Antwoord op vragen van de leden Belhaj, Van den Berge, Asscher en Kwint over het bericht ‘Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen

Hierbij bieden wij u ons antwoord aan, mede namens de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, op de schriftelijke vragen gesteld door de leden Belhaj (D66), Van den Berge (GroenLinks), Asscher (PvdA) en Kwint (SP) over het bericht ‘Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen. “Dit is een onmogelijke keuze”. Deze vragen werden ingezonden op 12 oktober 2020, met kenmerk nr. 2020Z18558.

De Minister van Justitie en Veiligheid,

 

Ferd Grapperhaus

 
 
     

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Ingrid van Engelshoven

Antwoorden van de minister van Justitie en Veiligheid op de schriftelijke vragen van de leden Belhaj (D66), Van den Berge (GroenLinks), Asscher (PvdA) en Kwint (SP) aan de ministers van Justitie en Veiligheid, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht ‘Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen. “Dit is een onmogelijke keuze” (ingezonden 12 oktober 2020, nr. 2020Z18558)

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht 'Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen. ‘Dit is een onmogelijke keuze’'?[1]

Antwoord op vraag 1

Ja.

Vraag 2

Deelt u de mening dat de nieuwe coronamaatregelen met betrekking tot ontheffingen voor culturele instellingen tot ontzettend veel onduidelijkheid hebben geleid en dat deze onduidelijkheden zo snel mogelijk verholpen moeten worden? Wat gaat u daaraan doen?

Vraag 3

Wat vindt u ervan dat culturele instellingen in regio’s met extreem veel besmettingen (bijvoorbeeld Haaglanden) meer mogen dan in regio’s met een stuk minder besmettingen (bijvoorbeeld IJsselland)? Kunt u dit uitleggen? Wat vindt u in bredere zin van alle verschillen in ontheffingen tussen verschillende regio’s, soms zelfs binnen veiligheidsregio’s, en dat sommige regio’s zeggen ‘het nog even aan te kijken’? Vindt u dit wenselijk en logisch? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 4

Hoe beoordeelt u de situatie waarin cabaretier Henry van Loon op 12 en 13 oktober niet meer mag optreden in het Zaantheater voor 240 personen vanwege de opgelegde beperking van maximaal 30 personen, terwijl hij in plaats daarvan 40 kilometer verderop in Hoorn op diezelfde avonden wel mag optreden? Leidt dit niet tot oneerlijke concurrentie?[2]

Vraag 5

Hoe komt het dat de veiligheidsregio’s niet waren voorbereid op deze nieuwe maatregelen? Bent u het eens dat zij in de toekomst beter voorbereid moeten worden, om te voorkomen dat het voor culturele instellingen volstrekt onduidelijk is of zij diezelfde avond hun programma nog doorgang kunnen laten vinden?

Vraag 6

Bent u het met de indieners eens dat het wenselijk zou zijn om in overleg met veiligheidsregio’s en de culturele sector te komen tot een routekaart voor wat er wel mogelijk is bij verschillende besmettingsscenario’s om zo de voorspelbaarheid van maatregelen voor de sector te vergroten?

Vraag 7

Wat vindt u ervan dat de voorzitters van veiligheidsregio’s verschillende afwegingen maken waardoor er een soort willekeur ontstaat die veel onduidelijkheid creëert? Zou een uniforme set van regels voor de sector niet beter zijn, zodat er geen willekeur optreedt?

Vraag 8

Wat vindt u ervan dat door de verschillen tussen regio’s, mensen die in een regio wonen met strengere regels, zich verplaatsen naar regio’s waar men wel naar een culturele instelling kan? Is er nagedacht over het feit dat hierdoor juist meer risico’s ontstaan doordat er sneller een verspreiding van het coronavirus kan plaatsvinden?

Vraag 9

Wat is de definitie van “instellingen met regionaal belang”? Bent u het eens dat dit niet per se grote theaters hoeven te zijn, maar juist ook kleine buurttheaters die een belangrijke rol spelen bij de sociale cohesie van kwetsbare wijken? Hoe gaat u voorkomen dat deze kleine theaters nu buiten de boot gaan vallen waardoor zij alsnog een grote kans hebben failliet te gaan?

Vraag 10

Wat vindt u ervan dat instellingen die overduidelijk meer dan 30 personen binnen kunnen laten met in achtneming van RIVM-voorschriften, zoals bijvoorbeeld de Ziggodome of Afas Live, niet in aanmerking komen voor een ontheffing?[3] Zou het mogelijk zijn in overleg te treden met de veiligheidsregio’s om gelijke richtlijnen te hanteren van vrijstellingen voor culturele instellingen? Zo nee, waarom niet?

Antwoorden op vragen 2 t/m10

Omdat er al weken sprake is van een sterk stijgende trend van het aantal besmettingen en een versnelling van de epidemie heeft het kabinet dinsdag 13 oktober stevigere maatregelen aangekondigd om het aantal contacten terug te brengen en zo het virus onder controle te krijgen. Met deze stevigere maatregelen is de mogelijkheid tot het verlenen van vrijstellingen door de Veiligheidsregio’s komen te vervallen. Voor de verleende vrijstellingen geldt dat deze zijn vervallen. Voor alle theaters, podia, concertzalen en bioscopen en filmtheaters geldt nu een maximum van 30 bezoekers per ruimte met vaste zitplaatsen. Hierover is de Tweede Kamer middels brief van 13 oktober van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geïnformeerd.[4] De maatregelen zijn onderdeel van de zogenaamde routekaart, die als bijlage bij genoemde Kamerbrief is gepubliceerd. De routekaart geeft per inschalingsniveau aan welke maatregelen in ieder geval gelden en welke maatregelen ter overweging zijn. Hiermee wordt de voorspelbaarheid en eenduidigheid van maatregelen vergroot.  

Vraag 11

Bent u bereid op korte termijn proefopstellingen in de culturele sector, zoals de proefopstelling van theater Markant in Uden, te laten testen op veiligheid door het RIVM? Bent u voorts bereid de adviezen die het RIVM hierover zou geven mee te nemen in het beleid?

Antwoord op vraag 11

Sinds de uitbraak van Covid-19 is het kabinet intensief met de brede eventindustrie (sportevents, zakelijke congressen, theater, kermissen, festivals, etc.) in gesprek over de wijze waarop veilig en verantwoord evenementen georganiseerd kunnen worden die commercieel haalbaar zijn. De gesprekken hebben geleid tot een toezegging aan de sector om te kunnen starten met het zogenaamde Fieldlab-programma, waarin de gezamenlijke evenementenorganisaties samenwerken met diverse belangenorganisaties, universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen. Dit Fieldlab-programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis te combineren met innovaties uit de sector om inzichtelijk te maken hoe de gezondheidsrisico’s en de druk op de openbare ruimte kunnen worden beperkt. Een belangrijk onderdeel van de aanpak om te komen tot een veilige en verantwoorde manier organiseren van evenementen is het uitvoeren van een aantal testevents waarvoor zij testlocaties zoeken. Hierbij is het Fieldlab-programma verantwoordelijk voor de keuze van de testlocaties. Hierbij houden zij rekening met de verschillende type events die zij hebben geïdentificeerd. Het Fieldlab is op de hoogte van de proefopstelling van theater Markant in Uden en zal deze ook meenemen in hun afwegingen voor de keuze van de testlocaties. Het onderzoeksplan dat de evenementenbranche in samenwerking met wetenschappers heeft ontwikkeld voor de testevents, is recent voorgelegd ter beoordeling aan het RIVM. Dit onderzoeksplan is gericht op het organiseren van testevents voor de gehele branche. Het RIVM komt op basis van dit plan tot een advies. Op basis van dit advies en het epidemiologisch beeld zal het kabinet een besluit nemen over het starten van de testevents. De resultaten van de testevents kunnen meegenomen worden bij de beleidsvorming.

Vraag 12

Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden, uiterlijk binnen een week?

Antwoord op vraag 12

Voor de beantwoording van deze Kamervragen heb ik de reguliere termijnen gevolgd.

[1] Trouw, 1 oktober 2020

[2] Telegraaf, 6 oktober 2020. “Roep om nationaal beleid aantal bezoekers”

[3] Parool, 30 september 2020. ‘Deze Amsterdamse culturele instellingen mogen meer dan dertig mensen ontvangen’

[4] Kamerstuk 25295-656, 13 oktober 2020