2019Z23700
(ingezonden 29 november 2019)
Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het niet handhaven van het verbod op slapen in de
vrachtwagen
1. Wat is uw reactie op het bericht ‘Truckers kamperen gewoon in hun
vrachtwagen, ondanks verbod'? 1) En op de FNV-film over uitbuiting bij de
Europese wegtransporten van de automotive industrie? 2)
2. Voelt u na het zien van deze film ook het ongemak dat deze slechte
arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs nog steeds in Nederland
plaatsvinden? Vindt u het ook ongewenst dat het verbod op slapen in de
cabine niet of nauwelijks wordt gehandhaafd? Hoe verhoudt dit zich met de
aangenomen motie-Jasper van Dijk c.s. (3), waarin werd opgeroepen
structureel te handhaven?
3. Hoeveel inspecties hebben er de afgelopen tijd plaatsgevonden? Hoeveel
boetes zijn er tot op heden uitgedeeld? En hoeveel boetes zijn er tot nu
toe daadwerkelijk betaald?
4. Hoe kan het zo zijn dat bij een inval bij een grote transportondernemer
fraude door de ILT geconstateerd wordt en bovendien chauffeurs worden
gedwongen om illegaal weken in hun cabines te leven, maar er vervolgens
niet door de ILT wordt gehandhaafd?
5. Hoe gaat u de pakkans vergroten? Welke aanvullende en effectieve
maatregelen gaat u nemen, opdat het verbod op slapen in de cabine
daadwerkelijk wordt gehandhaafd?
6. Waarom vordert de ILT geen staking van de arbeid, net als bij overige
overtredingen van de rij- en rusttijden? Bent u bereid om een vrachtwagen,
minimaal 45 uur, aan de ketting te leggen om ervoor te zorgen dat een
chauffeur voldoende uitgerust op weg kan?
7. Hoe beoordeelt u het dat slaapcabines van het bedrijf uit de
EenVandaag-uitzending ook wel door chauffeurs worden omschreven als
doodskisten? Deelt u de mening dat de ILT moet controleren of cabines aan
de in de rij- en rusttijdenverordening opgenomen bepaling “behoorlijke
slaapfaciliteit“ voldoen? In hoeverre gebeurt dit al? En bent u van mening
dat als de cabines onbehoorlijk zijn er dan een verbod moet komen op slapen
in deze onbehoorlijke cabines?
8. Bent u niet bevreesd dat door het niet handhaven van het verbod op
slapen in de cabine en het versoepelen van de rij- en rusttijden de
verkeersveiligheid verslechtert? Zo ja, hoe kan het dan zo zijn dat
Nederland heeft ingestemd met een flexibilisering van de referentieperiode
van vier weken in plaats van de huidige referentieperiode van twee weken?
9. Bent u, ten gunste van de verkeersveiligheid en de gezondheid van de
chauffeur, bereid om alsnog bij uw Europese vakcollega’s te pleiten voor de
referentieperiode van twee weken?
1. EenVandaag, 25 november 2019
(https://eenvandaag.avrotros.nl/item/truckers-kamperen-gewoon-in-hun-vrachtwagen-ondanks-verbod-fnv-klaagt-inspectie-aan/)
2. FNV, 11 oktober 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=Z4LOLVdf4dY)
3. Kamerstuk 34734, nr. 21