Antwoord op vragen van de leden Bruins, Laçin en Kröger over Emissieregistratie

Geachte voorzitter,

Hieronder volgt de beantwoording van de Kamervragen van de leden Bruins (ChristenUnie), Lacin (SP) en Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over Emissieregistratie (ingezonden 24 december 2019).

 

Vraag 1

Klopt het dat, hoewel Artikel 4(3)(a) van de National Emission Ceilings (NEC)-richtlijn 2016/2284 specificeert dat emissies buiten de Landing and take-off cyclus (LTO-cyclus) (dus boven 3000 voet) niet meetellen voor het halen van de nationale doelstellingen voor NOx-reductie, de luchtvaartemissies boven 3000 voet wel degelijk aan de Europese Commissie gerapporteerd dienen te worden als “memo item” volgens het voorgeschreven rapportagestramien?[1]

 

Antwoord 1

Nee, dat klopt niet. Op grond van de NEC-richtlijn[2] zijn emissies van vliegtuigen buiten de landings- en startcyclus uitgezonderd van de reikwijdte van die richtlijn en hoeft hierover niet te worden gerapporteerd.

 

Vraag 2

Heeft Nederland in de afgelopen jaren de luchtvaartemissies boven 3000 voet gerapporteerd als memo item?

Voldoet Nederland daarmee aan de richtlijn?

 

 

 

 

 

Antwoord 2

Nederland heeft de emissies van de luchtvaart boven de 3000 voet niet gerapporteerd, hetgeen op grond van de richtlijn ook niet verplicht is. Nederland voldoet daarmee aan de richtlijn.

 

Hoogachtend,

 

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

 

 

 

 

drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

 

 

[1] Centre on Emission Inventories and Projections

(https://www.ceip.at/ms/ceip_home1/ceip_home/reporting_instructions/annexes_to_guidelines)

Powered by

[2] Richtlijn (EU) 2016/2284 betreffende de vermindering van de nationale emissies van bepaalde luchtverontreinigende stoffen.