2019Z15208
Vragen van de leden Wörsdörfer en Van Haga (beiden VVD) aan de
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de minister voor
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de antwoorden op de
vragen over het bericht ‘Chinese webgigant AliExpress in strijd met
Europese regels’. (ingezonden 17 juli 2019)
-
Zijn er schattingen hoeveel producten – of welk percentage op het
totaal aan producten - worden ingevoerd die niet aan
consumentenbeschermingsregels en productveiligheidsregels
(consumentenregels) voldoen?
-
Hoeveel onderzoeken hebben de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de afgelopen vijf jaar
ingesteld om te beoordelen of platforms zich aan de in Europa en
Nederland geldende consumentenregels houden?
-
Uit hoeveel van deze onderzoeken is gebleken dat bedrijven de in Europa
en Nederland geldende consumentenregels hebben overtreden? Welke regels
zijn daarbij overtreden?
-
Hoe gaat u schendingen van het Nederlandse en Europese consumentenrecht
door bedrijven uit landen buiten de Europese Unie tegen? Op welke wijze
kan het Single Market Scoreboard bijdragen aan het tegengaan van
schendingen van het Nederlandse en Europese consumentenrecht door
bedrijven uit derde landen?
-
Deelt u de mening dat “het echt laten werken van wat we met elkaar
afgesproken hebben” concreet kan worden toegepast op het handhaven van
het consumentenrecht? 1) Zo ja, op welke wijze kan het handhaven van de
huidige regels, gericht op het consumentenrecht, worden verbeterd? Hoe
gaat gaat u ervoor zorgen dat dit tot prioriteit wordt benoemd door de
nieuwe Europese Commissie?
-
Wanneer kan de Kamer de te beziene acties van het kabinet ten aanzien
van het naleven van de bestaande wet- en regelgeving zoals genoemd in
het verslag van het schriftelijk overleg inzake de informele Raad voor
Concurrentievermogen op 4 en 5 juli 2019 verwachten? 2)
-
Kan u het juridisch kader uiteenzetten waaruit volgt dat omdat, zoals
in het bovengenoemd verslag wordt gesteld, veel platforms geen van drie
rollen van producent, importeur of distributeur vervullen, deze
platforms niet gehouden zijn aan de Nederlandse en Europese
consumentenregels? Zo ja, is dit volgens u een wenselijke ontwikkeling?
Belemmert dit naar uw mening de handhaving in Nederland en Europa?
-
Bent u bereid te onderzoeken in hoeverre handhaving gediend zou kunnen
zijn door platforms (mede)verantwoordelijk te stellen voor de via deze
platforms in Europa verkochte producten die niet voldoen aan de
consumentenregels? In hoeverre is het bij geconstateerde overtredingen
opleggen van boetes aan dergelijke platforms voor het schenden van het
Nederlandse en Europese recht mogelijk dan wel wenselijk?
-
Kunt u uw appreciatie delen over de besprekingen van mei, juni en juli
2019 van het Commissievoorstel getiteld “EU PROPOSAL FOR WTO
DISCIPLINES AND COMMITMENTS RELATING TO ELECTRONIC COMMERCE” van 26
april 2019 tussen de Europese Commissie en de World Trade Organisation
(WTO)?
-
Welke verbeteringen zijn getroffen binnen het handelsakkoord tussen de
EU en Japan met betrekking tot het consumentenrecht in vergelijking met
afspraken met derde landen?
-
Wanneer start de bewustwordingscampagne ‘recht hebben, recht halen’,
zoals aangekondigd in de Consumentenagenda 'houvast bij voortdurende
verandering' van 8 oktober 2018? 4)
-
Wat vindt u, met het oog voor de belangen van het Nederlandse midden-
en kleinbedrijf (mkb), van het feit dat op de website van de
consumentenbond onder het kopje ‘houdt rekening met extra kosten’ niet
alleen actief wordt gewezen dat aankopen onder 22 euro geen btw,
invoerrechten en afhandelingskosten meebrengen, maar ook dat de douane
slechts steekproefsgewijs controleert waardoor de kans dat je bij moet
betalen niet heel groot is? 5)
1) Kamerstuk 22112, nr 2703.
2) Kamerstuk 21501-30, nr. 463
3)
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2019/may/tradoc_157880.pdf
4) Kamerstuk 27879, nr 64.
5)
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/tips-voor-het-kopen-bij-chinese-webwinkels