2018Z13910
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht: "Bergers: 'Verloren tijd bij aanpak fileleed' en het interview met de voorzitter van de Vereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM) in de Nationale Autoshow van Business Nieuws Radio (BNR Nieuwsradio) van 6 juli 2018. (ingezonden 10 juli 2018)
1
Bent u bekend met het bericht: "Bergers: 'Verloren tijd bij aanpak
fileleed'" en het interview met VBM-voorzitter in De Nationale Autoshow van
BNR Nieuwsradio op 6 juli jl.? 1)
2
Wat is de oorzaak van de vertraging in de uitvoering om bergers op
strategische plekken te positioneren? Is het waar dat er gewacht wordt tot
de ingang van nieuwe contracten tussen bergers en Rijkswaterstaat en deze
pas per april 2019 gereed zijn? Zo ja, wat valt in de tussentijd af te
spreken om het 'filemonster' te beteugelen middels snellere berging?
3
Is het waar dat bergers gemiddeld vijf minuten sneller ter plaatse kunnen
zijn op een gemiddelde aanrijtijd van 13 minuten? Is hier onderzoek naar
gedaan? Op basis van welke informatie kan dit gesteld worden?
4
Valt de tijdwinst van het sneller ter plaatse zijn van bergers uit te
drukken in geld, bijvoorbeeld een voordeel en/of minder economische schade
doordat de weg eerder vrij kan worden gegeven en files korter worden of
sneller zijn opgelost? Zo ja, hoeveel maatschappelijke winst valt bij
benadering te verwachten, indien op meer plekken dan de huidige 20 bergers
strategisch opgesteld staan?
5
Indien de maatschappelijke waarde van sneller bergen en kortere files zeer
positief is, valt een uitbreiding van 20 naar 50 strategische plekken te
verwachten? Welke afwegingen maakt u hierin? Is eerst meer inzicht nodig of
denkt u ook aan een uitbreiding in het kader van de tweede tranche van uw
korte termijn anti-filebudget? Hoe zorgt u ervoor dat naast slimme
oplossingen ook geld beschikbaar komt voor langere invoegstroken,
matrixborden, spitsstroken en dergelijke? Zouden meer budget voor het
Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) en de
begroting ten behoeve van de fileaanpak daarbij helpen?
6
Hoe zorgt u ervoor, nu is gekozen voor plekken in de randstad, dat ook bij
drukke goederencorridors zoals de A1, A12, A15 en A67 voldoende bergers
snel ter plekke kunnen zijn? Waarin verschilt het bergen van auto's met het
bergen van zwaardere vrachtwagens? In hoeverre is daarmee rekening
gehouden, daar ander materiaal vereist zal zijn?
7
Heeft u overwogen om bergers ook met blauwe in plaats van met oranje
zwaailichten te laten rijden? Bent u bereid de voordelen daarvan te
bekijken?