2018Z00495
Vragen van het lid Popken (PVV) aan de minister van Defensie over het bericht dat
kleine vliegvelden vrij spel zijn voor criminelen. (ingezonden 17 januari 2018)
1
Bent u bekend het bericht 'Klein vliegveld biedt vrij spel aan criminelen'?
Ja.
2
Kunt u aangeven hoeveel capaciteit, zowel in manschappen als
financieel, de marechaussee momenteel mist om de kleinere luchthavens
in Nederland ook voldoende te beveiligen en te bewaken?
De Koninklijke Marechaussee (KMar) is verantwoordelijk voor de uitvoering van
het grenstoezicht op de luchthavens die zijn aangewezen als grensdoorlaatpost1
.
Dit is niet het geval op de overige, kleinere luchthavens (waarvan een aantal
wordt genoemd in het bericht van vraag 1) waar geen grenstoezicht plaatsvindt.
Op die luchthavens is de Politie verantwoordelijk voor de uitvoering van de
politietaak. Daarnaast heeft de Douane een toezichthoudende taak. De inzet en
aansturing van de KMar voor de uitvoering van de grenscontroles, ook op de
kleine luchthavens, wordt landelijk bepaald door het Landelijk Tactisch Commando
(LTC). De vluchten van en naar Schengen worden op de kleinere luchthavens
administratief gecontroleerd in de systemen, waaronder het Schengeninformatie
systeem. Op basis van de administratieve controle bepaalt het LTC of op de
kleinere luchthavens een fysieke controle moet worden uitgevoerd.
Wat betreft capaciteit is, zoals eerder aan uw Kamer is gemeld, de druk op de
KMar in de afgelopen jaren flink toegenomen als gevolg van o.a. de groei van het
aantal passagiers op luchthavens. In reactie hierop heeft het kabinet Rutte II
middelen vrijgemaakt voor de structurele versterking van de personele KMarcapaciteit
(en verdere digitalisering van paspoortcontroles) die onder andere ook
ingezet zal worden voor de uitvoering van het grenstoezicht.
3
Kunt u aangeven welke wetgeving veranderd moet worden, zodat
digitale verstrekkingen van meldingen wel verplicht worden? Wat gaat u
daar aan doen?
In artikel 2.3.1. van bijlage VI van de Schengengrenscode is bepaald dat bij
particuliere vluchten uit of naar derde landen de gezagvoerder aan de
grenswachters van de lidstaat van bestemming en, in voorkomend geval, van de
lidstaat van de eerste binnenkomst, vóór het opstijgen een “algemene verklaring”
(general declaration2
) verstrekt. De wijze van verstrekking en de indieningstermijn
zijn echter niet verder omschreven. Ter uitvoering van de controletaak is het
gewenst dat de informatie een voorgeschreven aantal uur voor binnenkomst in
het Schengenland digitaal wordt aangeleverd. Een meer dwingende regel voor het
verstrekken van deze informatie zou in de nationale regelgeving kunnen worden
opgenomen.
4
Deelt u de mening van de leden van de PVV-fractie dat de grenzen zo
spoedig mogelijk dicht moeten en grenscontroles de hoogste prioriteit
moeten krijgen voor defensie? Zo nee, waarom niet?
5
Deelt u de mening dat dergelijke berichtgeving ook duidelijk maakt dat
het kabinet Rutte III niet in staat is zijn eigen grenzen en luchthavens te
bewaken? Zo nee, waarom niet?
Afgezien van de vraag of het zo spoedig mogelijk dicht doen van alle Nederlandse
binnengrenzen praktisch en juridisch haalbaar is, deelt het kabinet de mening van
de PVV-fractie niet. Zoals beschreven in het regeerakkoord vindt het kabinet het
belangrijk dat er in Nederland goede grenscontroles bij de buitengrenzen van de
lucht- en zeehavens plaatsvinden. Daarom wordt de capaciteit van de Koninklijke
Marechaussee ten behoeve van haar grensbewakingstaak uitgebreid.
1 De lijst met officiële grensdoorlaatposten van Nederland zijn opgenomen in bijlage 4 van
het Voorschrift Vreemdelingen.
2 Een algemene verklaring met daarin de vliegtuig-, vlucht- en persoonsgegevens