2034
Vragen van de leden Jasper van Dijk en Laçin (beiden SP) aan de
Staatssecretarissen van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en
Waterstaat over de bevindingen van de onderzoekscommissie
Gezondheidsklachten Ter Apel (ingezonden 29 maart 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) (ontvangen
9 mei 2018). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr.
1844.
Vraag 1
Bent u bereid de eerdere Kamervragen over de gezondheidsklachten onder
de (oud)medewerkers van het Central Orgaan opvang Asielzoekers (COA) op
de locatie Ter Apel1 aanvullend te beantwoorden, nu de onderzoekscommissie
haar rapport2 heeft uitgebracht?
De onafhankelijke onderzoekscommissie heeft na grondig en deskundig
onderzoek geconcludeerd dat de gezondheidsklachten het gevolg zijn van een
combinatie van factoren. In enkele kantoorgebouwen is sprake van een slecht
binnenklimaat door vervuilde klimaatinstallaties, wisselend gebruik van LED
verlichting en te vroeg verlijmde vloerbedekking. Daarnaast concludeert de
commissie dat de klachten een gevolg zijn van psychosociale factoren zoals
o.a. een hoge werkdruk door de hoge instroom in 2015 en 2016, onzekerheid
over continuïteit van de aanstelling en onregelmatige werktijden. Zowel het
COA als ik vinden het zeer belangrijk dat er verklaringen voor de klachten zijn
gevonden. Het COA volgt de aanbevelingen om de situatie te verbeteren dan
ook op, waarmee reeds een start is gemaakt. Ik licht dit hieronder verder toe.
Onderstaande uitleg is daarmee mede te beschouwen als aanvullende
beantwoording op de eerdere Kamervragen.
Vraag 2 en 3
Onderschrijft u de conclusies en bijbehorende aanbevelingen van de
onderzoekscommissie?
Welke (technische) maatregelen gaat het COA nu nemen om de werkomstandigheden
van haar medewerkers op de werkvloer te verbeteren ten aanzien
van het binnenklimaat? Op welke termijn worden deze maatregelen doorgevoerd?
Ik onderschrijf de aanbevelingen en conclusies van de onderzoekscommissie.
Het COA is de dag na het verschijnen van het rapport van start gegaan met
het oppakken en uitvoeren van de aanbevelingen van de onderzoekscommissie.
Zo heeft het COA diverse schoonmaakwerkzaamheden laten verrichten
zoals o.a. van het kantoormeubilair, de ventilatieroosters en de in- en
uitblaasroosters. Daarnaast hebben externe deskundigen de luchtinstallaties
chemisch en technisch gereinigd. Ook worden aanpassingen verricht die er
voor zorgen dat meer natuurlijke ventilatie in de gebouwen mogelijk wordt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van een externe installateur.
Zoals de commissie heeft aanbevolen zal de vloerbedekking in de tijdelijke
gebouwen binnenkort worden vervangen. De spots met ledverlichting worden
voorzien van afschermplaatjes. Ook wordt het mogelijk gemaakt om de
ledverlichting te dimmen.
Het COA ziet er nauwgezet op toe dat al deze werkzaamheden tot voor de
medewerkers positieve resultaten leiden. Het COA zal ook na afronding van
alle reinigings- en vervangingswerkzaamheden regelmatig de chemische en
microbiële luchtkwaliteit (laten) monitoren. Hierbij wordt gebruikt gemaakt
van de deskundigheid van een extern en onafhankelijk laboratorium dat
gespecialiseerd is in water en binnenmilieu.
Vraag 4
Welke maatregelen gaat het COA nemen om de verstoorde relatie met haar
medewerkers te herstellen? Hoe worden de zorgelijke psychosociale factoren
aangepakt?
Voor de betrokken medewerkers vind ik het een vervelende situatie dat
medewerkers ten aanzien van de oorzaak van hun gezondheidsklachten, lang
in onzekerheid hebben gezeten. Ik ben blij dat met het verschijnen van het
rapport aan deze onzekerheid een einde is gekomen. Het COA-bestuur neemt
de werkgerelateerde stress van haar medewerkers zeer serieus en neemt de
aanbeveling van de onderzoekscommissie om de psychosociale factoren
binnen de werkomgeving te verbeteren over. Het COA is zich bewust van de
soms moeilijke omstandigheden waarin werknemers van het COA hun werk
doen, zeker ten tijde van de hoge instroom in 2015 en 2016 die het eerst en
het meest voelbaar was voor de medewerkers in Ter Apel. Het doel is om, in
nauwe samenwerking met alle betrokken medewerkers, het vertrouwen te
herstellen en de psychosociale factoren aan te pakken. Er worden gesprekken
gevoerd met de medewerkers waarin onder andere wordt besproken welke
verbeteringen de medewerkers nodig en wenselijk achten, en wat er nodig is
om het vertrouwen te herstellen. Daarnaast hebben de gesprekken tot doel
ervoor te zorgen dat iedere medewerker zich vrij voelt om al wat wenselijk is
te melden aan de collega’s en leidinggevenden. Deze gesprekken worden,
waar daar behoefte aan is, begeleid door externe deskundigen.
Bronnenlijst
1 2017Z05589
2 https://www.onderzoekscommissieterapel.nl/rapport.html