In antwoord op uw brief van 13 februari 2019 deel ik u mee, mede namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat, dat de vragen van de leden Remco Dijkstra, Laan-Geselschap en Nijkerken-de Haan (allen VVD) over het bericht ‘Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht’, worden beantwoord in de bijlage bij deze brief.
|
Vragen van de leden Remco Dijkstra, Laan-Geselschap en Nijkerken-de Haan (allen VVD) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht’ (ingezonden 13 februari 2019, nr.2019Z02805)
Vraag 1
Kent u het bericht uit het Algemeen Dagblad genaamd 'Tienduizenden
boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht'? 1)
Antwoord vraag 1
Ja.
Vraag 2
Hoe komt het dat de bebording, ruim een jaar na de opening van de tunnel nog steeds onduidelijk is geweest?
Vraag 3
Is eerder melding gemaakt van het feit dat de bebording onduidelijk was? Zo ja, waarom is daar niets mee gedaan? Zo nee, wanneer zijn de eerste klachten binnengekomen en hoe lang heeft het geduurd voordat de bebording is aangepast?
Antwoord vraag 2 en 3
In december 2016 zijn de vier tunnelbuizen van de Koning
Willem-Alexandertunnel in gebruik genomen, met uitzondering van de
N2-rijstrook naar twee lokale afritten. Deze laatstgenoemde rijstrook is in
april 2017 in gebruik genomen. Voorafgaand aan de openstelling is de
snelheidsbebording geplaatst conform de geldende richtlijnen voor het
ontwerp en de inrichting van autosnelwegen.
Aan de noordzijde van de Koning Willem-Alexandertunnel liggen de snelweg A2 en de N2 naast elkaar, gescheiden door een tussenberm. In deze tussenberm stonden de snelheidsborden voor zowel de A2 (100 km/u, geldend voor de linksgelegen snelweg) als voor de N2 (80 km/u, geldend voor de rechtsgelegen weg) met enige tussenruimte naast elkaar. De bebording voldoet hiermee aan de geldende eisen voor het plaatsen van borden. Desondanks heeft de nieuwe verkeerssituatie bij een deel van de weggebruikers tot verwarring geleid over de op dat wegvak geldende snelheidslimiet.
Naar aanleiding van meldingen van weggebruikers bij de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat over de snelheidsaanduiding op de N2 heeft het Projectbureau A2 hierover advies gevraagd aan een verkeerspsycholoog. Op basis van zijn advies is besloten om het verkeer eerst tijd te geven om te wennen aan de nieuwe verkeerssituatie, alvorens veranderingen aan te brengen in de bebording.
In diezelfde periode is een wettelijk verplichte verkeersveiligheidsaudit (Road Safety Audit) uitgevoerd voor de nieuwe verkeerssituatie in en rondom de Koning Willem-Alexandertunnel. Op basis van de rapportage van deze audit (in juni 2017), in combinatie met de ingekomen meldingen van weggebruikers, zijn verbeterpunten geformuleerd voor het gehele verkeerssysteem. Als onderdeel hiervan zijn, ondanks het feit dat de bebording voldeed aan de geldende eisen, medio november 2017 extra borden geplaatst om de maximumsnelheid (op zowel de A2 als N2) te verduidelijken.
Vraag 4
Als de problemen rondom de onduidelijke bebording zijn opgelost, wordt
dan de trajectcontrole weer ingesteld? Welke garanties zijn er dat het
nu wel goed gaat of zijn er redenen om aan te nemen dat meer onterechte
boetes uitgeschreven kunnen worden? Op welke termijn wordt de
trajectcontrole weer ingevoerd en wat gebeurt in de tussentijd met de
trajectcontrole?
Antwoord vraag 4
Zoals aangegeven, voldeed de bebording aan de geldende eisen. Omdat de
bebording desalniettemin bij sommige bestuurders tot onduidelijkheid heeft
geleid en naar aanleiding van een verkeersveiligheidsaudit, is de bebording
aangepast. Het trajectcontrolesysteem bij de A2-tunnel bij Maastricht wordt
op dit moment dan ook gehandhaafd. Door middel van maandelijkse
schouwrapporten wordt gewaarborgd dat de aanwezige bebording in orde is en
periodiek worden de systemen gecontroleerd op juistheid.
Vraag 5
Klopt het dat het vonnis van de kantonrechter nu tienduizenden bekeuringen ongeldig maakt? Zo ja, wanneer gaat het openbaar ministerie de onterechte boetes terugbetalen? Welk bedrag zou hiermee gemoeid zijn? Om hoeveel boetes op dit stuk van de A2 gaat dit?
Antwoord vraag 5
Nee, dit klopt niet. De betrokkene heeft beroep ingesteld tegen de
opgelegde boete. De kantonrechter heeft in zijn beslissing geoordeeld dat
de snelheidsovertreding in deze zaak is begaan en dat de boete terecht is
opgelegd. De kantonrechter heeft vervolgens, vanwege het verweer dat de
betrokkene heeft aangevoerd, reden gezien om het boetebedrag op nihil te
stellen.
De uitspraak van de kantonrechter heeft betrekking op de specifieke aan die rechter voorgelegde casuïstiek. Een uitspraak van een kantonrechter heeft geen terugwerkende kracht op onherroepelijke boetes. Een boete wordt onherroepelijk als er geen (tijdig) beroep wordt ingesteld tegen deze boete of de rechter het ingestelde beroep ongegrond verklaart.
Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de bebording op de A2 voldoet aan de
eisen inzake verkeerstekens. Er is dan ook geen sprake van onterecht
opgelegde boetes. Gelet op het voorgaande, ziet het OM geen aanleiding om
correcties te doen op de reeds opgelegde boetes.
Vraag 6
Mocht sprake zijn van onterechte boetes gaat u dan per casus de boete individueel afhandelen of via een collectieve regeling de boetes vernietigen? Hoe en per wanneer worden mensen geïnformeerd?
Antwoord vraag 6
Zie het antwoord op vraag 5.
Vraag 7
Herinnert u zich de Kamervragen inzake onterechte flitsboetes op de A29? Wat is de juridische status van de afwikkeling hiervan? Hebben de gedupeerden de onterecht opgelegde, al betaalde boetes terug gekregen?
Antwoord vraag 7
Het Openbaar Ministerie heeft het Nederlands Meetinstituut (NMI) verzocht
de meetlocatie (specifiek de bochtstraal) bij de A29 nader te onderzoeken.
Dit onderzoek toont aan dat deze locatie ruim binnen de geaccepteerde
normen valt. Tegen de eerder gedane uitspraak staat geen hoger beroep open
voor het Openbaar Ministerie, maar nog lopende boetes worden met deze
nieuwe informatie afgehandeld. Van onterechte boetes bij de A29 is dus geen
sprake.
Vraag 8
Zijn u andere locaties in Nederland bekend waarbij mogelijk hetzelfde
zou kunnen spelen en boetes ongeldig kunnen worden verklaard?
Antwoord vraag 8
Dergelijke locaties of omstandigheden zijn mij niet bekend. Overigens is de
boete niet ongeldig verklaard, maar door de kantonrechter op nihil gesteld,
gelet op de specifieke omstandigheden (zie het antwoord op vraag 5).
1) Algemeen Dagblad, 12 februari 2019, https://www.ad.nl/binnenland/tienduizenden-boetes-trajectcontrole-a2-tunnel-bij-maastricht-zijn-onterecht~a9c1eeb4/