Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Peters (CDA) over het percentage coördinatiekosten van het totale jeugdzorgbudget
(2019Z18076).
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
Hugo de Jonge
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Peters (CDA) over het percentage
coördinatiekosten van het totale jeugdzorgbudget (2019Z18076).
1.
Herkent u het beeld dat maar liefst 30% van het budget voor jeugdzorg,
oftewel ongeveer een miljard euro, op zou gaan aan zogenoemde
coördinatiekosten? 1)
1.
In eerdere onderzoeken over administratieve lasten worden enigszins
vergelijkbare percentages genoemd, zoals die van GGZ Nederland [1]. Het zijn schattingen
uitgevraagd via enquêtes van professionals. Daarbij gebruiken diverse
onderzoekers verschillende definities: coördinatiekosten, overhead of
administratieve lasten. Het ontbreekt vaak aan een heldere definitie van
overhead. De uitspraak van de voorzieningenrechter over de gehanteerde
tarieven in de regio Haaglanden van 22 oktober jl. bevestigt dit ook.
Het is goed om te beseffen dat administratieve lasten enerzijds slechts een onderdeel zijn van de overhead, maar dat anderzijds in de cliëntgebonden kosten ook administratieve lasten zitten. In een benchmarkanalyse onder 26 gemeenten is weer gekeken naar de uitvoeringskosten voor gemeenten. Het perspectief van de aanbieders zat hier niet in. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat gemeenten gemiddeld vijf procent uitvoeringskosten hebben. Dit percentage is vergelijkbaar met wat Berenschot noemt in zijn benchmarkanalyse.
2.
Wat zijn volgens u realistische percentages voor coördinatiekosten? Kunt u
voor andere domeinen (bijvoorbeeld uitvoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning door gemeenten) aangeven wat vergelijkbare percentages voor
coördinatiekosten zijn?
2.
De mate waarin coördinatiekosten acceptabel zijn, is normatief. Daarbij
gebruiken diverse onderzoekers verschillende definities, waardoor
percentages lastig te vergelijken zijn. De uitspraak van de
voorzieningenrechter over de gehanteerde tarieven in de regio Haaglanden
van 22 oktober jl. bevestigt dit ook.
De benchmarkanalyse van Berenschot heeft ook gekeken naar de coördinatiekosten voor de Wmo, daar bedraagt het percentage 25.
Een breed gedeeld beeld bij alle betrokken partijen is dat een te groot deel van het zorgbudget niet naar directe zorg voor de cliënt gaat. De ambitie is om de vermijdbare administratieve lasten te beperken. Hiertoe is het programma ‘ontregel de zorg’ ingericht. Rita Verdonk is aangesteld als speciaal adviseur. Zij organiseert onder meer de landelijke schrapdagen met als doel om overbodige regels (binnen aanbieders) te schrappen.
Tegelijkertijd hebben we in Tweede Kamer met elkaar geconstateerd dat de benchmarkanalyse, welke dit voorjaar is uitgevoerd, nog onvoldoende inzicht biedt in waar het jeugdhulpbudget precies aan uitgegeven wordt. Dit is ook mijn constatering bij het onderzoek van Berenschot. We moeten preciezer inzicht hebben om vast te kunnen stellen waar en hoe we (Rijk, gemeenten en aanbieders) winst kunnen boeken. Hiertoe wordt momenteel het diepteonderzoek ‘inzicht in besteding jeugdzorgmiddelen’ uitgevoerd.
3.
Klopt het dat gemeenten nog steeds een eigen draai geven aan de manier
waarop verantwoording gevraagd wordt aan instellingen, ondanks dat hierover
in het regeerakkoord duidelijke afspraken gemaakt zijn en er inmiddels ook
standaarden afgesproken zijn?
4.
Wat gaat u er aan doen om gemeenten te bewegen zich te houden aan de
afspraak om met de standaarden voor verantwoording te werken?
Antwoorden op vragen 3 en 4.
Ja. Afspraken over verantwoording staan in het contract dat gemeenten met
aanbieders hebben afgesloten. Om hier meer structuur aan te brengen zijn
drie uitvoeringsvarianten (pxq, traject- en lumpsumfinanciering)
gedefinieerd en is gesteld dat gebruik moet worden gemaakt van
standaardberichten voor toewijzing, beschikking, start hulp, einde hulp en
declaratie, plus retourberichten.
Gemeenten werken steeds meer met uitvoeringsvarianten en gebruiken de
standaarden. Maar niet alle 355 gemeenten sluiten elk jaar een nieuw
contract af. Dus verloopt de harmonisering van de uitvoering geleidelijk.
Het project Informatievoorziening Sociaal Domein (ISD) gaat dit wel
monitoren.
5.
Kunt u aangeven welke samenwerkingsverbanden van gemeenten de laatste twee
jaar uit elkaar zijn gevallen? Wat gaat u doen om onnodige versnippering en
dus meer coördinatiekosten tegen te gaan?
5.
Het is niet bekend welke samenwerkingsverbanden de laatste twee jaar uit elkaar zijn gevallen. Kinderen, gezinnen, jongeren, gemeenten en aanbieders zijn gebaat bij rust en orde rond regionale samenwerking. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we stabiele regio’s nodig die efficiënt samenwerken op regionaal en bovenregionaal niveau. Het ligt daarbij voor de hand dat regio’s eenzelfde samenstelling behouden.
6.
Kunt u aangeven hoe het staat met uw stappen om inkoop van zorg eenvoudiger
te maken?
6.
Zie het antwoord op vraag 4.
7.
Welke voorlichting geeft u aan gemeenten over de mogelijkheden rond inkoop
die nu al juridisch mogelijk zijn?
7.
Gemeenten worden op diverse manieren op verschillende onderdelen van inkoop
en sturing geadviseerd. Via het eerder genoemde ISD voor de hanteren
uitvoeringsvarianten, door het OZJ om afspraken te maken over ambities en
kosten voor de inkoop start en het programma inkoop in het sociaal domein
over professionele inkoopprocedures.
8.
Welke concrete regels in de jeugdhulp zijn inmiddels naar aanleiding van de
in het regeerakkoord afgesproken schrapsessies daadwerkelijk geschrapt? Hoe
worden de opbrengsten van deze sessies gedeeld en overal ingevoerd?
8.
De speciaal adviseur Rita Verdonk is direct bij haar aantreden in januari
2019 begonnen met het organiseren van schrapsessies en heeft daarna in
samenwerking met vakbonden, beroepsverenigingen, aanbieders en de VNG een
landelijke schrapdag georganiseerd. Op 12 juni was de eerste schrapdag
waarin professionals de belangrijkste vermijdbare regels hebben
geselecteerd. Deze actiepunten zijn op 4 september door hen gepitched voor
bestuurders van hun aanbieders en gemeenten en in februari 2020 worden de
opbrengsten door die bestuurders gepresenteerd.
1) '30% van jeugdzorgbudget gaat op aan 'coördinatiekosten', Het
Financieele Dagblad, 24 september 2019 (
https://fd.nl/economie-politiek/1317805/30-van-jeugdzorgbudget-gaat-op-aan-coordinatiekosten
)
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Westerveld (GroenLinks), ingezonden 25 september 2019 (vraagnummer 2019Z17947) en van de leden Kerstens en Kuiken (beiden PvdA), ingezonden 25 september 2019 (vraagnummer 2019Z17949)