Beantwoording Kamervragen van de leden Ten Broeke
(VVD) en Dijkstra (VVD) over uitstel verruiming
Twentekanalen
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht “Regio zet druk op Twentekanalen”?1
Ja.
Vraag 2
Heeft de betreffende (PvdA-)regiobestuurder over dit onderwerp reeds contact met
u opgenomen, voordat hij in de media uitingen deed? Zo niet, is het een
gebruikelijke methode om eerst via de media iets te roepen en vervolgens pas
enkele weken later om de tafel te gaan zitten?
Nee, maar er vindt regelmatig overleg plaats tussen de regio en Rijkswaterstaat
over de stappen die gezet worden in het proces rond de Twentekanalen.
De regio heeft groot belang bij de verruiming van de Twentekanalen, betreffende
regiobestuurder gaf in het genoemde artikel uiting aan de breed gedeelde
behoefte van bestuurders en ondernemers om de werkzaamheden zo snel
mogelijk aan te vangen met de tweede fase Verruiming Twentekanalen. Ook ik wil
het project zo snel mogelijk realiseren.
Vraag 3
Er wordt reeds druk gewerkt aan verbetering van sluizen en havenkades, het
uitbaggeren van het Twentekanaal kan wel langer duren: wat is precies de oorzaak
hiervan en waardoor komt de vertraging? Kunt u meer informatie geven over de
grondwaterproblematiek?
Bij de verdere uitwerking van de aanbesteding is duidelijk geworden dat er teveel
risico’s en onzekerheden waren omtrent de grondwaterbeheersing tijdens en na de
uitvoering van het project. Op dit moment is er al sprake van het optreden van
kwelwater, daarnaast bestaat ook het risico van infiltratie naar het kanaal toe, met
als gevolg verdroging. Gezien de ervaringen uit het verleden met
grondwaterbeheersing bij kanalenprojecten gaf dit onvoldoende
aanknopingspunten en zekerheden om met de aanbesteding door te gaan. Hierop
is de aanbesteding in de huidige vorm ingetrokken.
Vraag 4
Hoe staat het met de uitvoering van de motie van de leden Jacobi/De Boer2? Wat is
mogelijk of nodig om de genoemde vertraging van anderhalf jaar te voorkomen?
Wat zijn de afwegingen, met welke consequenties en bent u hiertoe bereid? Kunt u
de kamer hierover informeren voor het komende algemeen overleg Scheepvaart?
De motie van de leden Jacobi en De Boer heeft betrekking op de renovatie van de
sluizen van Delden en Hengelo. De uitvoering hiervan verloopt zoals gepland en is
een goed voorbeeld van de manier waarop we bedrijven betrekken bij het
beperken van stremmingsduur. Voor meer informatie wil ik u verwijzen naar de
brief aangaande de voortgang Infra-projecten d.d. 7 juli 2017 (IENM/BSK2017/151091).
Het is niet mogelijk de vertraging te voorkomen als gevolg van de ingetrokken
aanbesteding van de Verruiming Twentekanalen. Parallel aan het opstellen van het
nieuwe contract zal met de regio worden onderzocht waar mogelijke knelpunten
zijn. Waar mogelijk zullen we maatwerk toepassen. Zo zal er bijvoorbeeld
onderzocht worden of met verkeersmaatregelen al eerder beperkt met schepen
met vaarklasse Va gevaren kan worden. Onderzocht wordt ook of en met welke
middelen een versnelling van werkzaamheden mogelijk is.
1 Tubantia, 25 december 2017, https://www.tubantia.nl/hengelo/jan-bron-regio-kan-nietwachten-op-verruiming-twentekanalen~af9920af/
2 Kamerstuk 31 409, nr. 97