Antwoord op vragen van de leden Van Dam en Postma over valetparkeerbedrijven n.a.v. de uitzending van ‘MAX Vakantieman’

Geachte voorzitter,

Hierbij treft u de beantwoording van de vragen van de leden Van Dam en Postma (beide CDA) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over valetparkeerbedrijven n.a.v. de uitzending van ‘MAX Vakantieman’ (ingezonden op 19 juni 2020).

Vraag 1.

Bent u bekend met de uitzending van het programma "Max Vakantieman" van 15 juni 2020?[i]

Antwoord 1.

Ja.

Vraag 2.

Klopt het dat er de afgelopen jaren veel misstanden zijn geconstateerd bij valetparkingbedrijven? Is dit door de jaren heen opgelopen? Is er een lokale, regionale of nationale aanpak specifiek gericht op misstanden door valetparkingbedrijven? Doet dit probleem zich alleen op Schiphol voor?

Antwoord 2.

Uit een zoekslag in de politieregistraties kan niet worden vastgesteld hoeveel

aangiftes de afgelopen jaren zijn gedaan tegen valetparkingbedrijven. Aangiftes

tegen valetparkingbedrijven worden niet apart geregistreerd in de

politiesystemen. Wel is de politie in Haarlemmermeer sinds 2019 actief op het fenomeen ‘valetparking’. Dit vanwege de concentratie van de problematiek rond Schiphol. Er is om deze problematiek aan te pakken een samenwerkingsverband tussen de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC), de politie, de Belastingdienst, de Omgevingsdienst en de gemeente Haarlemmermeer opgestart. Vanuit dit samenwerkingsverband zijn verschillende acties ondernomen, wat heeft geleid tot het terugdringen van het aantal malafide valetparkingbedrijven. Vanuit het samenwerkingsverband zijn geen andere valetparkingbedrijven bekend geworden, anders dan rondom de luchthaven Schiphol.

Vraag 3.

Kunt u aangeven of het klopt dat politie en justitie aangiftes over misstanden door valetparkingbedrijven – zoals beschreven wordt in het programma - niet oppakken omdat al snel gezegd wordt dat het om een civiele zaak gaat? Vindt u dat wenselijk? Bent u het daarmee eens?

Antwoord 3.

Zoals uit het voorgaande antwoord blijkt, is sinds 2019 sprake van een actieve en

gecoördineerde aanpak tegen misstanden door valetparkingbedrijven rond

Schiphol. Die aanpak is erop gericht malafide bedrijven een halt toe te roepen.

Burgers die schade oplopen wanneer zij gebruikmaken van een (bonafide)

valetparkingbedrijf kunnen deze schade verhalen bij het betreffende bedrijf. Bij

een geschil hierover staat de gang naar de civiele rechter open.

Vraag 4.

Waarom wordt er in het land zo verschillend door het Openbaar Ministerie gereageerd op verzoeken van benadeelden van valetparkingbedrijven om verkeersboetes te vernietigen? Kunt u aangeven of het klopt dat politie en justitie nogal uiteenlopend op de geconstateerde misstanden door valetparkingbedrijven hebben gereageerd, terwijl het min of meer om dezelfde misdrijven gaat? Zo ja, waarom is dat zo?

Antwoord 4.

Het OM herkent zich niet in het beeld dat er per regio verschillend wordt

omgegaan met verzoeken van benadeelden om verkeersboetes te vernietigen. Er

is steeds sprake van een individuele beoordeling gebaseerd op de feiten en

omstandigheden.

Daarnaast is er een verschil tussen feiten die vallen onder de Wet administratieve

handhaving verkeer (Wahv) en feiten die vallen onder het strafrecht. Binnen de

Wahv is er sprake van kentekenaansprakelijkheid. Dit houdt in dat bij

constatering van een overtreding de kentekenhouder de boete ontvangt. Ook als

de kentekenhouder gebruik maakt van de service van een valetparkingbedrijf,

dan blijft hij in beginsel volgens het stelsel van de Wahv aansprakelijk voor de

begane overtredingen. De kentekenhouder kan in beroep gaan tegen een boete.

De Officier van Justitie (OvJ) kan afhankelijke van de feiten en omstandigheden

een beschikking bekrachtigen of vernietigen. Als de OvJ een beschikking

bekrachtigt en dus van mening is dat deze terecht is opgelegd, dan heeft hij nog

de optie om de boete op nihil te stellen.

Andere feiten, zoals snelheidsovertredingen van meer dan 30 km/h, vallen onder

het strafrecht. Hierbij is degene die de overtreding daadwerkelijk heeft begaan

aansprakelijk. De kentekenhouder kan in dit geval het valetparkingbedrijf

opgeven bij de politie. Als het bedrijf ontkent of niet meewerkt zal het niet altijd

lukken de bestuurder te achterhalen. Indien een kentekenhouder al het mogelijke

heeft gedaan om achter de identiteit van de bestuurder te komen en daarmee aan

zijn zorgplicht heeft voldaan dan kan het OM besluiten de zaak te seponeren.

Vraag 5.

Kent u het certificatieprogramma waarvan de ANWB, leasemaatschappijen en verzekeraars initiatiefnemers zijn? Denkt u dat het certificatieprogramma kan bijdragen de oplossing van het probleem? Kunt u stappen ondernemen zodat het certificatieprogramma aan slagkracht wint?

Antwoord 5.

Zie beantwoording vraag 6.

Vraag 6.

Bent u bekend met het keurmerk Kwaliteitszorg Parkeren? Betreft dit keurmerk een integrale publiekprivate samenwerking? Kunt u aangeven of de introductie van dit keurmerk heeft geleid tot een daling van het aantal misstanden door valetparkingbedrijven? Is er vanuit de overheid toezicht op dit keurmerk of op andere keurmerken op dit terrein?

Antwoord 6.

Ja, ik ben bekend met het certificatieprogramma en het keurmerk van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren. Ik juich het toe dat verschillende belanghebbenden zich hebben verenigd in een privaat initiatief. Het pakket van eisen biedt de consumenten, die daar waarde aan hechten, extra waarborgen op basis van een pakket van eisen en bij een geschil een klachtenprocedure en een mogelijke geschillencommissie.

Er is vanuit de overheid geen toezicht op het certificatieprogramma en het keurmerk van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren. Doordat het een privaat initiatief betreft is het ook aan de stichting Kwaliteitszorg Parkeren zelf om valetparkingbedrijven te binden en te werken aan slagkracht. In het pakket van eisen staat dat aangesloten valetparkingbedrijven (onder meer) misstanden, criminele- en ondermijnende activiteiten moeten voorkomen. Voor consumenten biedt dit echter geen directe oplossing als een valetparkingsbedrijf gebruik maakt van hun auto. Men dient altijd zelf goed op te letten bij welke valetparkingbedrijven zij diensten afnemen en de sleutels van hun auto overhandigen. Of het keurmerk geleid heeft tot een daling van misstanden bij valetparkingbedrijven is ons niet bekend.

Indien een consument schade lijdt door het handelen van een valetparkingbedrijf en daarover ontstaat een geschil, dan staat een gang naar de rechter open. Mogelijk biedt de klachtenprocedure en de geschillencommissie die stichting Kwaliteitszorg Parkeren aanbiedt een lagere drempel voor consumenten dan een gang naar de rechter. Ook hiervoor geldt dat het aan de consument is om daarin een afweging te maken.

Vraag 7.

Deelt u de mening dat een vergunningstelsel voor valetparkingbedrijven, vergelijkbaar met de taxibranche, een waardevolle aanvulling zou kunnen zijn op het huidige juridische instrumentarium om misstanden tegen te gaan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 7.

Een nationaal vergunningsstelsel zou een ingrijpend middel met forse administratieve en toezichtslasten zijn om specifieke problemen bij één of enkele bedrijven op een andere manier aan te pakken. Zo nodig kan lokaal overwogen worden om aanvullende maatregelen te treffen bovenop het bestaande instrumentarium. Door middel van lokale samenwerking tussen het

Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC), de politie, de Belastingdienst, de Omgevingsdienst en de gemeente Haarlemmermeer rondom luchthaven Schiphol, zijn verschillende acties ondernomen wat heeft geleid tot het terugdringen van het aantal malafide valetparkingbedrijven (zie beantwoording vraag 2).

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID,

dhr. F.B.J. Grapperhaus

[i] MAX Vandaag, MAX Vakantieman, uitzending van 15 juni 2020, https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/max-vakantieman/reisadvies-vanaf-vandaagversoepeld/POW_04647952/