Vragen van de leden De Graaf en Wilders (beiden PVV) aan de
minister van Justitie en Veiligheid over het bericht ‘Honderden ISterroristen
uit Raqqa ontsnapt onder geheime
evacuatiedeal’(ingezonden 17 november 2017, 2017Z15649)
1
Kent u het bericht ‘Honderden IS-terroristen uit Raqqa ontsnapt
onder geheime evacuatiedeal’? 1)
Ja.
2
Was u op de hoogte van deze deal? Zo nee, wanneer bent u dan
op de hoogte gesteld van dit potentieel grote gevaar voor
Nederland?
Nee, het kabinet was niet op de hoogte van deze afspraak. De Global
Coalition to Counter ISIL (anti ISIS Coalitie) was niet betrokken bij de
gesprekken die tot deze afspraak hebben geleid, noch is Nederland
hierover vooraf geïnformeerd. De anti ISIS Coalitie heeft in een verklaring1
op 14 oktober jl. laten weten op de hoogte te zijn van de evacuatie van
gezinnen en strijders uit Raqqa en de afspraak hierover tussen de lokale
raad en tribale leiders. Het voornaamste doel was om de burgers van
Raqqa te beschermen, die tot op het laatste moment in de strijd als
menselijk schild werden gebruikt door IS. Het kabinet is middels deze
verklaring geïnformeerd.
3
Hoeveel moslimterroristen zijn door deze deal - of eerder in de
strijd om Raqqa - op vrije voeten gekomen en waar hangen die nu
uit?
Volgens de woordvoerder van de anti ISIS Coalitie, VS-kolonel Dillon, zou
het gaan om 300 IS-strijders die uit Raqqa zijn vertrokken nadat er
afspraken zijn gemaakt met lokale tribale leiders. Amerikaanse
gesprekspartners stellen dat het leeuwendeel van deze strijders, die
hoofdzakelijk afkomstig waren uit lokale stammen, na screening door de
Syrian Democratic Forces is overgedragen aan de lokale tribale leiders.
4
Hoe gaat u ervoor zorgen dat dit uiterst gevaarlijke islamtuig
nooit, maar dan ook nooit een voet in Nederland zal zetten?
Personen met de Nederlandse nationaliteit kunnen niet het recht worden
ontzegd terug naar Nederland te keren, op basis van Artikel 3, tweede lid,
van het Vierde Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de
Mens. Naar bekende Nederlandse uitreizigers loopt een strafrechtelijk
onderzoek. Ook staan zij gesignaleerd in internationale en Europese
grensbewaking- en informatiesystemen. Per geval wordt de aanpak met
betrekking tot terugkeerders bepaald. Deze kan strafrechtelijk,
inlichtingenmatig en/of bestuurlijk van aard zijn. In sommige gevallen kan
intrekking van het Nederlanderschap een maatregel zijn die in het belang
van bescherming van de nationale veiligheid noodzakelijk is (art. 14,
vierde lid, van de Rijkswet op het Nederlanderschap). Wanneer het
Nederlanderschap wordt ingetrokken, wordt betrokkene tevens tot
ongewenst vreemdeling verklaard. Dit voorkomt dat betrokkene legaal
kan terugkeren naar Nederland.
5
Ziet u de noodzaak en bent u bereid om, in het kader van het in
vraag 4 gestelde, de grenzen te sluiten, zodat we zelf kunnen
bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet, ten behoeve van de
veiligheid van Nederland? Zo nee, waarom niet?
Het kabinet acht het sluiten van de grenzen geen realistische oplossing,
laat staan dat het een structurele oplossing is voor complexe veiligheidsen
migratievraagstukken.
Iedereen die via de Schengenbuitengrens Nederland of een andere
Schengen lidstaat inreist wordt onderworpen aan een grenscontrole.
Indien een persoon geregistreerd staat als een potentieel gevaar voor de
Nederlandse veiligheid kan deze persoon, indien het een derdelander is,
de toegang worden geweigerd of kan de persoon, indien het een EUburger
betreft, worden aangehouden bij inreis.