Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden De Vries (VVD) en Rutte Arno
(VVD) over het bericht ‘Keuzevrijheid is in het geding’ . 2017Z14584
1
Kent u het commentaar ‘Keuzevrijheid is in het geding’?
Ja.
2
Deelt u de mening dat meer concurrentie en meer nieuwe toetreders van belang
zijn voor de keuzevrijheid, prijs en kwaliteit? Zo nee, waarom niet?
Ja. De keuzevrijheid, prijs en kwaliteit zijn vooral gebaat bij effectieve concurrentie
onder zorgverzekeraars. De kans dat dit wordt versterkt is groter als het aantal
verzekeraars toeneemt.
3
Welke plannen zijn er de laatste jaren geweest voor het opstarten van een nieuwe
zorgverzekeraar in Nederland? Kan in zijn algemeenheid iets worden gezegd
waarom die initiatieven uiteindelijk niet zijn doorgegaan? Indien dit niet het geval
is, bent u bereid dit nader te onderzoeken?
5
Waar zitten volgens u de knelpunten en barrières voor nieuwe toetreders op de
markt voor zorgverzekeraars?
6
Deelt u de zorg dat de mogelijkheden voor nieuwe toetreders tot de
zorgverzekeringsmarkt, om voldoende kapitaal aan te trekken, beperkt zijn?
7
Deelt u de mening dat een eventueel winstverbod voor zorgverzekeraars de
mogelijkheden om kapitaal aan te trekken en tot de zorgverzekeringsmarkt toe te
treden nog verder zal beperken?
Antwoord 3, 5, 6 en 7:
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in kader van het rapport
‘Toetredings- en groeidrempels op de zorgverzekeringsmarkt’ van 24 januari 20171
onderzoek gedaan naar de belangrijkste toetredingsbarrières voor nieuwe
zorgverzekeraars. Ook de oprichters van aspirant zorgverzekeraars Anno 12 en
Zorgeloos zijn voor dit onderzoek geïnterviewd. De ACM noemt in haar rapport als
barrières onder meer het moeten voldoen aan de Europese kapitaalseisen in
combinatie met de acceptatieplicht, het verkrijgen van een Europees verplichte
vergunning van de Nederlandsche Bank (DNB) en reguleringsonzekerheid in de
zorg. Aspirant zorgverzekeraar Anno 12 heeft een vergunning bij DNB
aangevraagd en ook gekregen, maar later toch besloten om niet verder te gaan.
Aspirant zorgverzekeraar Zorgeloos heeft nog geen vergunning bij DNB
aangevraagd. Verder spelen volgens de door de ACM geïinterviewde marktpartijen
de hoge kosten die met toetreding gepaard gaan en die niet kunnen worden
terugverdiend, alsook de lage verwachte winstmarge op de zorgverzekeringsmarkt
nog een rol. De aspirant toetreder zal waarschijnlijk al deze omstandigheden
meewegen bij de beantwoording van de vraag of toetreding voor hem economisch
opportuun is.
Ook zal daarbij een rol spelen het gemak waarmee de aspirant toetreder aan eigen
vermogen kan komen om de toetreding te financieren. In dit kader ben ik evenals
de ACM, DNB en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) van mening dat beperking
van de mogelijkheid om kapitaal aan te trekken door de mogelijke invoering van
het wetsvoorstel Verbod op winstuitkering zorgverzekeraars, de toetreding een
stuk lastiger maakt.
4
In hoeverre zijn de regelgeving en het toezicht met betrekking tot de
zorgverzekeraars proportioneel, bijvoorbeeld om makkelijk van start te kunnen
gaan? Hoe zijn de regelgeving en het toezicht in Nederland in vergelijking met
andere landen? Waar zitten de verschillen?
Ik heb geen aanleiding om te twijfelen aan de proportionaliteit van de regelgeving
voor en het toezicht op (toetredende) zorgverzekeraars. Hierbij voel ik mij
gesteund door het feit dat er volgend jaar een nieuwe zorgverzekeraar – IptiQ - op
de markt actief wordt. Een groot gedeelte van het toezichtskader wordt Europees
bepaald en is dus in alle Europese landen gelijk. Daarbij merk ik op dat er aan
zorgverzekeraars in Nederland specifieke eisen worden gesteld. Zoals het door de
overheid vastgestelde basispakket, de acceptatieplicht en het verbod op
premiedifferentiatie. Deze eisen zijn van groot belang om de kwaliteit,
betaalbaarheid en toegankelijkheid van zorg te borgen.
8
Bent u bereid de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te verzoeken een
onderzoek te laten doen naar de toetredingsbarrières en de concurrentie in de
markt voor zorgverzekeraars? Zo nee, waarom niet?
De ACM heeft op 24 januari 2017 reeds het onderzoek ‘Toetredings- en
groeidrempels op de zorgverzekeringsmarkt’2
gepubliceerd, waarin zij ingaat op de
belangrijkste toetredingsbarrières voor nieuwe zorgverzekeraars. Aanvullend
onderzoek heeft daarom op dit moment geen meerwaarde.
1 Bijlage bij Kamerstukken II 2016/17, 29 689, nr. 802
2 Bijlage bij Kamerstukken II 2016/17, 29 689, nr. 802