Beantwoording Kamervragen van het lid Van der Graaf
(CU) over het realiseren van de snelle spoorverbinding
‘Wunderline’ tussen Groningen en Bremen.
Vraag 1
Bent u bekend met het coalitieakkoord van de nieuwe regering van Niedersachsen,
waarin de "Wunderline" is opgenomen?
Ja.
Vraag 2
Erkent u het grote belang van een snelle spoorverbinding tussen Groningen en
Bremen voor onder meer de economie en het werken over de grens?
Ik erken het belang van het verbeteren van verbindingen waarmee nationale
netwerken grensoverschrijdend beter worden verbonden en werklocaties beter en
sneller bereikbaar worden voor grenspendelaars. Dit belang is ook de reden
geweest voor mijn ambtsvoorganger om in 2014 17 miljoen te reserveren voor
verbetering van deze spoorverbinding.
Verder kan de verbetering van bereikbaarheid een kansrijke maatregel zijn voor
het stimuleren van regionale grensoverschrijdende economie en arbeid. Dit is ook
een van de conclusies van het Actieteam Grensoverschrijdende Economie en
Arbeid in haar rapport[1] van januari 2017. Dit rapport is mede opgesteld door
vertegenwoordigers van het Rijk en de grensregio’s, waaronder de provincie
Groningen.
Vraag 3
Wat betekent de passage in het nieuwe coalitieakkoord in Niedersachsen voor de
realisatie van de "Wunderline"? Bent u bereid om met Niedersachsen in overleg te
gaan over de samenwerking om deze snelle spoorverbinding te kunnen realiseren?
Het nieuwe coalitieakkoord van Niedersachsen spreekt over het samen met
Nederland bevorderen van een snelle verbinding. Het feit dat de ambitie in het
coalitieakkoord van Niedersachsen is opgenomen bewijst dat onze Duitse partners
de ambitie zeer serieus nemen.
Reeds sinds medio 2016 neemt IenW deel aan de stuurgroep waarin samen met de
Provincie Groningen, deelstaat Niedersachsen, deelstaat freie Hanzestad Bremen,
ProRail en DB Netz over de verbetering van de spoorverbinding wordt gesproken.
In deze stuurgroep is een projectplan (“spoorboekje”) vastgesteld waarin de
partners de ambitie voor de verbetering van de kwaliteit van de spoorverbinding
hebben opgenomen en de te doorlopen stappen hebben vastgelegd.
Het is de bedoeling dat in deze stuurgroep eind 2018 een besluit wordt genomen
over de verbetermaatregelen op basis van de dan op te leveren beslisinformatie.
Dan neem ik ook een besluit over de inzet van de voorlopige reservering van 17
miljoen euro die ik heb gemaakt.
Vraag 4
Kent u het bericht “Provincie werkt verder aan het spoor omwille van de
Ja.
Vraag 5
Wanneer komt er meer duidelijkheid van de Europese Commissie over een bijdrage
in de realisatie van de "Wunderline"? Welke actie onderneemt u richting de
Europese Commissie?
Vanuit de Connecting Europe Facility (CEF) is door de Europese Commissie voor de
Wunderlinie reeds een bedrag van 8,3 miljoen euro toegezegd voor het maken van
een ontwerp, milieueffectrapportage en de aanbesteding van voorbereidende
werkzaamheden.
Eind 2018 beoogt de stuurgroep Wunderline een besluit te nemen over de te
realiseren verbetermaatregelen en de beschikbare financieringsbronnen. De
Provincie Groningen is in nauw contact met de Europese commissie om te bekijken
of er dan ook een bijdrage van de EU mogelijk is. IenW ondersteunt de Provincie
Groningen waar mogelijk om tot een succesvolle aanvraag te komen.
Vraag 6
Wat betekent de uitkomst van het onderzoek dat de bodemgesteldheid onder
delen van het traject te zwak is voor de realisatie van de "Wunderline"?
Momenteel vindt overleg plaats met ProRail en DB Netz over mitigerende
maatregelen en wordt door de provincie Groningen een second opinion uitgevoerd.
Afhankelijk van het resultaat zullen mogelijk alternatieve oplossingen in beeld
komen. Voorjaar 2018 zal hier meer duidelijkheid over zijn, inclusief de financiële
consequenties. Voor zover mogelijk zullen ook relevante lessen uit de analyse over
de bodemgesteldheid op het tracé Zwolle – Kampen hierbij worden betrokken.
Vraag 7
Welke actie onderneemt u om de snelle spoorverbinding tussen Groningen en
Bremen zo snel mogelijk te realiseren?
Voor mijn inzet in de stuurgroep en richting de EU verwijs ik u naar de antwoorden
op vraag 3 en 5. Verder zal ik mij, net als mijn ambtsvoorganger, blijven inzetten
voor een spoedig herstel van de Friezenbrug wat een randvoorwaarde is voor het
verbeteren van de verbinding Groningen – Bremen
[1][1] Kamerstuk TK 2016–2017, 32 851, nr. 33