2019Z00323
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten dat prijsvechter Level vanaf Schiphol gaat vliegen vanaf komende zomer en het bericht dat RyanAir stunt met prijzen van €5 naar Londen (ingezonden 14 januari 2019)
1
Bent u op de hoogte van het plan van prijsvechter Level om vanaf deze zomer
vanaf Schiphol te gaan vliegen naar diverse Europese bestemmingen? 1)
2
Worden hiervoor de laatste vrije slots op Schiphol gebruikt of alleen slots
die nu aan een dochtermaatschappij zijn toebedeeld?
3
Op welke manier dragen deze vluchten bij aan de mainportfunctie van
Schiphol?
4
Is het selectiviteitsbeginsel van toepassing als maatschappijen en dochters
van dezelfde koepel onderling slots ruilen of aan elkaar afstaan?
5
Klopt het dat de slotcoördinator geen manieren heeft om dergelijke vluchten
te weren, of om vluchten die meer bijdragen aan de mainportfunctie te
prioriteren?
6
Bent u van mening dat de overheid de instrumenten zou moeten hebben om te
kunnen prioriteren op schonere en stillere vliegtuigen, en bestemmingen die
bijdragen aan de netwerkfunctie van Schiphol? Zo ja, welke concrete stappen
gaat u zetten om dit te bereiken?
7
Zijn vluchten voor €5 naar Londen vanaf Eindhoven Airport onderdeel van het
Nederlands luchtvaartbeleid? 2)
8
Deelt u de mening dat de schaarse ruimte op onze luchthavens en de nog
schaarsere milieuruimte zorgvuldig moeten worden ingevuld, en dat vluchten
naar Londen voor €5 hier geen onderdeel van zouden moeten zijn? Zo ja,
welke instrumenten heeft u om dergelijke vluchten te voorkomen?
1) Up in the Sky, 9 januari 2019 ( https://www.upinthesky.nl/2019/01/09/prijsvechter-level-opent-basis-op-schiphol/ ) en website De Telegraaf, 10 januari 2019 ( https://www.telegraaf.nl/financieel/3007404/iag-prijsvechter-level-wil-basis-op-schiphol )
2) Luchtvaartnieuws, 4 januari 2019 ( https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ryanair-verkoopt-vliegtickets-eindhoven-londen-voor-5-euro )