Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door de leden Fritsma en Van Aalst (beiden PVV) over het bericht De asielbus tussen Ter Apel en Emmen.
Deze vragen werden ingezonden op 11 april 2019 met kenmerk 2019Z07485.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
|
2019Z07485
Vragen van de leden Fritsma en Van Aalst (beiden PVV) aan de staatssecretarissen van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over de asielbus tussen Ter Apel en
Emmen.
Vraag 1
Kent u het artikel ‘Staatssecretaris: Ter Apel krijgt asielbus’ van 10
april 2019? [1]
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze asielbus er komt omdat overlastgevende asielzoekers het personeel op lijn 73 stelselmatig intimideren en bedreigen?
Antwoord 2
Overlastgevende asielzoekers zijn een maatschappelijk probleem, dat zich
onder andere manifesteert in het openbaar vervoer. Aangezien zowel
chauffeurs als medereizigers ondanks de inzet van OV stewards ernstige
overlast op lijn 73 ervaren, heb ik besloten om bij wijze van proef drie
maanden een pendelbus tussen Ter Apel en station Emmen te laten rijden. Elk
incident is er één teveel en het is belangrijk dat de overlastgevers worden
aangepakt.
Vraag 3
Deelt u de mening dat deze overlastgevende asielzoekers niet beloond
moeten worden voor deze agressie met een eigen pendeldienst, maar
keihard moet worden aangepakt?
Antwoord 3
Zoals ik uw Kamer de afgelopen periode meerdere malen heb gemeld [2] vindt dit Kabinet dit soort agressie volstrekt onacceptabel. Overlastgevend gedrag wordt niet getolereerd, leidt tot lik-op-stuk maatregelen en kan zowel vreemdelingrechtelijke als strafrechtelijke gevolgen hebben. De pendelbus tussen Ter Apel en station Emmen is niet de oplossing, maar een van de stappen op weg naar een meer structurele aanpak van overlastgevers. Over de invulling van het vervoer worden op korte termijn nadere afspraken gemaakt met vervoerders en andere betrokkenen.
In mijn brief van 17 april 2019 [3] meld ik dat ik opdracht heb gegeven tot de ontwikkeling van een landelijke ‘Top-X–aanpak’ voor de zwaarste groep overlastgevers. Door deze landelijke en gecoördineerde aanpak kunnen al bestaande maatregelen doeltreffender en slagvaardiger worden ingezet en moet het voor de overlastgevende vreemdeling zichtbaar en voelbaar worden dat hij in beeld is en het gedrag niet getolereerd wordt én consequenties heeft.
Ondertussen werken de verschillende ketenpartners aan de terugkeer van die vreemdelingen die niet langer in Nederland mogen verblijven.
Vraag 4
Bent u bereid een streep door deze pendeldienst te halen en in plaats daarvan een pendeldienst tussen Ter Apel en Marrakech in het leven te roepen, om hen daar eruit te gooien?
Antwoord 4
Nee.