2019Z11898
Vragen van de leden Wörsdörfer, Remco Dijkstra (beiden VVD) en Stoffer
(SGP) aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de
Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Transporteurs
boos over dure Nederlandse tachokaart: ‘In buitenland veel goedkoper’.
(ingezonden 12 juni 2019)
-
Bent u bekend met het bericht ‘Transporteurs boos over dure Nederlandse
tachokaart: ‘In buitenland veel goedkoper’? 1)
-
Klopt de veronderstelling dat de tachograafkaarten in heel Europa
hetzelfde zijn, maar dat Nederlandse ondernemers verplicht zijn ze in
Nederland aan te schaffen? Zo ja, kunt u beamen dat de tarieven voor
tachograafkaarten in Nederland substantieel hoger liggen dan in
omringende landen? Kunt u een overzicht delen van de prijzen van de
verschillende tachograafkaarten in de Europese lidstaten?
-
Indien deze veronderstelling klopt, deelt u de mening dat het
Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) zo onnodig op kosten wordt
gejaagd? Kunt u uiteenzetten wat de gevraagde tarieven aan Nederlandse
ondernemers betekenen voor het concurrentievermogen van Nederland?
-
Deelt u het streven dat de Europese interne markt zoveel mogelijk
belemmeringen zou moeten wegnemen? Zo ja, hoe verhoudt het mogelijke
verschil in prijs van de tachograafkaarten tussen bijvoorbeeld
Nederland en Tsjechië zich tot dit streven?
-
Indien de tarieven voor tachograafkaarten in Nederland substantieel
hoger liggen dan in omringende landen, deelt u de mening dat het
Nederlandse mkb zo op achterstand wordt gezet? Zo ja, welke stappen
bent u bereid te nemen om de Nederlandse transportsector op een
eerlijke en gelijke wijze te laten concurreren met Europese
transportbedrijven?
-
Hoe verhouden de antwoorden in de eerder gestelde schriftelijke vragen
door het lid Stoffer c. s. dat de invoering van deze tachograaf en de
aanvullende eisen die worden gesteld aan het uitgifteproces en de extra
functionaliteiten die aan de tachograafkaart worden toegevoegd leiden
tot hogere kosten, en dat er een onderscheid is in verschillende typen
tachograafkaarten waarbij Nederland in tegenstelling tot het buitenland
een uniform tarief hanteert 2), zich tot het feit dat KIWA niet in
staat was om de nieuwe kaarten voor bijvoorbeeld de zogenaamde
smart-tachograaf op tijd te leveren en gedwongen was om kaarten in
Kroatië en Groot-Brittannië in te kopen? Heeft de aankoop van kaarten
uit Kroatië en Groot-Brittannië gevolgen gehad voor de tarieven in
Nederland aangezien het tarief de werkelijke kosten niet mag
overschrijden?
-
Klopt de veronderstelling dat de kaarten uit bijvoorbeeld Kroatië, na
aanpassing van de landcode, technisch gezien gelijk zijn aan de
Nederlandse kaarten?
-
Indien deze veronderstelling klopt, waarom kunnen Nederlandse
ondernemers, in het kader van het wegnemen van belemmeringen binnen de
Europese interne markt, geen kaarten uit bijvoorbeeld Zweden, Duitsland
of Kroatië aanschaffen? Deelt u de mening dat het Nederlandse mkb zo
beter kan concurreren met Europese concurrenten?
-
Kunt u aangeven wat de negatieve gevolgen zijn van de aanschaf en het
gebruik van bijvoorbeeld Duitse kaarten door Nederlandse mkb’ers?
-
https://www.ad.nl/economie/transporteurs-boos-over-dure-nederlandse-tachokaart-in-buitenland-veel-goedkoper~a1c6caa2/
-
Aanhangsel der Handelingen 2018–2019, nr. 1288.