2019Z22233
(ingezonden 15 november 2019)
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over luchtvracht en de afgifte van luchtvaartrechten
1. Bent u bekend met de import van grote hoeveelheden bloemen vanuit Kenia
die naar de Nederlandse bloemenveiling gaan en daar na verwerking hun weg
vinden naar de Europese consument?
2. Wat is de omvang hiervan in omzet, medewerkers en aantallen? Hoe
belangrijk is deze import voor onze economie? Voor welk deel is de sector
afhankelijk van aanvoer uit Afrikaanse landen?
3. Bent u ervan op de hoogte dat bijvoorbeeld Saudia Airways momenteel
negen keer per week met een B747-vrachtvliegtuig ons land aandoet om deze
lading af te leveren, maar dat deze vluchten van Nairobi eerst via hun
thuisland gaan met een tussenstop in Jeddah?
4. Waarom kan deze vracht met waardevolle en bederfelijke projecten niet
rechtstreeks naar Nederland worden gevlogen? Welke freedom rights zijn hier
van toepassing en welke daarvan zorgen voor deze beperking?
5. Welke afweging is gemaakt als het gaat om freedom rights? Door wie? En
waarom zijn er beperkingen in het vervoer tussen landen en direct vervoer
door derden? Speelt de EU hier een rol, of bepalen we dit als Nederland
zelf?
6. Wat zijn de Nederlandse belangen in de luchtvracht die bescherming
verdienen en waarom? Vliegt KLM Cargo ook bloemen tussen Afrika en
Nederland? Zou zij een groter deel van deze vracht op zich kunnen nemen, of
is dat een kwestie van bedrijfsvoering en (open) concurrentie? Welke
luchtvaartmaatschappijen vliegen nog meer met bloemen (of kruiden en
groenten)? Heeft u er hierbij weet van of dat via directe routes of via
omwegen plaatsvindt? Maakt het veel uit voor de prijzen van bloemen als ze
rechtstreeks of via een omweg komen?
7. Is het moeten omvliegen niet kwetsbaar? Want wat betekent het als een
ander EU-land wel afspraken zou maken voor directe verbindingen tussen
leveranciers en toegang tot de eindmarkt? Wat als partijen in een ander
EU-land soortgelijke diensten als onze bloemenveilingen zouden kunnen gaan
leveren? Of is de toegevoegde waarde door Nederlandse partijen in de
florasector voldoende robuust? Hoe waarborgen we een goede logistieke
aanvoer via luchtvracht, groei van omzet en behoud van banen?
8. Welke ontwikkelingen ziet u verder die relevant zijn?