2114
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Wiersma (beiden VVD) aan de
Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het bericht «Rotterdamse droogdok is al drie jaar
besmet» (ingezonden 28 februari 2018).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede
namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 17 mei 2018).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1523.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Rotterdamse droogdok is al drie jaar
besmet»?1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de gevolgen van de houding van de Inspectie SZW in
relatie tot opdrachten voor onderhoud van cruiseschepen in de haven van
Rotterdam en bent u bekend met onduidelijkheid over de regels of interpretatie
daarvan? Wat is hierop uw reactie?
Ja, vertegenwoordigers van de maritieme sector leggen een verband tussen
de boeteoplegging van de Inspectie SZW met betrekking tot een cruiseschip
en de opdrachten voor onderhoud van cruiseschepen in de Rotterdamse
haven sinds 2014. Het is mij ook bekend dat er onduidelijkheid bestaat over
de regelgeving en de interpretatie daarvan, en dat daarbij de vraag leeft of er
sprake is van een Europees level playing field. Toegezegd is om in omringende
landen de wet -en regelgeving en de handhavingspraktijk met
betrekking tot buitenlandse zeevarenden te inventariseren. De maritieme
sector heeft ook de Minister van Infrastructuur en Waterstaat benaderd in het
kader van de Maritieme strategie. De Maritieme strategie heeft als ambitie
een internationale maritieme toppositie van Nederland. De beleidsinzet is
daarbij onder andere gericht op een internationaal level playing field, om
handel te bevorderen.
Vraag 3
Bent u bekend met het gegeven dat de internationale reders van cruiseschepen
de scheepswerven in Nederland mijden sinds de Inspectie SZW in 2014
een boete heeft opgelegd? Klopt het dat hoewel de sector voor onderhoud en
opknappen van cruiseschepen «booming» is, er sinds dit voorval in 2014
eigenlijk geen groot cruiseschip voor onderhoud naar Nederland is gekomen?
Het gaat economische goed in de sector voor cruiseschepen. De vraag neemt
toe en er worden steeds grotere cruiseschepen gebouwd. Nederlandse
scheepswerven zijn toegerust om dit formaat schepen te kunnen onderhouden.
Tegelijkertijd geeft de sector ook aan dat er sinds 2014 geen groot
cruiseschip meer voor onderhoud naar Nederland is gekomen. Door de sector
wordt daarbij een verband gelegd met de door de Inspectie SZW opgelegde
boete in een zaak waar het ging om onderhoud aan een cruiseschip in de
Rotterdamse haven.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de voortdurende onduidelijkheid over toepassing van
regelgeving en (lopende) rechtszaken kunnen leiden tot economische schade?
Kunt u dit toelichten?
Ik hecht veel belang aan een goede concurrentiepositie van Nederland en van
de Nederlandse maritieme sector en aan een level-playing field. Tegelijkertijd
sta ik voor Eerlijk, Gezond en Veilig werk in Nederland. Eventuele onduidelijkheden
over de toepassing van regelgeving wil ik in overleg met de sector zo
snel mogelijk wegnemen.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het onderhoud en de refit van grote cruiseschepen van
grote waarde is voor zowel de haven van Rotterdam als voor veel Nederlandse
bedrijven en werknemers die middels dit soort omvangrijke technischlogistieke
operaties werk vinden? Kunt u dit toelichten?
Ik ben zeker van mening dat het onderhoud van deze grote cruiseschepen
van belang is voor de Rotterdamse haven en direct en indirect (toeleveranciers)
werk oplevert.
Vraag 6
Klopt het dat voordat de boete door de Inspectie SZW is opgelegd er juist
uitvoerig overleg is geweest tussen reder en overheidsinstanties over wat wel
en niet kan? Zijn deze afspraken vastgelegd? Kan de Kamer deze afspraken
inzien?
De Inspectie SZW is na een uitgebreid onderzoek tot de constatering
gekomen dat de werkgever de Wet arbeid vreemdelingen heeft overtreden. Er
loopt op dit moment een rechtszaak en gedurende die periode kan ik geen
uitspraken doen.
Vraag 7, 8
Is er sprake van een verplaatsing van dit type werk aan cruiseschepen naar
bijvoorbeeld Duitsland of elders? Welke schade levert dit de Nederlandse
economie op? Wat is de geschatte derving van inkomsten per jaar?
Worden in Duitsland en Frankrijk ook dergelijke boetes opgelegd voor
hetzelfde type overtredingen? Zo ja, kunt u dit aantonen? Zo nee, waarom
niet en is er dan nog sprake van een gelijk speelveld?
Vertegenwoordigers van de maritieme sector hebben aangegeven dat zij een
verplaatsing zien van dit soort werk naar onder meer Duitsland en Frankrijk
vanwege het ontbreken van een level playing field. Hiernaar doe ik nu
onderzoek om in kaart te brengen of deze verschillen er zijn.
Het is niet bekend of en welke de schade er is voor de Nederlandse economie.
Vraag 9, 10
In hoeverre bent u bereid om er zorg voor te dragen dat er niet onnodig
baankansen verloren gaan? Op welke wijze zult u dit aanpakken?
Wat heeft u gedaan met de brandbrief die de brede vertegenwoordiging
(gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Regio RotterdamDrechtsteden,
Nederland Maritiem land, Koninklijke Vereniging van Nederlandse
Reders, Netherlands Maritime Technology, Rotterdam Maritime
Services Community, Cruise Port Rotterdam en CLIA Europe) van overheden
en partners uit de maritieme sector u stuurde?
Als u geen actie heeft
ondernomen, bent u van plan dit in de toekomst nog te doen? Kunt u dit
toelichten?
Ik ben in gesprek met mijn collega van IenW waarbij het Europees level
playing field een rol speelt. Zoals gezegd wordt nu de wet- en regelgeving en
handhavingspraktijk in Duitsland en Frankrijk onderzocht. Zo snel mogelijk,
maar in ieder geval voor de zomer zal deze inventarisatie zijn afgerond. Mijn
collega van IenW en ik zullen vervolgens in overleg met de sector de
resultaten bespreken en bezien of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
Bronnenlijst
1 Financieel Dagblad 12 februari 2018, https://fd.nl/ondernemen/1241056/rotterdamse-droogdokis-al-drie-jaar-besmet