2018Z06927
Vragen door het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat over het bericht «Onacceptabel risico» op instorten bruggen en
viaducten in Noord-Holland (ingezonden 13 april 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichtgeving van EenVandaag en NH Nieuws
over het zeer gebrekkige onderhoudsniveau en de grote risico’s op instorten
van bruggen en viaducten in de provincie Noord-Holland? Zo ja, in welke
mate was u hier bekend mee en hoe beoordeelt u deze schokkende constatering
op basis van de beoordeling van ruim 200 onderhoudsrapporten die
opgevraagd zijn bij Rijkswaterstaat?1 2
Vraag 2
Hoe beziet u de constatering in de berichtgeving dat dit enorme risico voor
de veiligheid van bruggen en viaducten niet alleen voor de provincie
Noord-Holland geldt maar eigenlijk voor dergelijke infrastructuur in heel
Nederland?
Vraag 3
Is het bijvoorbeeld correct dat er bij meerdere viaducten van knooppunt
Amstel door overbelasting scheuren in het beton zitten en dat er te weinig
wapening in het beton zit waardoor de dragende constructie de huidige
belasting niet aan kan? Zo ja, waarom is er in dit geval nog niks gedaan met
de door het adviesbureau Royal Haskoning in 2014 geadviseerde maatregelen
voor versterking van de constructie?
Vraag 4
Is het daarnaast bijvoorbeeld correct dat er veel mankementen geconstateerd
zijn aan de aanlegsteigers van de veerboot tussen Texel en Den Helder en dat
gebruikers en personeel daardoor meer gevaar lopen? Klopt het dat groot
onderhoud pas is voorzien voor 2022–2023? Zo ja, hoe verhouden de
gebrekkige staat en het vergrote risico voor gebruikers alsmede de lange
termijn voor groot onderhoud zich tot elkaar wat betreft de noodzakelijke
veiligheid waar mensen hier van uit moeten kunnen gaan?
Vraag 5
Hoe kan het dat bij verschillende geconstateerde gebreken aan onder andere
bruggen en viaducten, die ook als zeer risicovol en onacceptabel omschreven
worden, dringende maatregelen niet genomen zijn of onderhoud in sommige
gevallen nog vele jaren vooruitgeschoven wordt?
Vraag 6
Deelt u de in de berichtgeving geuite constatering dat de gebrekkige staat
van de bruggen en viaducten en het gebrek aan onderhoud voorkomt uit de
strijd tussen financiële middelen voor nieuw aan te leggen infrastructuur en
benodigde geld voor onderhoud, waarbij die laatste noodzaak veelal aan het
kortste eind lijkt te trekken bij deze strijd? Zo ja, bent u het eens dat dit
betekent dat dit een andere prioritering van financiële middelen vraagt,
waarbij onderhoud en dus veiligheid meer voorop gesteld wordt? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 7
Hoe beoordeelt u de reactie van organisaties, zoals de ANWB en werkgeversorganisatie
VNO-NCW, die deze situatie met groot achterstallig en meerjarig
onderhoud en de grote veiligheidsrisico’s als onacceptabel betitelen?
Vraag 8
Hoe verklaart u de forse discrepantie tussen de geconstateerde onderhoudsgebreken,
de daarbij behorende toegenomen risico’s en onveiligheid die uit
de onderhoudsrapporten blijken en de bagatelliserend overkomende reactie
vanuit Rijkswaterstaat waarin wordt gesteld dat er van onveiligheid geen
sprake zou zijn?
Vraag 9
Bent u bereid om met spoed actie te ondernemen met betrekking tot de
veiligheid van dergelijke infrastructurele voorzieningen, waarbij snelle
maatregelen nodig zijn om te zorgen dat verkeersgebruikers er zeker van
kunnen zijn dat deze bruggen en viaducten veilig zijn? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid de Kamer gedetailleerd te informeren over de wijze waarop u
deze onacceptabele risico’s structureel gaat aanpakken de komende jaren, in
welke mate de extra middelen (circa € 200 miljoen extra) voor vernieuwing
van de infrastructuur hier toereikend voor zou zijn en hoe u de veiligheidsrisico’s
denkt te kunnen beheersen? Zo nee, waarom niet?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid
Remco Dijkstra (VV), ingezonden 12 april 2018 (vraagnummer 2018Z06863)
1 Eenvandaag, 11 april 2018, Onderhoudsrapporten: «Onacceptabel risico» op instorten bruggen
en viaducten Noord-Holland (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/onderhoudsrapportenonacceptabel-risico-op-instorten-bruggen-en-viaducten-noord-holland/)
2 NH Nieuws, 11 april 2018, Verdieping: Risico op instorten Noord-Hollandse bruggen en
viaducten door grootschalig achterstallig onderhoud (http://www.nhnieuws.nl/nieuws/222699/Verdieping-Risico-op-instorten-Noord-Hollandse-bruggen-en-viaducten-door-grootschaligachterstallig-onderhoud)