1908
Vragen van het lid Middendorp (VVD) aan de Staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het artikel «Het voelt als dat
bordspel: De Betoverende Doolhof» (ingezonden 15 maart 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties) (ontvangen 24 april 2018).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het artikel «Het voelt als dat bordspel: De
Betoverende Doolhof»?1
Ja.
Vraag 2
Hoeveel grenswerkers zijn er, zowel in Nederland als Nederlanders over de
grens?
Vanuit Nederland naar België: 10.000
Vanuit Nederland naar Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen: 11.000
Vanuit België naar Nederland: 38.000
Vanuit NRW en NdS naar Nederland: 34.0002
Vraag 3, 4
Hoe beoordeelt u de zin: «Elke instantie weet wel iets, maar niemand weet
het hele verhaal»?
Deelt u de mening dat het niet nodig zou moeten zijn dat een grensarbeider
een gespecialiseerde boekhouder in de arm neemt om geen fouten te maken
bij het naleven van de relevante fiscale- en andere regelgeving in de landen
waar hij woont en werkt? Zo nee, waarom niet?
Nationale staten, ook Nederland, hechten aan het nationale primaat voor het
sociaaleconomisch beleid, zoals de organisatie van de arbeidsmarkt,
loonvorming, sociale zekerheid en pensioenen. Dat betekent dat de (potentiële)
grenswerker zich zal moeten verdiepen in de stelsels van het potentiële
werkland om te bepalen wat de verplichtingen, rechten en (financiële)
gevolgen zijn van werken over de grens. Een optimale voorlichting is daarom
cruciaal, zodat de (potentiële) grenswerker niet voor verrassingen komt te
staan. Die voorlichting is digitaal te vinden via www.grensinfo.nl
of door
contact op te nemen met het grensinfopunt dat het dichtst in de buurt ligt (te
vinden via www.grensinfopunt.eu). De materie waar grenswerkers tegenaan
lopen als zij aan de slag willen in België of Duitsland, of vanuit die landen in
Nederland, is ingewikkeld, maar de deskundigheid en advisering van de
medewerkers van de grensinfopunten wordt breed gewaardeerd. Dat blijkt
ook uit de recent door de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
naar uw Kamer toegezonden evaluatie van de grensinformatiestructuur.3
Het is niet altijd mogelijk om alle mogelijke gevolgen, die vanwege verschillende
persoonlijke omstandigheden voor ieder individu anders kunnen liggen,
ter plekke inzichtelijk te maken. Maar de structuur zit zo in elkaar dat er korte
lijnen zijn met diverse deskundigen van de Bureaus voor Belgische en Duitse
Zaken van de Sociale Verzekeringsbank en het Team GWO (Grensoverschrijdend
Werken en Ondernemen) van de Belastingdienst in Nederland.
Zij
vormen de backoffice waar de grensinfopunten terecht kunnen met complexe
vragen. Ook Belgische en Duitse instanties hebben deskundigen paraat die er
voor zorgen dat (potentiële grenswerkers) adequaat en snel geholpen
worden.
Vraag 5
Ziet u mogelijkheden tot oplossingen te komen in bilaterale overeenkomsten
tussen betrokken EU-landen zonder dat dat «meer Europa» hoeft te betekenen,
zoals het artikel suggereert?
In het betreffende artikel wordt onder meer gerefereerd aan fiscale aspecten
in de sfeer van de inkomstenbelasting. Daarvoor heeft Nederland bilaterale
belastingverdragen gesloten met de buurlanden met als doel het voorkomen
van dubbele belasting. In deze verdragen wordt bijvoorbeeld ook bepaald hoe
omgegaan kan worden met bepaalde aftrekposten en deze verdragen
bevatten een compensatieregeling. Met die regeling kan een in Nederland
wonende grenswerker worden gecompenseerd, zodat hij fiscaal niet nadeliger
af is dan zijn buurman die in Nederland werkt. Bij vragen over belastingheffing
in Nederland, België of Duitsland bij grensoverschrijdende situaties
kunnen de grensinfopunten en het team Grensoverschrijdend Werken en
Ondernemen van de belastingdiensten van deze landen behulpzaam zijn.
Vraag 6
Monitort het Ministerie van Binnenlandse Zaken de ontwikkeling in de
parameters, die in de conclusies van het CPB in hun onderlinge combinatie
verantwoordelijk worden gehouden voor hogere werkloosheid en lagere
lonen aan de grens, zoals verschillen in onder andere taal, cultuur en
transportnetwerk?
Een brief over de stand van zaken van het grensoverschrijdend beleid met
daarin de voortgang van alle actiepunten, waaronder buurtaal en -cultuur en
bereikbaarheid, die voor de grensoverschrijdende economie en arbeid in
januari 2017 zijn opgesteld, stuur ik voor het algemeen overleg over
grensoverschrijdende samenwerking van 25 april 2018 naar uw Kamer.
Bronnenlijst
1 NRC d.d. 1 maart 2018; https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/01/het-voelt-als-dat-bordspel-debetoverde-doolhof-a1594028
2 Kamerstuk 32 851, nr. 33, zie de factsheet bij het rapport «Grenzen slechten, regio’s verbinden,
mensen bewegen»
3 Kamerstuk 32 851, nr. 37