2019Z19781
Vragen van de leden Ziengs (VVD) en Amhaouch (CDA) aan de staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Subsidie nachttrein
verstoort de markt’ (ingezonden 16 oktober 2019)
-
Bent u bekend met het bericht ‘Subsidie nachttrein verstoort de markt’?
1)
-
Bent u het met de stelling eens dat een gelijk speelveld in het
spoorvervoer van fundamenteel belang is? Kunt u dit toelichten?
-
Kunt u toelichten hoe in uw keuze voor de beoogde subsidie voor ÖBB
NightJet van 6,7 miljoen euro geborgd is dat deze non-discriminatoir
is, zoals geadviseerd in de marktstudie van de Rebel Groep?
-
Kunt u, ter aanvulling daarop, toelichten hoe geborgd is dat deze
subsidie geldt als overbruggingssubsidie, zoals ook geadviseerd is in
de markstudie van de Rebel Groep?
-
In hoeverre is het eerlijk dat de eventuele aanloopverliezen van ÖBB
dan wel NS door subsidie zijn afgedekt en zij direct winst kunnen gaan
maken, terwijl andere nieuwe toetreders wél aanloopverliezen moeten
dragen?
-
Hoe past deze subsidie binnen de visie in het Derde Spoorwegpakket,
waarin gesteld wordt dat het “het nationale beleid […] is gebaseerd op
zo min mogelijk overheidsbemoeienis met het internationale
personenvervoer, dit wordt hoofdzakelijk beschouwd als een commerciële
aangelegenheid” en binnen de visie in het Vierde Spoorwegpakket waarin
wordt gesteld “De marktpijler opent de interne markt voor binnenlandse
personenvervoerdiensten per spoor (...) in de lidstaten door het recht
op toegang tot de spoorweginfrastructuur te introduceren”?
-
Wat is de specifieke motivatie geweest voor de keuze van de vervoerders
die mee zijn genomen in het onderzoek van de Rebel Groep?
-
In hoeverre kan er gesproken worden van een compleet onderzoek als een
aanzienlijk aantal partijen hier niet bij betrokken is geweest, daar in
het onderzoek wordt gesteld dat “de scope en tijdspanne van het
onderzoek maakt dat wij geen uitputtend marktonderzoek uitgevoerd
hebben”?
-
Heeft u de noodzaak van subsidie voorafgaand aan uw besluit op enige
manier objectief laten toetsen? En waarom is er gekozen voor de
herintroductie van de nachttrein in zee te gaan met de enige partij die
stelt dat subsidie noodzakelijk is?
-
Indien subsidie noodzakelijk wordt geacht, zou dan niet gekozen moeten
worden voor de laagst mogelijke subsidie? Heeft u andere vervoerders
gevraagd of zij voor eenzelfde of een lager subsidiebedrag bereid zijn
een nachttrein aan te bieden? Zo nee, waarom niet?
1) 10 oktober 2019, OVMagazine.nl, <
https://www.ovmagazine.nl/2019/10/subsidie-nachttrein-verstoort-de-markt-1122/
>