2018Z00076
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Kwint (SP) van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en
Media inzake het bericht dat de publieke omroep informatie doorgeeft aan
adverteerders (ingezonden d.d. 9 januari 2018).
1
Bent u ervan op de hoogte dat informatie over gebruikers die de app van de
publieke omroep gebruiken kan worden gebruikt door bedrijven, en dat zonder
toestemming hiervoor, de app niet gebruikt kan worden? 1)
Ja.
2
Is dit wat u voor ogen hebt als u stelt dat de publieke omroep meer eigen
inkomsten moet genereren nu de reclame-inkomsten tegenvallen en pas na de
formatiebesprekingen bekend werd wat de omvang van dit toekomstige tekort
was?
3
Deelt u de mening dat het (verplicht) verstrekken van kijkgegevens van
individuele gebruikers aan commerciële bedrijven op zijn minst dubieus is, vanuit
de publieke rol van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO)?
4
Deelt u de mening dat zolang er geen optie is voor app-gebruikers om
informatieverstrekking over hun kijkgedrag tegen te houden, dit niet meer mag
plaatsvinden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om in gesprek te gaan
met de NPO hierover?
Antwoord 2, 3 en 4
Ernst&Young (EY) heeft gekeken in hoeverre de landelijke publieke omroep de
reclame-inkomsten kan vergroten door het reclamebeleid van de landelijke
publieke omroep te wijzigen. Ook is EY nagegaan hoe de landelijke publieke
omroep de inkomsten uit andere bronnen, zoals distributievergoedingen, kan
vergroten.1
Het is nu aan de NPO om mede op basis daarvan het reclamebeleid te
bepalen en andere inkomstenmogelijkheden te benutten. In mijn
mediabegrotingsbrief2
staat dat bepaalde reclamemogelijkheden, zoals
‘programmatic trading’, vanwege privacywet- en regelgeving lastig uit te voeren
zijn. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de NPO om binnen de geldende weten
regelgeving afwegingen en keuzes te maken en daar verantwoording over af te
leggen. Toezicht daarop wordt, afhankelijk van de toepasselijke wet- en
regelgeving, uitgeoefend door het Commissariaat voor de Media, de Autoriteit
Consument en Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens. Het Commissariaat ziet
er bijvoorbeeld op toe dat de publieke omroep in de uitvoering van zijn publieke
taak niet dienstbaar is aan het maken van winst door derden. Verder doet op dit
moment de Autoriteit Persoonsgegevens onderzoek naar de toepassing van de
NPO Start-app. Ik heb hier geen rol in, maar in de gesprekken met de NPO over
het benutten van reclame- en andere inkomstenopties zal ik het belang hiervan
benadrukken.
1 Rapport “Inkomstenopties 2017-2022 van de landelijke publieke
omroep” van 17 november 2017.
2 Kamerstukken II, 2017/2018, 34775VIII, nr.31.