Het bericht dat ‘veilige’ rotondes vaak het onveiligst voor fietsers zijn.

Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat «veilige» rotondes vaak het onveiligst voor fietsers zijn (ingezonden 30 mei 2022).

Vraag 1

Kent u het bericht ««veilige» rotondes vaak het onveiligst voor fietsers?»1

Vraag 2

Wat is uw reactie op dit bericht?

Vraag 3

Klopt de constatering van verkeerskundig ICT-bureau VIA dat de toename van het aantal fietsongevallen tussen 2014 en 2021 vooral wordt veroorzaakt door de toename van het aantal fietsongevallen op rotondes?

Vraag 4

Deelt u de conclusie van de Fietsersbond dat rotondes nu vaak verkeerd zijn ingericht?

Vraag 5

Is er een handleiding voor het maken van een uniforme en herkenbare inrichting van rotondes? Zo nee, bent u bereid om samen met gemeenten een handleiding te maken?

Vraag 6

Kent u het bericht «schrap op elke rotonde voorrang voor fietsers?»2

Vraag 7

Wat is uw reactie op de conclusie van verkeerskundig ICT-bureau VIA dat de toename van het aantal fietsongevallen op rotondes lijkt te worden veroorzaakt doordat fietsen zijn veranderd en sneller rijden?

Vraag 8

Welke rol heeft de rotonde bij de stijging van het aantal gevallen fietsongevallen van e-bikes?3

Vraag 9

Wat is uw reactie op de conclusie van verkeerskundig ICT-bureau VIA dat rotondes relatief snel veiliger kunnen worden gemaakt door fietsers niet langer voorrang te geven?


X Noot
1

«Veilige» rotonde vaak het onveiligst voor fietsers, AD/Algemeen Dagblad, 21 mei 2022.

X Noot
2

Schrap op elke rotonde voorrang voor fietsers, AD/Algemeen Dagblad, 21 mei 2022.

X Noot
3

Vragen van de leden Koerhuis en Haverkort (beiden VVD) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat er meer ongelukken zijn door snelle stekkerfietsen en drukte op de fietspaden (Aanhangsel Handelingen, Vergaderjaar 2021–2022, nr. 2470).

Indiener(s)