2019Z03779
Vragen van de leden Bruins (ChristenUnie) Amhaouch (CDA) en Paternotte
(D66)aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het verleggen
van de laagvliegroute bij Hattemerbroek. (ingezonden 25 februari 2019)
1
Kent u het bericht ‘Veluwe deels verlost van laagvliegroute Lelystad Airport’ van 13 februari 2019? 1)
2
Wat is de status van de aan de betreffende gemeenteraden gepresenteerde
nieuwe route?
3
Kan een wijziging op de B+route, vóór het aansluitpunt nabij Wezep, zomaar
gewijzigd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor het milieueffectrapport
Lelystad? Zo ja, kunt u dit toelichten?
4
Voor welke gemeenten is de gewijzigde route een verbetering en voor welke
een verslechtering? Wat is de reactie op en houding van de betreffende
gemeenteraden tegenover deze wijziging?
5
Kunt u kwantitatief aangeven wat de totale verbetering is in aantal
gehinderden met deze wijziging?
6
Kunt u kwalitatief aangeven in welke gemeenten de overlast minder wordt en
in welke gemeenten meer?
7
Heeft u de gemeenteraden van Kampen en Zwolle geïnformeerd over de
wijziging? Zo nee, waarom niet? En wanneer gaat u dat wel doen?
8
Bent u op de hoogte dat de nieuwbouwwijk Kampen-Reeve precies onder de
gewijzigde route komt te liggen? Klopt het dat deze plek nog onderdeel is
van de B+ route? Is het goedgekeurde milieueffectrapport op dit punt nog
correct en juridisch valide?
9
Zijn de 600 te bouwen woningen van Reeve meegenomen in de berekeningen over
aantallen gehinderden onder de B+ en de nieuwe route?
10
Zijn er andere reeds geplande nieuwbouwwijken die niet zijn meegenomen in
de hinderberekeningen, maar wel meegenomen hadden moeten worden (bijv.
westelijke uitbreiding Stadshagen)?
11
Zijn er recreatieve locaties met potentiële ontwikkelingen die nu rekening
moeten houden met meer geluidshinder?
12
Als een ruimere bocht over Kampen-Reeve en Hattem qua aantal gehinderden
niet beter is dan de oorspronkelijke krappere bocht over Wezep, is er dan
überhaupt nog een acceptabele corridor te vinden in zuidelijke richting
boven het 'oude land'?
13
Is het niet beter om na luchtruimherziening naar geheel andere routes uit
te zien, die het 'oude land' niet raken, om zo de overlast voor omwonenden
te minimaliseren?
1) De Stentor, 13 februari 2019, 'Veluwe deels verlost van laagvliegroute
Lelystad Airport' (
https://www.destentor.nl/veluwe/veluwe-deels-verlost-van-laagvliegroute-lelystad-airport~a5242c0d/
)