Het niet handhaven van het verbod op slapen in de vrachtwagen

2019Z23700

(ingezonden 29 november 2019)

Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het niet handhaven van het verbod op slapen in de vrachtwagen

1. Wat is uw reactie op het bericht ‘Truckers kamperen gewoon in hun vrachtwagen, ondanks verbod'? 1) En op de FNV-film over uitbuiting bij de Europese wegtransporten van de automotive industrie? 2)

2. Voelt u na het zien van deze film ook het ongemak dat deze slechte arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs nog steeds in Nederland plaatsvinden? Vindt u het ook ongewenst dat het verbod op slapen in de cabine niet of nauwelijks wordt gehandhaafd? Hoe verhoudt dit zich met de aangenomen motie-Jasper van Dijk c.s. (3), waarin werd opgeroepen structureel te handhaven?

3. Hoeveel inspecties hebben er de afgelopen tijd plaatsgevonden? Hoeveel boetes zijn er tot op heden uitgedeeld? En hoeveel boetes zijn er tot nu toe daadwerkelijk betaald?

4. Hoe kan het zo zijn dat bij een inval bij een grote transportondernemer fraude door de ILT geconstateerd wordt en bovendien chauffeurs worden gedwongen om illegaal weken in hun cabines te leven, maar er vervolgens niet door de ILT wordt gehandhaafd?

5. Hoe gaat u de pakkans vergroten? Welke aanvullende en effectieve maatregelen gaat u nemen, opdat het verbod op slapen in de cabine daadwerkelijk wordt gehandhaafd?

6. Waarom vordert de ILT geen staking van de arbeid, net als bij overige overtredingen van de rij- en rusttijden? Bent u bereid om een vrachtwagen, minimaal 45 uur, aan de ketting te leggen om ervoor te zorgen dat een chauffeur voldoende uitgerust op weg kan?

7. Hoe beoordeelt u het dat slaapcabines van het bedrijf uit de EenVandaag-uitzending ook wel door chauffeurs worden omschreven als doodskisten? Deelt u de mening dat de ILT moet controleren of cabines aan de in de rij- en rusttijdenverordening opgenomen bepaling “behoorlijke slaapfaciliteit“ voldoen? In hoeverre gebeurt dit al? En bent u van mening dat als de cabines onbehoorlijk zijn er dan een verbod moet komen op slapen in deze onbehoorlijke cabines?

8. Bent u niet bevreesd dat door het niet handhaven van het verbod op slapen in de cabine en het versoepelen van de rij- en rusttijden de verkeersveiligheid verslechtert? Zo ja, hoe kan het dan zo zijn dat Nederland heeft ingestemd met een flexibilisering van de referentieperiode van vier weken in plaats van de huidige referentieperiode van twee weken?

9. Bent u, ten gunste van de verkeersveiligheid en de gezondheid van de chauffeur, bereid om alsnog bij uw Europese vakcollega’s te pleiten voor de referentieperiode van twee weken?

1. EenVandaag, 25 november 2019 (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/truckers-kamperen-gewoon-in-hun-vrachtwagen-ondanks-verbod-fnv-klaagt-inspectie-aan/)

2. FNV, 11 oktober 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=Z4LOLVdf4dY)

3. Kamerstuk 34734, nr. 21

Indiener(s)