Geachte voorzitter,
Hierbij treft u de antwoorden aan op de vragen van het Kamerlid Dijkstra
(VVD)
over slimme oplossingen voor het tekort aan parkeerplaatsen.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Techniek uit Rijnland-Palts lost vrachtwagen
parkeerproblematiek op’? [1]
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoeveel parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de goederencorridors missen
er nog in Nederland? Welke zijn reeds gerealiseerd? Welke zijn gepland?
Welke zijn nog onder beraad en waar missen nog locaties? Wanneer kan de
Kamer een totaaloverzicht ontvangen voor de periode van nu tot 2024?
Antwoord 2
Rekening houdend met een verwachte lichte stijging van het
weggoederenvervoer de komende vijf jaren is langs de twee belangrijke
internationale goederenvervoercorridors (de oostelijk corridor R’dam – A15
– Duitsland en de zuidoostelijke corridor R’dam – Noord-Brabant – Venlo –
Duitsland) een tekort van 2.400 parkeerplekken voor vrachtwagens
geprognosticeerd. Het overgrote deel van het internationale goederenvervoer
over de weg wordt via deze transportcorridors afgewikkeld. Daarnaast zijn
er buiten de genoemde corridors enkele knelpunten, waaronder de
Schipholregio. Hierover ontbreken concrete cijfers.
Er zijn concrete uitbreidingsplannen voor ongeveer 800 parkeerplekken langs
deze goederencorridors verdeeld over 4 locaties (een nieuwe locatie, drie
uitbreidingslocaties). Realisatie ervan is voorzien in de periode ‘20-’22.
Inmiddels zijn enkele nieuwe locaties op en rond de corridors
geïdentificeerd voor toekomstige ontwikkeling en aanleg van truckparkings
en worden er voorbereidingen getroffen deze aan te melden voor een Europese
subsidie uit het CEF-fonds.
Het is de ambitie van de gezamenlijke corridorpartijen binnen een
tijdsbestek van vijf jaar een dekkend netwerk van voldoende beveiligde
truckparkings op de genoemde goederenvervoercorridors goederen te
realiseren. Een totaaloverzicht kan naar verwachting medio 2020 worden
geleverd.
Vraag 3
Kent u de techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van intelligente
technologie waardoor meer vrachtwagens op een parkeerplaats kunnen staan?
Vindt u het interessant om dergelijke techniek te gebruiken op Nederlandse
parkeerplekken om zo de capaciteit drastisch te verhogen?
Antwoord 3
De bedoelde techniek is bij mijn ministerie bekend. Enige tijd geleden is hierover reeds op ambtelijk niveau contact geweest met betrokkenen in Duitsland. Gezien de verdere doorontwikkeling van de techniek is besloten om dit contact op korte termijn te hernieuwen. Daartoe wordt een bezoek voorbereid waaraan behalve ambtelijke vertegenwoordigers van mijn Ministerie, Rijkswaterstaat en provincies, ook commerciële exploitanten van beveiligde truckparkings zullen deelnemen. Doel is te verkennen wat de mogelijkheden van dit innovatieve concept zijn voor de Nederlandse situatie.
Vraag 4
Kunt u de Kamer voor de begrotingsbehandeling 2020 (oktober 2019) informeren over de mogelijkheden en vereisten om veilige vrachtwagenparkings op redelijke termijn en zo optimaal mogelijk te realiseren?
Antwoord 4
Ja, dit is mogelijk.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
[1] ) https://www.bvse.de/aktuelles/nachrichten/2085-technik-aus-rheinland-pfalz-loest-lkw-parkproblem.html