Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de ministers van Justitie en
Veiligheid, van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over de
douane (ingezonden 3 november 2017, nr. 2017Z14691)
Vraag 1
Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot het gebruik van
zwaailicht en sirene door de douane? 1)
Vraag 2
Klopt het dat de douane niet wordt aangewezen als hulpverleningsdienst
in het kader van het voeren van optische- en geluidssignalen? Zo ja, hoe
valt dat te rijmen met eerdere toezeggingen om de douane uit te rusten
met optische- en geluidssignalen en hoe valt het te rijmen met de
toezegging dat er wordt aangesloten bij de werkvloer?
Antwoord op vragen 1 en 2
Eerder is met uw Kamer gesproken over de mogelijkheid van ontheffingen voor de
Douane, waardoor het douaniers in bepaalde situaties toegestaan zou worden om
gebruik te maken van zwaailicht en sirene en om harder te rijden dan de
maximumsnelheid.1
Zoals is toegezegd is dit voorjaar bij de toenmalig minister
van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend door de Douane om
aangewezen te worden als hulpverleningsdienst die optische en geluidsignalen
(OGS) mag gebruiken.2
Op basis van toetsing aan de criteria die hiervoor worden
gehanteerd is deze aanvraag echter afgewezen.
Voordat de aanvraag werd ingediend, heeft de staatssecretaris van Financiën in
het Algemeen Overleg Douane, d.d. 21 december 2016, gezegd dat geprobeerd
zou worden bij de werkvloer aan te sluiten.3
Aan de door de Douane geuite
behoefte is tegemoet gekomen door een vrijstelling te verlenen op het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens (RVV) met betrekking tot de maximumsnelheid.
De RVV-vrijstelling is inmiddels door Rijkswaterstaat namens de Minister van
Infrastructuur en Waterstaat verleend. Daarnaast werken de politie en de Douane
samen, bijvoorbeeld in geval van incidenten in de haven van Rotterdam. Als de
Douane met een verdachte situatie wordt geconfronteerd, hebben zij een directe
lijn met de Zeehavenpolitie en schakelen de mobilofoonkanalen aan elkaar.4
Vraag 3
Wat zijn de overwegingen geweest bij de keuze om de douane niet toe te
staan met sirene en zwaailicht te laten rijden?
Vraag 4
Bent u bereid alsnog de douane toe te staan met zwaailicht en sirene te
laten rijden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord op de vragen 3 en 4
Voor de toewijzing van OGS aan een nieuwe dienst moet sprake zijn van een
duidelijke noodzaak, afgewogen tegen het verkeerveiligheidsbelang. In nader
overleg met de Douane is gebleken dat de mate van inzet te beperkt is om tot een
aanwijzing over te gaan. Als gevolg van het incidenteel verwachte gebruik van
OGS door de Douane kan niet voldoende worden gewaarborgd dat de betrokken
bestuurders blijvend veilig kunnen rijden met OGS, wat als voorwaarde geldt voor
toekenning. Daarnaast is het van belang dat het aantal diensten met OGS beperkt
blijft met het oog op de herkenbaarheid van OGS-voertuigen bij het publiek.
Bovendien zijn andere middelen toereikend om in de door de Douane geschetste
problematiek te voorzien, zoals een RVV-vrijstelling van de maximumsnelheid en
samenwerkingsafspraken met de politie.
Op basis van bovenstaande afweging zal de minister van I&W de Douane niet als
hulpverleningsdienst met OGS aanwijzen en zal de Douane derhalve niet over
kunnen gaan tot het voeren van OGS.
1 Zie Kamerstukken II, 2016-2017, 31 934 nr. 9; Kamerstukken II, 2016–2017, 31 934 nr. 12.
2 Zie voor de toezegging met betrekking tot het indienen van een aanvraag: Kamerstukken
II, 2016-2017, 31 934 nr. 9.
3 Zie Kamerstukken II, 2016–2017, 31 934 nr. 12.
4 Zie ook Kamerstukken II, 2016-2017, 31 934 nr. 12.