1250
Vragen van het lid Sienot (D66) aan de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat over bewegwijzering voor het opladen van elektrische auto’s langs
de autosnelweg (ingezonden 16 januari 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur
en Waterstaat), mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
(ontvangen 22 februari 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Strijd om «nieuwe tanken» barst
los»?1
Ja, dat bericht is mij bekend.
Vraag 2
Klopt de bewering dat Rijkswaterstaat weigert bewegwijzeringsborden voor
oplaadstations voor elektrische auto’s te plaatsen langs autosnelwegen? Zo
ja, welke redenering ligt hieraan ten grondslag?
Rijkswaterstaat heeft besloten een apart pictogram in te voeren zodat voor
weggebruikers duidelijk is op welke locaties langs de rijkswegen naast
fossiele brandstoffen ook alternatieve brandstoffen zijn te verkrijgen. Er
komen daarmee bewegwijzeringsborden met een pictogram dat voor alle
alternatieve brandstoffen geschikt is. Ik vind dat belangrijk omdat relatief
nieuwe alternatieve brandstoffen in opmars zijn, zoals waterstof. Om te
voorkomen dat de automobilist in de toekomst geconfronteerd wordt met
diverse symbolen is door het CROW, een onafhankelijk platform van
wegbeheerders experts, bepaald dat er één symbool komt voor alternatieve
brandstoffen.
Naast bewegwijzeringsborden met dit pictogram is het voor exploitanten van
laadinfrastructuur, evenals pomphouders en wegrestaurants al langere tijd
mogelijk om hun logo op een wit bord onder de bewegwijzeringsborden
langs de snelweg te laten bevestigen. Hiervoor hoeft een exploitant niet te
wachten totdat Rijkswaterstaat een bord vervangt. Deze kan dus al eerder, op
eigen initiatief en eigen kosten, een aankondiging laten plaatsen via een
opdracht aan de Nationale Bewegwijzeringsdienst.
Vraag 3
Deelt u de mening dat informatie over de mogelijkheid tot het opladen van
elektrische auto’s even belangrijk is als informatie over het tanken van
benzine, diesel of lpg?
Elke automobilist, of dat nu een elektrische rijder is of een benzine rijder is, is
er bij gebaat als hij weet waar hij kan laden of tanken. Vanuit Europese
regelgeving is het verplicht gesteld om inzichtelijk te maken waar alternatieve
brandstoffen getankt of geladen kunnen worden2
. Dat kan op verschillende
manieren, dus via apps of via in-car technologie, via een website of bewegwijzering.
Vraag 4
Klopt de berichtgeving dat vanwege budgettaire overwegingen alleen nieuwe
borden worden uitgerust van een pictogram voor alternatieve brandstoffen?
Zo ja, kunt u een raming geven van het aantal te vervangen borden én
bijbehorende kosten tot 2023?
Voor het vervangen of plaatsen van borden moet, in verband met de
veiligheid, de weg worden afgezet. Dit brengt kosten met zich mee en
veroorzaakt overlast voor de weggebruikers. Op dit moment is het niet
noodzakelijk om alle bestaande borden te vervangen. Veel rijders van
voertuigen op alternatieve brandstoffen maken gebruik van apps om te weten
waar hun dichtstbijzijnde oplaad- of tankpunt is en zijn daardoor niet
afhankelijk van de bewegwijzering. Het overgrote deel van de laadsessies
vindt ook thuis plaats of op het werk. Daarom is er voor gekozen aan te
sluiten bij de reguliere vervanging van de bewegwijzering. Op plaatsen waar
alternatieve brandstoffen getankt of geladen kunnen worden, zullen deze
voorzien worden van het nieuwe logo voor alternatieve brandstoffen. De
kosten voor de reguliere vervanging van borden zijn onderdeel van de
budgetten van Rijkswaterstaat voor de komende jaren. Zoals ik in mijn
antwoord op vraag 2 al aangaf, hoeft een exploitant van een laadstation niet
te wachten op de vervanging van een bord door Rijkswaterstaat. Een
exploitant heeft de mogelijkheid om op eigen kosten zijn logo te laten
aanbrengen op het witte onderbord op 1.500 meter vóór de locatie.
Vraag 5
Kunt u aangeven op welke manier de huidige borden kunnen worden
voorzien van een pictogram voor alternatieve brandstoffen en wat de kosten
hiervoor zijn?
Bestaande borden worden van een nieuw pictogram voor alternatieve
brandstoffen voorzien. Het aanpassen van het pictogram, uitgaande van 80
locaties, kost ongeveer € 600.000. Voor elke locatie die er de komende jaren
bijkomt, moeten de borden ook weer aangepast worden. De kosten blijven
dus doorlopen.
Vraag 6
Deelt u, gezien de ambities van deze regering op het gebied van schone
mobiliteit, de mening dat er op zeer korte termijn moet worden begonnen
met het aanpassen van bewegwijzeringsborden voor voertuigen die rijden op
alternatieve brandstoffen? Zo ja, welk tijdpad heeft u daarbij voor ogen?
Bij de eerstvolgende vervanging van bewegwijzering, zal Rijkswaterstaat, daar
waar relevant, de borden voorzien van een pictogram voor alternatieve
brandstoffen. Alternatieve brandstoffen zijn voor hun introductie niet
afhankelijk van verwijzing langs de weg, hetgeen de praktijk van de afgelopen
jaren bewijst. Er zijn inmiddels veel effectieve manieren waarop eigenaren
van auto’s worden geïnformeerd over waar alternatieve brandstof te
verkrijgen is. Mensen die elektrisch rijden kunnen gebruik maken van
laadfaciliteiten als zij beschikken over een app. Diezelfde app laat ook exact
zien waar geladen kan worden. Daarnaast zijn de meeste elektrische
voertuigen uitgerust met online informatiesystemen die de laadpunten
aangeven. Ook is er www.laadpalen.nl waarop de locaties staan van alle
laadpalen in Nederland. Voor CNG-rijders is er https://groengas.nl/rijden-opgroengas/tanklocaties-kaart.
Voor rijders op waterstof zullen dergelijke
informatievoorzieningen naar verwachting door de markt ook worden
ontwikkeld naarmate het gebruik van deze alternatieve brandstof toeneemt.
Vraag 7
Deelt u de mening dat het wenselijk is dat er daarbij specifiek wordt
verwezen naar de mogelijkheid tot het opladen van elektrische auto’s, gezien
het grote aantal elektrische voertuigen en de verwachte stijging hiervan?3 Zo
nee, waarom niet?
Naast elektriciteit zijn er meerdere soorten alternatieve brandstof. Om te
voorkomen dat de automobilist in de toekomst geconfronteerd wordt met
diverse symbolen is door het CROW, een onafhankelijk platform van
wegbeheerders experts, bepaald dat er één symbool komt voor alternatieve
brandstoffen. Dit is in lijn met één symbool voor benzine en diesel.
1 https://nos.nl/artikel/2205772-strijd-om-nieuwe-tanken-barst-los-shell-wordt-bevoordeeld.html
2 RICHTLIJN 2014/94/EU VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 22 oktober 2014 betreffende
de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen
3 https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/11/2017_10_Statistics%20Electric%20Vehicles%20and%20Charging%20in%20The%20Netherlands%20up%20to%20and%20including%20october%202017.pdf