Het aansturen op telefonisch intrekken van bezwaren door de Belastingdienst

2017Z16601 Vragen van het lid Leijten (SP) aan de staatssecretaris van Financiën over het aansturen op het telefonisch intrekken van bezwaren door de Belastingdienst. (ingezonden 29 november 2017)


1
Herinnert u zich de erkenning dat het telefonisch intrekken van bezwaren bij de Belastingdienst enkel als formeel afgehandeld gelden wanneer er een schriftelijke bevestiging is gegeven? 1)
2
Erkent u voorts dat per 31 oktober 2016 de werkwijze van de Belastingdienst is aangepast waarbij geldt dat mondelinge (telefonische) intrekkingen van bezwaren altijd schriftelijk worden afgedaan?
3
Hoe is het mogelijk dat ten tijde dat er gewerkt werd met de tijdelijke werkinstructie (genoemd “concept”-werkinstructie) toch iemand telefonisch is benaderd voor het intrekken van een bezwaar? 2) 3)
4
Kunt u de conceptwerkinstructie naar de Kamer sturen, wetende dat dit concept de tijdelijke werkinstructie is geweest, totdat de definitieve - op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) openbaar geworden - werkinstructie van kracht werd?
5
Hoeveel mensen hebben een nog openstaand bezwaar omdat zij in het verleden via de telefoon hun bezwaar introkken zonder dat deze schriftelijk werd bevestigd? Kunt u uw antwoord toelichten?
6
Wat is het budgettaire beslag van de vergoeding in verband met verlopen termijnen van alle niet-officieel afgehandelde bezwaren? Kunt u dit bij benadering geven?
7
Hoe verklaart u dat u de Kamer informeerde dat “uitsluitend op dossierniveau” te achterhalen is of mensen hun bezwaar telefonisch hebben ingetrokken, terwijl uit de “notitie telefonisch intrekken bezwaren” blijkt dat er een (beperkte) query mogelijk is? Kunt u uw antwoord toelichten? 4)
8
Erkent u dat de Kamer inzicht onthouden is door te stellen dat “uitsluiten op dossierniveau” informatie te achterhalen zou zijn, terwijl dat (deels) anders is? Kunt u uw antwoord toelichten?
9
Hoe kan de Kamer u controleren op herstel van een groot rechtmatig probleem in de handelswijze van de Belastingdienst als de Kamer niet alle informatie over zoekopdrachten ontvangt? Kunt u uw antwoord toelichten?
10
Was de Landsadvocaat op de hoogte dat er een zoekopdracht mogelijk was, alvorens u de “zelfmeld”-optie creëerde voor mensen wiens bezwaar niet officieel is afgrond?
11
Erkent u dat met het stellen dat de Landsadvocaat de werkwijze juridisch verantwoord en zorgvuldig vindt, de Kamer eigenlijk het zwijgen wordt opgelegd? Kunt u uw antwoord toelichten?
12
Hoeveel mensen hebben zich inmiddels gemeld bij de Belastingdienst? Hoe hoog zijn de vergoedingen voor de verlopen termijn die zij (gemiddeld en totaal) hebben ontvangen?
13
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg Belastingdienst op 14 december 2017?
1) 2 november 2017, AO investeringsagenda Belastingdienst
2) https://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/434643-bezwaar-tegen-debelastingdienst
3) Documenten uit Wob-verzoek:
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/wobverzoeken/2017/09/27/besluit-op-wob-verzoek-werkinstructies-contact-bij-bezwaarbelastingdienst
4) 13 december 2017, Kamerbrief toezeggingen AO investeringsagenda Belastingdienst etc. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31066-320.html

Indiener(s)