2019Z14857
Vragen van het lid Van Meenen aan de minister voor Basis- en Voortgezet
Onderwijs en Media over het bericht "Lerarentekort loopt verder op: ‘Funest
voor de kwaliteit'" (ingezonden 9 juli 2019)
-
Herkent u de verwachting van de PO-Raad dat er aan het begin van het
komende schooljaar 1.400 vacatures voor leraren openstaan in het
primair onderwijs? (1)
-
Op welke wijze en wanneer geeft u uitvoering aan de motie van het lid
Kwint c.s.(2), die vraagt om de problematiek van het lerarentekort in
de praktijk in kaart te brengen door landelijk te gaan registreren?
-
Op welke wijze en wanneer geeft u uitvoering aan de gewijzigde motie
van de leden Van Meenen/Westerveld(3), die u vraagt om werkgevers en
vakbonden met klem te bewegen de betaling en rechtspositie van
invalkrachten aanzienlijk te versterken?
-
Hoeveel uitkeringsgerechtigde leraren zijn er al aan de slag geholpen
vanuit het plan ‘1.000 leerkrachten aan de slag’ van het
Participatiefonds? Ligt dit plan op koers om inderdaad binnen twee jaar
duizend leerkrachten aan de slag te helpen? Ziet u kans om dit plan te
intensiveren?
-
Welke resultaten heeft de landelijke taskforce opgeleverd? Welke
knelpunten heeft deze taskforce geïdentificeerd en op welke manier zijn
deze knelpunten opgelost? Welke knelpunten zijn er nog niet opgelost?
-
Hoe heeft het ziekteverzuim onder leraren zich het afgelopen jaar
ontwikkeld? Welke mogelijkheden ziet u voor scholen om het relatief
hoge ziekteverzuim terug te dringen?
-
Welke maatregelen hebben scholen genomen, of kunnen zij nog nemen, om
de deeltijdfactor te vergroten? Wat gaat u doen om te stimuleren dat
het voor docenten aantrekkelijk is om hun werkduur te vergroten?
-
Waarom gaat het Participatiefonds pas dit najaar voorlichting geven
over de rechten en plichten voor uitkeringsgerechtigden, zoals u
schreef in antwoord op vragen van de leden Heerema en Wiersma?(4) Wat
kunt u doen om dit te versnellen, zodat schoolbesturen ook op korte
termijn al meer werkloze leraren willen inzetten?
-
Welke mogelijkheden ziet u om het voor werkloze leraren die niet in een
regio met veel vacatures wonen, aantrekkelijker te maken om in een
tekortregio aan de slag te gaan? Kunt u dit bijvoorbeeld ondersteunen
met het organiseren van vervoer of woonruimte?
-
Wat is uw reactie op het voorstel van de PO-Raad, de VO-raad en
vakbonden voor een noodpakket tegen werkdruk en tekorten?(5)
-
Herkent u de ontwikkeling dat het lerarentekort zich in toenemende mate
concentreert bij scholen met een zwakke positie? Welke mogelijkheden
ziet u om hier iets aan te doen? Bent u bijvoorbeeld bereid om in
overleg met de PO-Raad en schoolbesturen te treden om uitwisseling of
detachering van docenten tussen sterke en zwakke scholen te stimuleren?
-
Welke aanvullende acties gaat u deze weken ondernemen om te zorgen dat
alle scholen in het komende schooljaar voldoende leraren hebben? Kunt u
bijvoorbeeld extra capaciteit vrijmaken om schoolbesturen deze zomer te
ondersteunen bij het zoeken naar leraren?
-
Kunt u uiterlijk een week voor aanvang van het nieuwe schooljaar de
Kamer informeren over de stand van zaken rond het lerarentekort?
(1)
https://nos.nl/artikel/2292529-lerarentekort-loopt-verder-op-funest-voor-de-kwaliteit.html
(2) Kamerstuk 35000-VIII, nr. 192
(3) Kamerstuk 35000-VIII, nr. 209
(4) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018-2019, nr. 3234; Kamerstuk
2019D28322
(5)
https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/nu-noodpakket-nodig-tegen-werkdruk-en-tekorten-in-funderend-onderwijs