Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Hijink (SP) over problemen met de toekenning van de kwaliteitsgelden verpleeghuiszorg (2019Z08307).
1
Wat vindt u ervan dat zorgorganisatie Accolade Zorg anticiperend op de
bedoeling om met de kwaliteitsgelden de kwaliteit van de zorg te
verbeteren, in 2018 al gestart is met het werven van personeel? [1]
1.
Met ingang van 2017 heb ik extra middelen beschikbaar gesteld om het
kwaliteitskader verpleeghuiszorg te implementeren. Landelijk gezien is er
een bedrag van € 100 miljoen in 2017 en een bedrag van € 435 miljoen vanaf
2018 structureel in de tarieven verwerkt. Daar bovenop heb ik in 2019 een
landelijk kwaliteitsbudget beschikbaar gesteld van € 600 miljoen, dat in
2020 verder oploopt naar € 1.100 miljoen. De zorgorganisatie Accolade Zorg
geeft aan dat zij in 2018 al is gestart met het werven van extra personeel,
anticiperend op de bedoeling om met de kwaliteitsgelden de kwaliteit van de
zorg te verbeteren. De extra middelen die opgenomen zijn in de
basistarieven 2017 en 2018 zijn echter ook bedoeld om extra personeel te
werven.
2
Wat vindt u van de handelswijze van het zorgkantoor die geen
kwaliteitsgelden beschikbaar wil stellen, omdat de zorginstelling in 2018
al personeel had geworven, dus daarmee niet in aanmerking komen voor het
kwaliteitsbudget van 2019? Kunt u uw antwoord toelichten?
2.
Naar aanleiding van de brief van Accolade Zorg is vanuit VWS contact
opgenomen met deze zorgorganisatie en met het zorgkantoor. Dit gesprek
heeft geleid tot de constatering dat Accolade Zorg met het werven van extra
zorgpersoneel in 2018 de extra middelen voor de implementatie van het
kwaliteitskader goed heeft besteed. Accolade Zorg heeft in 2018 gemiddeld
22 fte extra zorgverleners ingezet. Uit het gesprek is ook naar voren
gekomen dat het zorgkantoor aan Accolade Zorg een kwaliteitsbudget voor
2019 heeft toegekend dat rekening houdt met de kosten voor het extra
personeel dat in de loop van 2018 is aangenomen. Ook Accolade Zorg is dus -
net zoals alle verpleeghuizen in Nederland - in aanmerking gekomen voor het
kwaliteitsbudget 2019. De hoogte van het toegekende budget is daarbij
conform het landelijke zorginkoopbeleid door het zorgkantoor bepaald op
basis van het kwaliteitsplan en de bijbehorende meerjarenbegroting voor de
inzet van extra zorgpersoneel en andere investeringen in het
kwaliteitskader. De handelswijze van het zorgkantoor die in de vraag wordt
verondersteld, is dus niet aan de orde.
3
Vindt u het acceptabel dat starre regelgeving van het zorgkantoor deze
zorginstelling dwingt om te bezuinigen, terwijl zij vooruitlopend op het
streven om meer personeel in de zorg te werven aan de wens van u en de
Tweede Kamer voldoet? Kunt u uw antwoord toelichten?
3.
Zoals ik heb aangegeven bij antwoord 2 heeft Accolade Zorg de extra
middelen voor het kwaliteitskader in 2018 goed besteed. Met de inzet van 22
extra fte aan zorgmedewerkers heeft zij conform de bedoeling belangrijke
stappen gezet op weg naar de volledige implementatie van het
kwaliteitskader.
Tegelijkertijd kwam uit het gesprek naar voren dat de afspraken in het landelijke inkoopbeleid voor 2019 in het bijzondere geval van Accolade Zorg mogelijk leiden tot een onbedoelde verlaging van het kwaliteitsbudget. De bijzondere situatie is dat er in het basisjaar 2018 sprake was van een negatief exploitatieresultaat door de combinatie van (1) volledige benutting van de beschikbaar gestelde extra middelen voor het kwaliteitskader voor de inzet van extra zorgpersoneel in 2018 en (2) incidenteel hogere personeelskosten in 2018 vanwege tijdelijke extra inhuur en inzet voor personeel wegens specifieke situaties in de bedrijfsvoering (zoals verbouwingen, verhuizingen en ziekteverzuim). In een dergelijke bijzondere situatie leiden de incidenteel hogere personeelskosten tot een vertekend beeld in het basisjaar 2018. Doordat de omvang van het kwaliteitsbudget 2019 wordt gebaseerd op de extra personeelsinzet ten opzichte van het basisjaar 2018, is het in de beschreven bijzondere situatie dan erg lastig om het exploitatieresultaat in 2019 op orde te brengen.
In de bestuurlijke afspraken over het kwaliteitsbudget 2020 tussen ActiZ en ZN is onderkend dat de regels voor het kwaliteitsbudget op een aantal punten een belemmering vormden om maatwerk te leveren. In 2020 is er meer ruimte om gemotiveerd af te wijken. Dit kan ook met terugwerkende kracht voor 2019. In de aanvullingen op het landelijk inkoopbeleid voor 2020 is dit opgenomen. Het zorgkantoor heeft aangegeven op korte termijn samen met Accolade Zorg te bezien of en op welke wijze er voor deze zorgaanbieder gemotiveerd kan worden afgeweken (met terugwerkende kracht naar 2019). Een en ander altijd met het doel van het kwaliteitskader in ogenschouw houdend.
4
Bent u bereid om in gesprek te gaan met het zorgkantoor om te kijken hoe
deze discussie tussen zorginstelling en zorgkantoor kan worden opgelost? Zo
nee, kunt u toelichten waarom niet?
4.
Zie antwoord 3. De bestuurlijke afspraken over het kwaliteitsbudget 2020
bieden het zorgkantoor meer ruimte voor maatwerk. Op grond daarvan gaat het
zorgkantoor in gesprek met de genoemde zorginstelling.
5
Krijgt u meer meldingen van zorginstellingen die in 2018 extra personeel
hebben aangenomen en die van het zorgkantoor te horen krijgen dat deze niet
gefinancierd kunnen worden uit het kwaliteitsbudget? Welke gevolgen heeft
dit voor het aantrekken van nieuwe medewerkers?
5.
Er zijn meerdere signalen, waarbij zorgaanbieders aangeven dat ze in 2018
extra personeel hebben aangenomen en dit niet gefinancierd krijgen vanuit
het kwaliteitsbudget. Vanaf 2018 is er structureel € 435 miljoen in de
tarieven verwerkt, waarmee dit personeel gefinancierd kan worden. Daarnaast
heeft het zorgkantoor de ruimte om bijvoorbeeld bij voorinvesteringen in
bijzondere gevallen afspraken te maken om ten laste van de 85% een
compensatie te verstrekken. Dit kan met terugwerkend kracht voor 2019.
[1] Brief Accolade Zorg, toekenning kwaliteitsgeldenverpleeghuiszorg, 18 april 2019 (onderhands meegezonden)