Beantwoording Kamervragen van de leden Özütok en
Kröger (beiden GroenLinks) over duurzaam inkopen
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Driekwart gemeenten koopt nog vervuilend vervoer’?1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de analyse, voortkomend uit de benchmark van Natuur en Milieu, dat een
groot aantal gemeentelijke knelpunten het streven naar duurzaamheid in de weg
zitten? Zo ja, hoe kunnen deze knelpunten weggenomen worden? Zo nee, waarom
niet?
De knelpunten bij gemeenten die Natuur & Milieu in haar rapport noemt om te
komen tot een duurzamer wagenpark en doelgroepenvervoer zijn samen te vatten
als onvoldoende kennis en capaciteit, onvoldoende prioriteit en een verdeeld
belegde verantwoordelijkheid. Het Plan van Aanpak MVI 2015-2020 is er juist op
gericht om dit soort punten te helpen verbeteren voor maatschappelijk
verantwoord inkopen (MVI) in den brede. Er lopen diverse acties via PIANOo om
overheden te helpen hun kennisniveau te verhogen. Het Manifest MVI is erop
gericht om de prioriteit te vergroten en om partijen aan te sporen hun interne
organisatie rondom MVI te verbeteren.
Vraag 3
Beschikken gemeenten naar uw oordeel over voldoende expertise om - soms
ingewikkelde - aanbestedingsprocedures adequaat te kunnen uitvoeren? Zo ja, hoe
verklaart u dat uit de benchmark naar voren komt dat nog altijd 72 procent (en bij
het doelgroepenvervoer zelfs 79 procent) minder goed presteert dan de landelijke
inkoopcriteria (minimumeisen en gunningscriteria), zoals opgesteld door het
Expertisecentrum Aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken
(PIANOo)? Hoe vaak wordt gebruik gemaakt van de opgezette expertpool en
worden deze aanbevelingen ook opgevolgd?
Er zijn nog grote verschillen tussen gemeenten in de expertise die zij hebben op
dit gebied en in de prioriteiten die zij stellen bij de inkoop. Wel zie ik dat steeds
meer gemeenten werk willen maken van MVI en daarin concrete stappen zetten. Ik
zal dit vanuit het Rijk ook zeker blijven stimuleren. Er is tot nu toe twaalf keer een
beroep gedaan op de expertise van de expertpool. Overheden die hiervan gebruik
hebben gemaakt, geven aan positief te zijn over de expertpool. Ze zien deze als
‘zetje in de rug’ bij de implementatie van MVI.
Vraag 4
Bent u bereid om de aanbevelingen die uit de benchmark van Natuur en Milieu
naar voren komen met de gemeenten te bespreken en hen aan te sporen bij
nieuwe aanbestedingen de aanbevelingen uit de benchmark zoveel mogelijk over
te nemen? Zo nee, waarom niet?
Ik ben er graag toe bereid om met de VNG en PIANOo te bespreken hoe we
gemeenten nog meer kunnen stimuleren om dit te verbeteren. Op dit punt heeft
uw Kamer naar aanleiding van de begrotingsbehandeling ook de motie Dik-Faber
c.s. aangenomen2
.
Vraag 5
Herkent u zich in de conclusie van het onderzoek dat jarenlang de criteria voor
doelgroepenvervoer sterk verouderd waren? Zijn alle gemeenten inmiddels op de
hoogte van de nieuwe criteria, zoals opgesteld door PIANOo?
Deze criteria voor contractvervoer waren inderdaad sterk verouderd en zijn
daarom in maart 2017 geheel herzien en aangescherpt. De criteria voor eigen
wagenpark waren al eerder geactualiseerd. Beide lopen vanaf nu mee in de
jaarlijkse update van alle criteriadocumenten, die plaatsvindt in opdracht van het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Rijkswaterstaat.
Ze zijn beschikbaar via de website van PIANOo, waar inkopers gewend zijn om
deze documenten te vinden.
Vraag 6
Bent u bereid om, wanneer er geen duidelijke verbeteringen plaatsvinden, nadere
stappen te zetten om ervoor te zorgen dat in de toekomst gemeentelijke
wagenparken zo duurzaam mogelijk zullen worden? Zo ja, wat voor stappen? Zo
nee, waarom niet?
Gemeenten zijn en blijven zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken bij
hun inkoop. Vanuit het Rijk kan ik hen wel stimuleren om daarbij zo duurzaam
mogelijke keuzes te maken. Gezien de huidige groei in het aantal gemeenten dat
werk maakt van MVI, ga ik ervan uit dat we ook in deze twee productgroepen
verbetering zullen gaan zien.
1 Binnenlandsbestuur.nl, 21 november 2017
2 Kamerstuk 34 775 XII, nr. 44