De antwoorden op de vragen over het bericht ‘Chinese webgigant AliExpress in strijd met Europese regels'

2019Z15208

Vragen van de leden Wörsdörfer en Van Haga (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de antwoorden op de vragen over het bericht ‘Chinese webgigant AliExpress in strijd met Europese regels’. (ingezonden 17 juli 2019)

  1. Zijn er schattingen hoeveel producten – of welk percentage op het totaal aan producten - worden ingevoerd die niet aan consumentenbeschermingsregels en productveiligheidsregels (consumentenregels) voldoen?
  2. Hoeveel onderzoeken hebben de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de afgelopen vijf jaar ingesteld om te beoordelen of platforms zich aan de in Europa en Nederland geldende consumentenregels houden?
  3. Uit hoeveel van deze onderzoeken is gebleken dat bedrijven de in Europa en Nederland geldende consumentenregels hebben overtreden? Welke regels zijn daarbij overtreden?
  4. Hoe gaat u schendingen van het Nederlandse en Europese consumentenrecht door bedrijven uit landen buiten de Europese Unie tegen? Op welke wijze kan het Single Market Scoreboard bijdragen aan het tegengaan van schendingen van het Nederlandse en Europese consumentenrecht door bedrijven uit derde landen?
  5. Deelt u de mening dat “het echt laten werken van wat we met elkaar afgesproken hebben” concreet kan worden toegepast op het handhaven van het consumentenrecht? 1) Zo ja, op welke wijze kan het handhaven van de huidige regels, gericht op het consumentenrecht, worden verbeterd? Hoe gaat gaat u ervoor zorgen dat dit tot prioriteit wordt benoemd door de nieuwe Europese Commissie?
  6. Wanneer kan de Kamer de te beziene acties van het kabinet ten aanzien van het naleven van de bestaande wet- en regelgeving zoals genoemd in het verslag van het schriftelijk overleg inzake de informele Raad voor Concurrentievermogen op 4 en 5 juli 2019 verwachten? 2)
  7. Kan u het juridisch kader uiteenzetten waaruit volgt dat omdat, zoals in het bovengenoemd verslag wordt gesteld, veel platforms geen van drie rollen van producent, importeur of distributeur vervullen, deze platforms niet gehouden zijn aan de Nederlandse en Europese consumentenregels? Zo ja, is dit volgens u een wenselijke ontwikkeling? Belemmert dit naar uw mening de handhaving in Nederland en Europa?
  8. Bent u bereid te onderzoeken in hoeverre handhaving gediend zou kunnen zijn door platforms (mede)verantwoordelijk te stellen voor de via deze platforms in Europa verkochte producten die niet voldoen aan de consumentenregels? In hoeverre is het bij geconstateerde overtredingen opleggen van boetes aan dergelijke platforms voor het schenden van het Nederlandse en Europese recht mogelijk dan wel wenselijk?
  9. Kunt u uw appreciatie delen over de besprekingen van mei, juni en juli 2019 van het Commissievoorstel getiteld “EU PROPOSAL FOR WTO DISCIPLINES AND COMMITMENTS RELATING TO ELECTRONIC COMMERCE” van 26 april 2019 tussen de Europese Commissie en de World Trade Organisation (WTO)?
  10. Welke verbeteringen zijn getroffen binnen het handelsakkoord tussen de EU en Japan met betrekking tot het consumentenrecht in vergelijking met afspraken met derde landen?
  11. Wanneer start de bewustwordingscampagne ‘recht hebben, recht halen’, zoals aangekondigd in de Consumentenagenda 'houvast bij voortdurende verandering' van 8 oktober 2018? 4)
  12. Wat vindt u, met het oog voor de belangen van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb), van het feit dat op de website van de consumentenbond onder het kopje ‘houdt rekening met extra kosten’ niet alleen actief wordt gewezen dat aankopen onder 22 euro geen btw, invoerrechten en afhandelingskosten meebrengen, maar ook dat de douane slechts steekproefsgewijs controleert waardoor de kans dat je bij moet betalen niet heel groot is? 5)

1) Kamerstuk 22112, nr 2703.
2) Kamerstuk 21501-30, nr. 463
3) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2019/may/tradoc_157880.pdf
4) Kamerstuk 27879, nr 64.
5) https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/tips-voor-het-kopen-bij-chinese-webwinkels

Indiener(s)