2018Z03526
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Wiersma (beiden VVD) aan de
Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het bericht «Rotterdamse droogdok is al drie jaar
besmet» (ingezonden 28 februari 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Rotterdamse droogdok is al drie jaar
besmet»?1
Vraag 2
Bent u bekend met de gevolgen van de houding van de Inspectie SZW in
relatie tot opdrachten voor onderhoud van cruiseschepen in de haven van
Rotterdam en bent u bekend met onduidelijkheid over de regels of interpretatie
daarvan? Wat is hierop uw reactie?
Vraag 3
Bent u bekend met het gegeven dat de internationale reders van cruiseschepen
de scheepswerven in Nederland mijden sinds de Inspectie SZW in 2014
een boete heeft opgelegd? Klopt het dat hoewel de sector voor onderhoud en
opknappen van cruiseschepen «booming» is, er sinds dit voorval in 2014
eigenlijk geen groot cruiseschip voor onderhoud naar Nederland is gekomen?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de voortdurende onduidelijkheid over toepassing van
regelgeving en (lopende) rechtszaken kunnen leiden tot economische schade?
Kunt u dit toelichten?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het onderhoud en de refit van grote cruiseschepen van
grote waarde is voor zowel de haven van Rotterdam als voor veel Nederlandse
bedrijven en werknemers die middels dit soort omvangrijke technischlogistieke
operaties werk vinden? Kunt u dit toelichten?
Vraag 6
Klopt het dat voordat de boete door de Inspectie SZW is opgelegd er juist
uitvoerig overleg is geweest tussen reder en overheidsinstanties over wat wel
en niet kan? Zijn deze afspraken vastgelegd? Kan de Kamer deze afspraken
inzien?
Vraag 7
Is er sprake van een verplaatsing van dit type werk aan cruiseschepen naar
bijvoorbeeld Duitsland of elders? Welke schade levert dit de Nederlandse
economie op? Wat is de geschatte derving van inkomsten per jaar?
Vraag 8
Worden in Duitsland en Frankrijk ook dergelijke boetes opgelegd voor
hetzelfde type overtredingen? Zo ja, kunt u dit aantonen? Zo nee, waarom
niet en is er dan nog sprake van een gelijk speelveld?
Vraag 9
In hoeverre bent u bereid om er zorg voor te dragen dat er niet onnodig
baankansen verloren gaan? Op welke wijze zult u dit aanpakken?
Vraag 10
Wat heeft u gedaan met de brandbrief die de brede vertegenwoordiging
(gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Regio RotterdamDrechtsteden,
Nederland Maritiem land, Koninklijke Vereniging van Nederlandse
Reders, Netherlands Maritime Technology, Rotterdam Maritime
Services Community, Cruise Port Rotterdam en CLIA Europe) van overheden
en partners uit de maritieme sector u stuurde? Als u geen actie heeft
ondernomen, bent u van plan dit in de toekomst nog te doen? Kunt u dit
toelichten?
1 Financieel Dagblad 12 februari 2018, https://fd.nl/ondernemen/1241056/rotterdamse-droogdokis-al-drie-jaar-besmet