1616
Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de Ministers van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over dat Schiphol
Deliveroo inzet voor bezorging aan de gate (ingezonden 22 februari 2018).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën) mede namens de Ministers van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat
(ontvangen 30 maart 2018)
Vraag 1
Kent u het artikel «Schiphol zet Deliveroo in voor bezorging aan de gate»?1
Ja.
Vraag 2
Wat is de reden dat Schiphol juist met het bedrijf Deliveroo, en niet met
andere bezorgdiensten, een samenwerking aangaat?
Schiphol heeft laten weten dat het via een pilot wil onderzoeken of het laten
bezorgen van eten en drinken uit het horeca-assortiment op Schiphol
meerwaarde heeft voor zijn passagiers. Om deze pilot succesvol te laten
verlopen, is het volgens Schiphol van belang hieraan een merk te verbinden
dat de (inter)nationale passagier direct associeert met het bezorgen van eten
en drinken.
De internationale bekendheid van zowel de bedrijfsnaam als de diensten van
Deliveroo, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Nederland (de voornaamste
passagiersstromen waar de pilot zich in eerste instantie op richt), maken
Deliveroo in de optiek van Schiphol en die van partner HMS Host de meest
geschikte partij voor deze pilot.
De werkzaamheden die Deliveroo in het kader van de pilot zal verrichten zijn
het beschikbaar stellen van haar digitale platform (website en applicatie). De
medewerkers die de bezorgdiensten uitvoeren, zijn allen in loondienst van
businesspartner HMS Host.
Vraag 3, 5 en 6
Vindt u het wenselijk dat het staatsbedrijf Schiphol een samenwerking met
Deliveroo aangaat terwijl de meerderheid van de Kamer vragen heeft over de
constructie die Deliveroo hanteert voor haar medewerkers?
Bent u van mening dat Schiphol, als staatsbedrijf, een voorbeeldfunctie heeft
ook als het gaat om werknemers bij samenwerkingspartners?
Bent u daarom bereid om in gesprek te gaan met de directie van Schiphol
om deze samenwerking met Deliveroo te bespreken?
Antwoord 3, 5 en 6
In overeenstemming met het vennootschapsrecht is de raad van bestuur van
Schiphol verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op Schiphol en
er tevens voor verantwoordelijk dat de onderneming opereert in overeenstemming
met wet- en regelgeving. De raad van commissarissen houdt hier
toezicht op. Ik ben als aandeelhouder niet betrokken bij de operationele
bedrijfsvoering van Schiphol.
Staatsdeelnemingen dienen zich bewust te zijn van hun maatschappelijke
positie. Het is de verantwoordelijkheid van ondernemingen zelf om samen
met hun opdrachtnemers en werknemers de arbeidsrelaties binnen een
bedrijf vorm te geven. Hieronder valt ook een samenwerking tussen Schiphol
en Deliveroo. Ik zie vanuit mijn positie als aandeelhouder dan ook geen reden
om Schiphol aan te spreken op deze samenwerking.
Vraag 4
Wat zijn de mogelijke consequenties als blijkt dat Deliveroo, volgens de
Belastingdienst, een «kwaadwillende» is en haar bedrijfsmodel met zelfstandigen
moet opgeven?
De Belastingdienst heeft laten weten dat hij geen uitspraak doet over
individuele belastingplichtigen op grond van artikel 67 van de Algemene wet
inzake rijksbelastingen.
1 https://www.emerce.nl/nieuws/schiphol-zet-deliveroo-bezorging-gate