Antwoord op vragen van het lid Jasper van Dijk over de doorvoering van wetgeving in Egypte om de vrouwenrechten daar nog verder te beperken

Tweede Kamer der Staten-Generaal 2

Vergaderjaar 2020–2021

Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

3439

Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over de doorvoering van wetgeving in Egypte om de vrouwenrechten daar nog verder te beperken (ingezonden 20 mei 2021).

Antwoord van Minister Kaag (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 2 juli 2021).

Vraag 1
Bent u op de hoogte van het NRC-artikel genaamd: «Egypte wil vrouwen meer beknotten»? Zo ja, wat vindt u hiervan?1

Antwoord 1
Ja. Het artikel schetst een zorgwekkend beeld van het wetsvoorstel waarmee vrouwenrechten in Egypte nog verder zouden worden ingeperkt. Het wetsvoorstel ontving zowel nationaal als internationaal veel kritiek en is inmiddels, in deze vorm, ingetrokken.

Vraag 2
Deelt u de mening dat het wetsvoorstel van de Egyptische regering in strijd is met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en het VN-Vrouwenverdrag?2

Antwoord 2
Het aannemen van het wetsvoorstel zou afbreuk hebben gedaan aan gendergelijkheid en de uitbanning van discriminatie van vrouwen, en daarmee eveneens aan de doelstellingen van het VN-Vrouwenverdrag en het bereiken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Aanpassingen in de huidige Egyptische wetgeving om vrouwenrechten te verbeteren en gendergelijkheid te bereiken zijn ook nodig. Hoewel een aanpassing in 2017 de erfrechten van vrouwen heeft verbeterd, bevat deze nog verschillende gender discriminerende elementen. Het is belangrijk dat de Egyptische overheid zich inzet om de gelijkheid tussen man en vrouw in zowel de wet als in de praktijk te garanderen.

  1. 1 NRC.nl, 18 mei 2021, «Egypte wil vrouw meer beknotten» (https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/ 18/egypte-wil-vrouw-meer-beknotten-a4043868).

  2. 2 Nederlandse tekst VN-Vrouwenverdrag (home.wxs.nl/~evenwild/wsts210/ivdv/verdrag/ nedtekst.htm).

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020–2021, Aanhangsel 1

ah-tk-20202021-3439 ISSN 0921 - 7398 ’s-Gravenhage 2021

Vraag 3
Bent u op de hoogte van het wetsvoorstel waarin staat dat vrouwen niet meer hun eigen huwelijkscontracten mogen tekenen, de geboorte van hun kinderen mogen registreren en zonder toestemming van hun man mogen reizen?

Antwoord 3 Ja.

Vraag 4, 5
Deelt u de mening van vrouwenrechtenactivisten dat het wetsvoorstel tot uitbreiding van de mannelijke voogdijschap over vrouwen de vrouwenrechten 200 jaar worden teruggedraaid?
Zo ja, deelt u de mening dat de uitbreiding van de mannelijke voogdijschap tot handelingsonbekwaamheid van vrouwen leidt?

Antwoord 4, 5
Het in het wetsvoorstel opgenomen onderdeel tot uitbreiding van het mannelijk voogdijschap zou een verdere inperking van vrijheden van vrouwen in Egypte met zich hebben meegebracht. Deze inperking zou onwenselijk en zorgwekkend zijn geweest. Dit is niet langer aan de orde aangezien het wetsvoorstel, in deze vorm, inmiddels is ingetrokken. Hande- lingsonbekwaamheid van vrouwen dient te allen tijde voorkomen te worden.

Vraag 6
Deelt u de mening dat het wetsvoorstel ook invloed heeft op Egyptisch- Nederlandse vrouwen en op Nederlandse vrouwen die met een Egyptische man trouwen, en dat dit bijvoorbeeld kan leiden tot meer gedwongen huwelijken en huwelijkse gevangenschap, omdat vrouwen hun eigen huwelijksakte niet meer mogen ondertekenen?

Antwoord 6
Ja. Aanname van het wetsvoorstel had mogelijk kunnen leiden tot meer gedwongen huwelijken en huwelijkse gevangenschap en had ook invloed kunnen hebben op Egyptisch-Nederlandse vrouwen en op Nederlandse vrouwen die met een Egyptische man trouwen wanneer zij in Egypte wonen.

Vraag 7
Op welke wijze kunt u zich ervoor inspannen om ervoor te zorgen dat de vrouwenrechten in Egypte niet teruggedraaid worden? Bent u bereid dit te doen?

Antwoord 7
Nederland komt wereldwijd op voor gelijke rechten voor vrouwen en meisjes. Ook in Egypte steunt Nederland verschillende programma’s en projecten die tot doel hebben vrouwenrechten te bevorderen. Een voorbeeld hiervan is het Women’s Leadership Network project dat via het Shiraka programma met Nederlandse steun wordt gefinancierd. Dit project draagt bij aan het versterken van de capaciteiten van vrouwelijke parlementariërs en het formuleren en presenteren van gendersensitieve wetgeving. Een ander voorbeeld dat illustreert hoe Nederland zich inspant voor het verbeteren van vrouwenrechten in Egypte is het project genaamd Promoting Women’s Financial Inclusion. Hiermee zet Nederland zich via UN Women in om de economische capaciteiten van vrouwen in rurale gebieden in Egypte te vergroten en de toegang tot financiële diensten en producten te faciliteren. Nederland volgt de ontwikkelingen op het gebied van vrouwenrechten en gendergelijkheid in Egypte op de voet en zijn onderwerp van gesprek in de bilaterale en de EU dialoog met de Egyptische autoriteiten. Nederland is dit jaar samen met de EU de voortrekker van het EU Gender Champion initiatief in Egypte met als doel gendergelijkheid te bevorderen en empowerment van vrouwen te vergroten.

Vraag 8
Kunt u een indicatie geven in welke landen Nederlandse vrouwen met een migratie-achtergrond getroffen kunnen worden door de mannelijke voogdij- schap indien zij zich in het land van oorsprong begeven?

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020–2021, Aanhangsel 2

Antwoord 8
Vanuit de consulaire casuïstiek zijn bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken zeer weinig gevallen bekend. Gelet op de geringe aantallen en de daaraan gelieerde persoonsbescherming (AVG), kan ik hier niet nader ingaan op de landen die wel bij ons bekend zijn. Deze casuïstiek geeft geen uitputtend beeld van het totaal aan landen waar deze problematiek voor kan komen. Het feit dat het niet wordt gemeld, betekent immers niet dat het niet voorkomt. Daarom wordt in de voorlichting over bijvoorbeeld huwelijkse gevangen- schap expliciet gewezen op de mogelijkheid om zich te wenden tot een diplomatieke vertegenwoordiging, zoals ook vermeld in Kamerbrief Voort- gang actieagenda Schadelijke Praktijken (18 maart 2021).

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020–2021, Aanhangsel 3

Indiener(s)