2019Z22342
(ingezonden 18 november 2019)
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de ministers van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het
integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs.
1) Kent u de berichten ‘Italy’s Students Will Get a Lesson in Climate
Change. Many Lessons, in Fact’ 1) en ‘Nieuw vak op Italiaanse scholen:
Klimaatles’? 2)
2) Kunt u een inhoudelijk overzicht verschaffen van de Italiaanse plannen
om vanaf volgend schooljaar in alle leerjaren lessen te organiseren over de
klimaatcrisis en duurzaamheid?
3) In hoeverre heeft de voorgenomen inhoud van de Italiaanse klimaatlessen
al een plaats in het huidige Nederlandse onderwijs?
4) Welk deel van de voorgenomen inhoud van de Italiaanse klimaatlessen zou
nieuw zijn voor het Nederlandse onderwijs?
5) Op welke wijze gaat Italië de voorgenomen klimaateducatie in de praktijk
integreren in het hele curriculum?
6) Klopt het dat Italië een commissie heeft aangesteld, met daarin o.a.
Kate Raworth, om als “peerreviewer” te kijken naar het curriculum? Zo nee,
hoe zit het dan?
7) Hoe verhouden de Italiaanse plannen zich tot de inhoud en het proces van
de Nederlandse curriculumherziening?
8) Erkent u dat duurzaamheid in het onderwijs een basisvoorwaarde is om
succesvol te kunnen werken aan een leefbare planeet en een groene economie
voor nu, later, hier en elders? Zo nee, waarom niet?
9) In hoeverre is in het proces van de Nederlandse curriculumherziening
gewerkt met de strekking van de aangenomen motie-Ouwehand, die oproept om
te onderzoeken hoe duurzame ontwikkeling op integrale wijze in het
Nederlandse onderwijs gefaciliteerd zou kunnen worden? 3)
10) Kunt u een historisch overzicht verschaffen van de stappen die, sinds
het aannemen van de motie-Ouwehand in 2014, zijn gezet in de richting van
het integraal faciliteren van duurzame ontwikkeling en klimaateducatie in
het Nederlandse onderwijs?
11) Kunt u, met het oog op de aangenomen motie-Van Raan over een
toezichthoudende rol voor de onderwijsinspectie bij onderwijselementen
georganiseerd door bedrijven, aangeven hoe u eventuele ondermijning van op
wetenschappelijke inzichten gebaseerde klimaat- en duurzaamheidseducatie
gaat voorkomen? 4)
1)
https://www.nytimes.com/2019/11/05/world/europe/italy-schools-climate-change.html
2)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuw-vak-op-italiaanse-scholen-klimaatles~b0e6b0d2/b
3) Motie-Ouwehand (34000-XII-46):
https://www.partijvoordedieren.nl/moties/motie-ouwehand-duurzame-ontwikkeling-op-integrale-wijze-in-het-nederlands-onderwijs-faciliteren
4) Motie-Van Raan (35300-VIII-71)