Geachte Voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Van Raan en Wassenberg, over de impact van de luchtvaartplannen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat op het natuurbeleid (2019Z03543 , ingezonden 21 februari 2019).
Carola Schouten
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
2019Z03543
1
Kent u de berichten ‘Gelderse natuurclubs: Opening Lelystad Airport funest
voor Veluwse natuur’ en ‘Minister Van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport gaat
er komen’?
Antwoord
Ja.
2
Erkent u dat de plannen voor luchtvaartgroei van de minister van
Infrastructuur en Waterstaat gevolgen hebben voor uw natuurbeleid, onder
andere vanwege de stikstofdepositie en het risico op vogelaanvaringen? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, hoe zou u deze impact omschrijven?
Antwoord
Net als andere projecten die stikstofdepositie veroorzaken op daarvoor gevoelige Natura 2000-gebieden, moeten de plannen voor uitbreiding van Luchthaven Lelystad passen binnen de in het Programma Aanpak Stikstof (PAS) opgenomen ontwikkelingsruimte.
De gevolgen van Luchthaven Lelystad voor vogels en vliegveiligheid zijn onderzocht. De uitgevoerde vogelonderzoeken geven een goed beeld van de vogelaantallen en bewegingen in de omgeving van de luchthaven en op de aansluitroutes. Dit is onderzocht in het kader van het Milieueffectrapport (MER) uit 2014, de actualisatie MER en in aanvullend onderzoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Tot slot is recent (van zomer 2017 tot zomer 2018) een nulmeting uitgevoerd door de provincie Flevoland samen met de exploitant van Luchthaven Lelystad naar vogelsoorten op en rond de luchthaven die gebaseerd op bestaande kennis een potentieel risico vormen voor vogelaanvaringen.
Uit de voorgaande onderzoeken blijkt dat alleen in de directe omgeving van de luchthaven monitoring nodig is, omdat daarbuiten geen sprake is van een verhoogd risico op aanvaringen tussen vogels en vliegtuigen. Er is reeds een start met de monitoring gemaakt met de nulmeting, op basis van de resultaten daarvan zal het vervolg van de monitoring bepaald worden.
3
Heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat haar uitspraken over
Schiphol en Lelystad Airport vooraf met u afgestemd? Zo ja, wat heeft u de
minister van Infrastructuur en Waterstaat geadviseerd?
4
Erkent u dat de gevolgen van de opening van Lelystad Airport voor de
Veluwse natuur nog onvoldoende zijn onderzocht? Zo nee, waaruit blijkt dat
deze gevolgen voldoende onderzocht zouden zijn?
5
Erkent u dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat de natuur een
slechte dienst bewijst door de opening van Lelystad Airport zo snel
mogelijk door te drukken, terwijl de gevolgen voor de natuur nog niet
voldoende onderzocht zijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3, 4 en 5
De gevolgen voor de Veluwse natuur en andere Natura 2000-gebieden zijn onderzocht. Zie verder het antwoord op vraag 2.
6
Erkent u dat een krimp van de luchtvaart gunstige effecten zal hebben op de
natuurgebieden rond vliegvelden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Natuur is meegewogen in de integrale afweging die voor Luchthaven Lelystad aan de orde is. Bij het ontwerp van de vliegroute is rekening gehouden met Natura 2000-gebieden. Conform het Aldersadvies uit 2014 is de vlieghoogte boven Natura 2000 gebieden minimaal 3000 voet. Op deze wijze wordt voorkomen dat er verstoring van beschermde vogels door groot luchtverkeer aan de randen van de Flevopolder en in de aangrenzende Natura 2000-gebieden zal plaatsvinden.
7
Erkent u dat een krimp van de luchtvaart een nadrukkelijke optie is wanneer
er daadwerkelijk rekening zou worden gehouden met het klimaat, de
veiligheid en de leefomgeving van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
Waarin is aangegeven dat sector heeft aangegeven dat er ruimte komt op basis van schonere vliegtuigen.
Antwoord
Deze vraag ligt niet op mijn beleidsterrein. Het is aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat om dit te beoordelen.
8
Deelt u de mening dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat daarom
voorbarig is geweest met haar uitspraken over de groei van Schiphol en de
opening van Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Omdat de groei van Schiphol en de opening van Luchthaven Lelystad niet op mijn beleidsterrein liggen, doe ik hierover geen uitspraken.
9
Bent u bereid om met de minister van Infrastructuur en Waterstaat in
gesprek te gaan over haar recente uitspraken en de impact van haar
luchtvaartplannen op de natuur, inclusief een pleidooi voor gedegen
onderzoek naar de effecten op de natuur van Lelystad Airport? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord
Gelet op bovenstaande beantwoording zie ik daar op dit moment geen aanleiding toe.