Antwoorden op vragen van de leden Laçin en Van Kent (beiden SP) aan de ministers
van Infrastructuur en Waterstaat en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over
sweatshop Schiphol. (2017Z18946)
1
Wat is uw reactie op het artikel 'Als je een vlucht op Schiphol neemt, kijk dan eens naar deze
onzekere werkenden', waarin een ontluisterend beeld van de “sweatshop Schiphol” wordt
geschetst? 1)
Wat is uw reactie op het rondpompen van werknemers, die tijdelijk gestald worden bij een
ander bedrijf zodra zij in aanmerking dreigen te komen voor een vast contract?
Antwoord 1 en 2
Ik vind het in algemene zin kwalijk als gepoogd wordt de ketenbepaling te ontwijken en
mensen ‘rond te pompen’ op tijdelijke contracten, terwijl ze recht zouden hebben op een vast
contract. Of dat in casu het geval is, kan ik niet beoordelen. Zoals in het regeerakkoord ook
vermeld staat, is het de ambitie van dit kabinet dat meer mensen aan het werk kunnen gaan in
een contract voor onbepaalde tijd. Ik zet mij in om een eerlijkere arbeidsmarkt te
bewerkstelligen, door vast werk minder vast te maken en flexwerk minder flex. Door deze
beweging wordt het aantrekkelijker om mensen in vaste dienst te nemen en worden
werkgevers minder huiverig om een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden. Daarbij moet
ook voorkomen worden dat mensen gevangen worden in een ‘draaideur’ van tijdelijke
contracten. Daarom vind ik het belangrijk dat we de kostenverschillen tussen tijdelijke en
vaste contracten verkleinen, zodat werkgevers zich bij de keuze om een tijdelijk of vast
contract aan te bieden kunnen laten leiden door de aard van het werk en niet door de kosten.
Hiertoe zijn in het regeerakkoord specifieke voorstellen gedaan, te weten de introductie van
het recht op een transitievergoeding vanaf de eerste dag van de arbeidsovereenkomst onder
gelijktijdige verlaging van de opbouw van de transitievergoeding na 10 jaar en een hogere
WW-premie voor flexibele contracten.
3
Welke rol ziet u voor uzelf, ook gelet op de aanbevelingen in het rapport Veiligheid
vliegverkeer Schiphol van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, om de veiligheidsrisico’s als
gevolg van continu rondpompen van werknemers aan te pakken? 2)
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft in het onderzoek naar risico’s voor de
luchtvaartveiligheid op en rond Schiphol gekeken en doet geen aanbevelingen die zien op
arbeidscontracten van grondpersoneel of werknemers van andere bedrijven op Schiphol. Wel
noemt bijvoorbeeld de OVV in het rapport de werkdruk bij het grondpersoneel en LVNL. Het
ministerie van I&W heeft opdracht gegeven voor een analyse van de veiligheid bij beperkte
groei van het aantal vliegtuigbewegingen. Daar waar effecten verwacht worden, wordt bezien
of er voldoende maatregelen mogelijk zijn deze te beheersen of voorkomen, zodat de
veiligheid bij groei behouden blijft. Wanneer het rapport gereed is, wordt de Tweede Kamer
hierover geïnformeerd.
4
Bent u bereid om te onderzoeken hoeveel werkende armen er zijn onder de werknemers op
Schiphol? Zo nee, waarom niet?
Nee, er lopen op dit moment al enkele onderzoeken naar ‘werkenden met een laag inkomen’
in Nederland. Een onderzoek naar ‘werkenden met een laag inkomen’ specifiek op Schiphol
lijkt me dan ook overbodig. Zo doet de SER een verkenning naar combinatiebanen. Hierin
worden ook ‘werkenden met een laag inkomen’ en eenverdieners betrokken. Ook het SCP
doet onderzoek naar ‘werkenden met een laag inkomen’. De uitkomsten van dit onderzoek
verwacht ik dit voorjaar.
5
Vindt u dat werknemers die jarenlang werk verrichten dat structureel nodig is, recht hebben
op een vast en zeker contract? Zo ja, hoe kan dit mogelijk gemaakt worden op Schiphol? Zo
nee, waarom niet?
Ja. Zoals ik eerder heb aangegeven is het de ambitie van het kabinet om de balans tussen vast
en flex op de arbeidsmarkt meer in evenwicht te brengen, zodat werkgevers minder huiverig
worden om vaste contracten aan te bieden. Door het aangaan van een duurzame arbeidsrelatie
investeren werkgevers en werknemers eerder en meer in specifieke kennis en duurzame
inzetbaarheid. Dat strekt tot voordeel van beiden. Over de situatie bij een individueel bedrijf
kan ik geen uitspraak doen.
6
Wat vindt u van de constructie waarbij KLM het solliciteren op een functie bij het bedrijf zelf
bewust onaantrekkelijk maakt omdat een dienstverband maximaal 0,6 fte groot is?
Binnen de wettelijke kaders staat het bedrijven vrij om hun bedrijfsprocessen in te richten en
te bepalen welke vacatures zij uitschrijven. Daarnaast weet ik niet of een
deeltijddienstverband bewust onaantrekkelijk is. Bijna de helft van alle werkenden in
Nederland werkt in deeltijd (CBS, 2017). Sommige werknemers vinden een
deeltijddienstverband misschien juist aantrekkelijk, om zo werk en privé kunnen te
combineren.
7
Bent u bereid om, als aandeelhouder van zowel Schiphol als Air France-KLM, dergelijke
rondpomppraktijken aan te pakken? Zo ja, hoe bent u voornemens dit te doen en wanneer
kunt u de Kamer hierover verder informeren? Zo nee, waarom niet?
De verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden ligt primair bij
de betreffende werkgevers. Ik zie dus geen aanleiding de minister van Financiën, die namens
de staat aandeelhouder is van Schiphol en KLM, te vragen zich hierin te mengen.
8
Welke rol ziet u voor de Inspectie SZW weggelegd om de misstanden op Schiphol aan te
pakken, waar naar schatting een kwart van de 65.000 werknemers, onzeker werk heeft?
Het is de primaire verantwoordelijkheid van de werkgever om voor goede
arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers te zorgen. De Inspectie
SZW houdt toezicht op de naleving van de arbeidswetgeving, waaronder de
arbeidsomstandighedenwet en de Wet minimloon en minimumvakantiebijslag.
De Inspectie SZW werkt daarbij risicogestuurd, programmatisch en effectgericht. Dit houdt in
dat zij haar capaciteit daar in zet waar de grootste risico’s op niet naleving zich voor doen.
Werknemers kunnen individueel of via een vakbond of ondernemingsraad melding doen van
eventuele misstanden, zoals onderbetaling of hoge werkdruk. Als er sprake is van dergelijke
meldingen kan de Inspectie SZW hiernaar onderzoek doen.
9
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg Luchtvaart van 25 januari
2018?
Vanwege de benodigde afstemming tussen de departementen van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, Infrastructuur en Waterstaat en Financiën is het helaas niet gelukt aan dit
verzoek te voldoen.
1) De Correspondent, 21 december 2017 (https://decorrespondent.nl/7747/als-je-een-vluchtop-schiphol-neemt-kijk-dan-eens-naar-deze-onzekere-werkenden/466069583353-64855e3f)
2) Onderzoeksraad voor Veiligheid, april 2017
(https://onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2210/veiligheid-vliegverkeer-luchthaven-schiphol)