De onderbetaling van medewerkers bij de coronacallcenters

2021Z02176

(ingezonden 3 februari 2021)

Vragen van de leden Smeulders en Kröger (beiden GroenLinks) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de onderbetaling van medewerkers bij de coronacallcenters

1. Bent u bekend met het bericht 'FNV vindt ‘onderbetaling’ medewerkers coronacallcenters 'oneerlijk en gênant''? 1)

2. Waarom is opnieuw gekozen voor Teleperformance? Welke eisen zijn gesteld bij de aanbesteding en vielen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en het opbouwen van pensioen ook onder die eisen? Zo nee, waarom niet?

3. Vindt u ook dat het feit dat deze medewerkers geen pensioen opbouwen in strijd is met de ambitie om het aantal mensen zonder pensioen terug te dringen?

4. Vindt u ook dat de overheid ten minste het goede voorbeeld zou moeten geven om ervoor te zorgen dat elke werknemer pensioen opbouwt?

5. Bent u bereid in gesprek te gaan met Teleperformance om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen? Zo nee, waarom niet?

6. Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat arbeidsvoorwaarden nauwelijks een rol spelen bij grote aanbestedingen zoals deze?

1) Nieuwsuur, 2 februari 2021, 'FNV vindt onderbetaling medewerkers coronacallcenters oneerlijk en gênant' (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2366997-fnv-vindt-onderbetaling-medewerkers-coronacallcenters-oneerlijk-en-genant.html)

Indiener(s)

Suzanne  Kröger