Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over het bericht 'Bruggen Afsluitdijk vol met gebreken: provinsje woest'


Geachte voorzitter,

Op 7 februari 2019 ontving ik vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) over het bericht ‘Bruggen Afsluitdijk vol met gebreken: provinsje woest’. Hierbij ontvangt u de beantwoording van deze vragen.

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht ‘Bruggen Afsluitdijk vol met gebreken: provinsje woest’?[1]

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Deelt u de zorgen van lokale bestuurders en bewoners over de veiligheid van de bruggen in de Afsluitdijk naar aanleiding van dit onderhoudsrapport/de brief van de regering naar de Kamer van 31 januari 2019 betreft de ‘bediening sluizen en bruggen Afsluitdijk’ (Kamerstuk 35000-A, nr. 83)?

Antwoord 2

Ik begrijp de zorgen omdat het veilig kunnen gebruiken van de bruggen en sluizen voor iedereen van groot belang is. Daarom zijn maatregelen genomen om de objecten veilig te kunnen blijven bedienen.

Vraag 3

Welke specifieke maatregelen zijn getroffen om de veiligheid bij Kornwerderzand en Den Oever in de Afsluitdijk te garanderen?

Antwoord 3

De maatregelen die Rijkswaterstaat heeft getroffen zorgen ervoor dat de objecten veilig bediend kunnen blijven. Het gaat om het inzetten van extra brug- en sluismeesters en technische waarnemers op de objecten. Met het plaatsen van extra camera’s is ook de mate van visuele controle verhoogd. Tevens is het bedienregime voor de nacht aangepast.

Deze maatregelen blijven van kracht zo lang als nodig blijkt.

Inmiddels zijn in januari testen uitgevoerd aan de schutsluizen en worden in februari de bruggen getest. Na deze testen ontstaat ook meer zicht op de verder nog uit te voeren werkzaamheden en daarvoor benodigde uitvoeringsduur ten behoeve van een structurele oplossing.

Vraag 4

Wat is de staat van onderhoud van de bruggen en sluizen in de Afsluitdijk?

Antwoord 4

In 2016 is onderzoek uitgevoerd naar de staat van de bruggen. U bent eerder hierover geïnformeerd (brief juni 2017). Op basis van het onderzoek wordt niet voor 2050 de gehele vervanging van de bruggen voorzien (zowel bij Kornwerderzand als Den Oever). Op basis van dit zelfde onderzoek zal in 2020 een reparatie plaatsvinden aan de stalen bovenbouw (het rijdek). De vervanging van de bovenbouw, inclusief de bewegingswerken, is voorzien tussen 2023 en 2025. De werkzaamheden aan het rijdek zullen meer inzicht geven in het meest doelmatige moment van vervanging van de stalen bovenbouw (inclusief bewegingswerken), waarna de planning kan worden aangescherpt.

Voor de sluizen is regulier (klein en groot) onderhoud voorzien.

Vraag 5

Zijn er nog andere onderhoudsrapporten over de staat van het sluizencomplex, inclusief de bediening van de bruggen en sluizen? Zo ja, kan de Kamer deze ontvangen?

Antwoord 5

Ik zal u de relevante rapporten uit 2016/2017 over de staat van de bruggen

respectievelijk de staat van de sluizen en het in 2018 verschenen rapport naar de

staat van de bediening en de besturing doen toekomen. De rapporten over de

bediening van voor 2016 laat ik buiten beschouwing omdat deze over de toen

aanwezige bediening- en besturingsinstallatie gaan. Deze waren mede aanleiding

om de installatie in 2016 volledig te vernieuwen. Daarnaast zijn er documenten

die onderdeel uitmaken van het feitenrelaas. Zoals aangeven in mijn brief van 31

januari jl (kamerstuk 35000 A nr 83) zal ik u daarover op een nader te bepalen

moment informeren.

Vraag 6

Welke impact hebben de te verwachten onderhoudskosten op de wens van de Kamer om op korte termijn een besluit te nemen over vervanging van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand (motie-Van der Graaf c.s., 35 000-A, nr. 77)?

Antwoord 6

De geconstateerde problematiek heeft daar geen invloed op. De bediening van de objecten is in 2016 vervangen en moest om die reden aan de op dat moment geldende eisen voldoen. Omdat dat niet het geval is, heeft Rijkswaterstaat maatregelen moeten treffen. Dit staat los van de discussie over een nieuwe grotere sluis. Vanwege de veiligheid moesten er direct maatregelen worden getroffen.


Vraag 7

Kunnen de doorrekeningen van de versoberingsopties voor vervanging van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand uiterlijk half februari naar de Kamer komen?

Antwoord 7

Nee, De uitkomst van de doorrekeningen van de versoberingsopties voor vervanging van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand is dit voorjaar voorzien.

Vraag 8

Wat is de staat van het onderhoud van de andere kunstwerken in Nederland?

Antwoord 8

Ik verwijs u hiervoor naar mijn brief van 21 juni 2018 “Staat van onderhoud

weg en bruggen Noord Holland [2].

Vraag 9

Kunt u deze vragen uiterlijk voor maandag 11 februari 2019 beantwoorden?

Antwoord 9

Nee.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,




drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga



[1] Leeuwarder Courant d.d. vrijdag 1 februari 2019

[2] Kamerstuknummer 29 835 nr. 96