Beantwoording vragen over het onder druk zetten van consumenten bij
de aanschaf van keukens zonder bedenktermijn
1
Wat is uw reactie op de uitkomst de enquête van de Consumentenbond dat 37%
van de ondervraagden onder druk van een verkoper een keuken aanschaft?1
5
Kunt u toelichten hoe de Wet oneerlijke handelspraktijken ten aanzien van
agressieve verkoopmethodes zich verhoudt tot de genoemde praktijken in de
keukenbranche? Kunt u daarbij ingaan op de rol die de Autoriteit Consument en
Markt in dit licht kan spelen?
Antwoord 1 en 5
Bedrijven dienen zich te houden aan de bestaande wet- en regelgeving bij de
verkoop van producten. Bij verkoop aan consumenten gelden de regels van het
consumentenrecht uit, onder andere, boek 6 van het Burgerlijk Wetboek (BW)
waarin ook regels betreffende oneerlijke handelspraktijken zijn opgenomen.
Artikel 193a e.v. van boek 6 BW stelt dat oneerlijke handelspraktijken, waarbij de
verkoper de consument feitelijk onjuiste informatie verstrekt waardoor de
consument een besluit over een overeenkomst neemt dat hij anders niet had
genomen, niet zijn toegestaan. Ook agressieve handelspraktijken zijn op grond van
deze regels niet toegestaan.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan verkoopmethoden toetsen aan de
regels met betrekking tot oneerlijke handelspraktijken en indien zij dit noodzakelijk
acht hierop handhaven. De ACM maakt hierin op basis van haar prioriteringsbeleid
eigen keuzes. Het is aan de ACM en uiteindelijk aan de rechter om te bepalen of de
regels zijn overtreden.
2
Deelt u de wens van de Consumentenbond om een bedenktermijn als een
afkoelperiode in te stellen bij de aanschaf van keukens? Zo nee, waarom niet?
Nee, die deel ik niet. Het huidige wettelijk kader biedt al bescherming aan
consumenten. Wanneer sprake is van oneerlijke handelspraktijken, biedt dat
kader, zoals geschetst in het antwoord op vraag 1 en 5, voldoende mogelijkheden
voor de consument om van de koop af te zien door de overeenkomst te
vernietigen en geleden schade op de verkoper te verhalen.
Ik vind het belangrijk dat de sector zelf haar verantwoordelijkheid neemt om
misleidende en agressieve praktijken tegen te gaan. Ik zie op dit moment geen
aanleiding om een wettelijke bedenktijd in te voeren binnen de keukenbranche.
3
Bent u bereid met de keukenbranche in gesprek te gaan over de mogelijkheden
om de door consumenten ervaren agressieve verkoopmethoden te verminderen en
over het in de algemene voorwaarden opnemen van een afkoelingsperiode? Zo ja,
op welke termijn en wilt u de Kamer van de uitkomsten op de hoogte stellen? Zo
nee, waarom niet?
De verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft bij de sector om eventuele oneerlijke
handelspraktijken een halt toe te roepen. Mijns inziens heeft de sector ook zelf een
belang bij het actief bestrijden van eventuele oneerlijke handelspraktijken.
De consument wordt wettelijk beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken zoals
reeds uiteengezet in het antwoord op vraag 1 en 5. De ACM houdt toezicht op
deze regels. Daarnaast kunnen consumenten, indien zij hun producten
aanschaffen bij een ondernemer die aangesloten is bij de Centrale
Branchevereniging Wonen (CBW), hun klachten laten behandelen door de
Geschillencommissie Wonen onder de vlag van de Stichting Geschillencommissies
voor Consumentenzaken (SGC).
4
Welke rol dicht u de overheid toe bij het voorlichten van consumenten wanneer
bedrijven, zoals uit de enquête blijkt, de grenzen opzoeken bij het verschaffen van
waarheidsgetrouwe informatie met betrekking tot (tijdelijke) kortingen?
Het is belangrijk dat consumenten op de hoogte zijn van hun rechten bij de
aanschaf van producten, in dit geval keukens. De overheid heeft hier ook een rol
in. Via ConsuWijzer kunnen consumenten uitgebreide informatie vinden over de
aankoop van producten en de rechten die zij hierbij hebben.
ConsuWijzer geeft bovendien specifieke informatie over kortingsacties
(https://www.consuwijzer.nl/thema/onzinacties-wees-kritisch-en-voorkomteleurstelling).
1
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/afkoelingsperiode-nodig-in-agressieve-keukenbranche