Antwoord op vragen van het lid Ojik over oplichters die in het bezit zijn van gegevens van Kinderpardonaanvragers

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door het lid Ojik (GroenLinks) over oplichters die in het bezit zijn van gegevens van Kinderpardonaanvragers.

Deze vragen werden ingezonden op 5 april met kenmerk 2019Z06851.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,

Mark Harbers


Antwoorden Vragen van het lid Van Ojik (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over oplichters die in het bezit zijn van gegevens van Kinderpardonaanvragers (ingezonden 5 april 2018, 2019Z06851).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) dat aanvragers van een vergunning in het kader van het Kinderpardon worden gebeld door oplichters die hen verzoeken leges te betalen? [1]

Antwoord 1

Ja

Vraag 2

Hoe kan het, dat oplichters weten wie er een aanvraag heeft gedaan bij de IND?

Antwoord 2

Het is niet bekend hoe oplichters zouden weten wie er een aanvraag heeft gedaan bij de IND. Op 22 februari 2019 is de IND gebeld door een medewerker van Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) met de melding dat een gezin benaderd zou zijn door een persoon met een 088-nummer, die zich voordeed als IND-medewerker, over de betaling van leges. Het gezin vertrouwde het verhaal niet en heeft geen leges betaald. Er is dus geen sprake van oplichting als zodanig en om deze reden heeft VWN geen aangifte gedaan.

Naar aanleiding van deze melding is op de IND website gemeld dat de IND geen telefonisch contact opneemt om te verzoeken de leges te betalen. Ook zijn de medewerkers telefonie en webcare direct hiervan op de hoogte gesteld, om zo alert te zijn op eventuele nieuwe meldingen.

Eind maart gaf een IND-medewerker aan dat er weer drie meldingen binnen waren gekomen. Vervolgens is op 2 april 2019 op de IND-website een prominenter bericht geplaatst met een waarschuwing voor deze praktijk. Op de site wordt benadrukt dat de IND niet met herkenbare nummers belt en ook niet telefonisch verzoekt leges te betalen.

Tegelijkertijd is nader onderzoek gestart naar de herkomst van de meldingen. Uiteindelijk bleek dat de drie ‘nieuwe’ meldingen allen te herleiden waren tot de oorspronkelijke melding van 22 februari 2019. Desalniettemin blijft de IND alert.

Vraag 3

Bent u bereid een onderzoek in te laten stellen naar de herkomst van deze oplichting? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Omdat geen sprake is van oplichting, is er geen aangifte gedaan. Wel verricht het Bureau Integriteit van de IND met nadere informatie van VWN onderzoek naar deze melding.



[1] https://ind.nl/nieuws/Paginas/Poging-tot-oplichting-van-IND-klanten.aspx.

Indiener(s)