Vangletsel bij kippen

2021Z04086

(ingezonden 3 maart 2021)

Vragen van het lid De Groot (D66) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over vangletsel bij kippen

  • Bent u bekend met de kritiek van de organisatie Wakker Dier op de aankondiging van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dat deze strenger gaat handhaven op vangletsel bij kippen, maar de verboden vangmethode zelf ongemoeid laat? 1) 
  • Klopt het dat het conform de Europese Transportverordening verboden is om ‘‘dieren bij kop, oren, horens, poten, staart of vacht op te tillen of voort te trekken, of ze zodanig te behandelen dat het hun onnodige pijn of onnodig lijden berokkent’’ bij het transport? Zo nee, hoe interpreteert u dit artikel dan? 2) 
  • Klopt het dat de techniek van het vangen van kippen bij hun poten om ze vervolgens als trosjes naar vervoerskratten te brengen, nog steeds veel te vaak wordt toegepast, waardoor jaarlijks miljoenen kippen botbreuken, ernstige kneuzingen en bloedingen oplopen en kunt u aangeven hoeveel kippen door deze vangstmethode jaarlijks lijden aan botbreuken of ernstige kneuzingen?
  • Acht u deze meest gebruikte en dieronvriendelijke vangwijze in de pluimveesector in strijd met deze bepaling uit de Europese Transportverordening? Zo nee, waarom niet?
  • Indien u deze vangwijze wel in strijd acht met de Europese regelgeving, kunt u dan aangeven waarom de NVWA, ondanks de aankondiging intensiever te gaan handhaven tegen vangletsel, niet handhavend optreedt met betrekking tot de vangmethode, maar alleen optreedt tegen het leed dat ervan komt met een interventienorm van 2%? 3) 
  • Indien de NVWA constateert dat deze vangstmethode wordt gebruikt, maar de interventienorm onder de 2% blijft, wordt er dan opgetreden? Zo nee, waarom niet en is dit in strijd met de Europese Transportverordening?
  • Klopt het dat de door de NVWA gehanteerde interventienorm van 2% eigenlijk al een soepele handhavingsnorm is en de wet simpelweg geen breuken en kneuzingen acceptabel acht tijdens het vangen? Zo niet, kunt u deze interventienorm juridisch onderbouwen?
  • Klopt het dat, met een door de NVWA gehanteerde interventiegrens van 2%, bij het jaarlijks slachten van circa 600 miljoen kippen in Nederland, 12 miljoen kippen ernstige kneuzingen en breuken ‘mogen’ oplopen zonder dat de NVWA ingrijpt? 4)
  • Geeft de NVWA op dit moment actief het advies om op andere, diervriendelijkere vangstmethodes, zoals rechtop vangen, over te gaan bij controles of in voorlichting? Zo nee, waarom niet en bent u bereid de NVWA te verzoeken dit wel te doen? Zo ja, op welke wijze?
  • Kunt u aangeven waaraan ‘goed ingestelde vangmachines’ – die volgens de NVWA veel vangletsel kunnen voorkomen – moeten voldoen en welke problemen de NVWA ervaart met verkeerd ingestelde vangmachines?
  • Welke plannen heeft u om deze problemen met verkeerd ingestelde vangmachines aan te pakken?
  • Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden?

1) Website Wakker Dier, 3 maart 2021, 'NVWA negeert wetgeving bij vangst kippen', https://www.wakkerdier.nl/persberichten/nvwa-negeert-wetgeving-bij-vangst-kippen/

2) Verordening (EG) nr. 1/2005, artikel 1.8 sub d, hoofdstuk 3, bijlage I L_2005003NL.01000101.xml (europa.eu)

3) Website NVWA, 3 maart 2021, 'NVWA neemt maatregelen tegen vangletsel bij pluimvee', https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2021/03/03/nvwa-neemt-maatregelen-tegen-vangletsel-bij-pluimvee, 

4) Website CBS, 3 maart 2021, 'aantal slachtingen en geslacht gewicht per diersoort', https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/7123slac/table?fromstatweb, 

Indiener(s)