2018Z08419
Vragen van de leden Middendorp en Lodders (beiden VVD) aan de
Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het
bericht «Nieuwe pachtrekeningen door softwarefout» (ingezonden 8 mei 2018).
Vraag 1
Kent u het artikel «Nieuwe pachtrekeningen door softwarefout» op www.boerenbusiness.nl
van 4 mei 2018?
Vraag 2
Is het waar dat de pachtprijzen niet waren bijgesteld naar de nieuwe
percentages die per 1 juli 2017 al gelden? Is het waar dat dit te maken heeft
met softwareproblemen? Is dit een menselijke fout of een fout in de
programmatuur?
Vraag 3
Kunt u aangeven door wie en wanneer deze fout geconstateerd is en waarom
deze fout nu pas naar boven komt na vragen van pachters en herhaaldelijk
aandringen van de Bond van Landpachters en Eigen Grondgebruikers
(BLHB)?
Vraag 4
Waarom heeft het Rijksvastgoedbedrijf niet eerder en actief gecommuniceerd
naar haar pachters over deze fout?
Vraag 5
Is de softwarefout inmiddels hersteld zodat dit in de toekomst niet meer voor
zal komen? Is gekeken of er nog andere problemen met de programmatuur
zijn?
Vraag 6
Kunt u uitgebreid ingaan op de vraag hoe de softwarefout heeft kunnen
ontstaan? Welke veranderingen aan het systeem hebben hiertoe geleid? Heeft
er een testperiode plaatsgevonden? Zo ja, waarom is deze fout toen niet
boven tafel gekomen?
Vraag 7
Kunt u uitgebreid ingaan op het feit dat de BLHB via haar website en een
brief heeft aangegeven zich genoodzaakt te voelen deze omissie, het niet bijstellen van de pachtprijzen, te
herstellen omdat het Rijksvastgoedbedrijf slecht bereikbaar is voor de
pachters en de dienstverlening omslachtig, bureaucratisch en afstandelijk
wordt genoemd? Is digitale communicatie tussen pachters en ministerie
mogelijk nu het verwijt wordt gemaakt dat de dienst telefonisch vrijwel
onbereikbaar is, en de doorlooptijd en afhandeling van brieven, klachten en
contactformulieren, lang? Zo ja, welke digitale communicatievormen zijn
beschikbaar? Is op het ministerie bekend dat de dienstverlening als ver onder
de maat wordt ervaren? Zo nee, kunt u aangeven hoe u de dienstverlening
gaat verbeteren en wanneer de eerste resultaten
hiervan merkbaar zullen zijn? Op welke manier gaat u de Kamer informeren
over de te nemen stappen?
Vraag 8
Kunt u aangeven waarom het Rijksvastgoedbedrijf geen gespecificeerde
rekeningen verstuurt, zeker als de pachters daarom vragen?
Vraag 9
Deelt u de mening dat een rekening duidelijk en overzichtelijk moet zijn en,
als daarom gevraagd wordt, via een specificering van de verschillende
onderdelen, inzichtelijk moet zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer gaat
u ervoor
zorgen dat, als pachters vragen naar een gespecificeerd overzicht, dit ook
geleverd gaat worden?
Vraag 10
Is het waar dat de BLHB op 26 februari 2018 een brief naar het Rijksvastgoedbedrijf
heeft gestuurd en daar tot op heden nog geen reactie op ontvangen
heeft? Zo ja, wat vindt u van deze gang van zaken?
Vraag 11
Bent u bereid de brief van BLHB aan het Rijksvastgoedbedrijf en uw
antwoord op deze brief met de Kamer te delen? Zo nee, waarom niet?