Kent u het besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om ggz-instelling Emergis twee verplichtingen op te leggen vanwege aanmerkelijke marktmacht?1
Deelt u de mening dat ook geestelijke gezondheidszorg in de regio beschikbaar, betaalbaar en bereikbaar moet zijn?
Kunt u schetsen in hoeverre dit besluit gevolgen heeft voor de positie van ggz-instellingen in (krimp)regio’s?
Wat vindt u van de reactie van de Nederlandse ggz op het besluit van de NZa?2
Kunt u aangeven in welke mate zorgverzekeraars bij de contractering rekening houden met specifieke regionale omstandigheden? Is dat wat u betreft voldoende of zijn hier aanvullende afspraken voor nodig?
In hoeverre vindt u dat de hoogte van tarieven en/of tariefontwikkeling een rol zou moet spelen als het gaat om het vaststellen van misbruik van aanmerkelijke marktmacht?
Kunt u deze vragen beantwoorden, vóór het Algemeen Overleg «Medisch zorglandschap, Juiste zorg op de juiste plek, eigen bijdragen in de zorg, ziekenhuisfaillissementen, Ambulancezorg/Acute zorg en Eerstelijnszorg» d.d. 14 januari 2021?
Nederlandse Zorgautoriteit, 22 december 2020, «NZa legt Emergis verplichting op voor aanmerkelijke marktmacht» (https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/12/22/nza-legt-emergis-verplichting-op-voor-aanmerkelijke-marktmacht)
De Nederlandse ggz, 22 december 2020, «De Nederlandse ggz betreurt opleggen maatregelen aan Emergis door NZa» (https://www.denederlandseggz.nl/nieuws/2020/de-nederlandse-ggz-betreurt-opleggen-maatregelen-aan-emergis-door-nza)