Antwoord op vragen van het lid Özütok over ‘toiletrestricties’ voor beveiligers op Schiphol
2017Z15416
Vragen van het lid Özütok (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid over de ‘toiletrestricties’ voor beveiligers op Schiphol
(ingezonden
15 november 2017)
1
Bent u bekend met het bericht ‘FNV: beveiligers Schiphol, ga gewoon plassen’? 1)
Ja.
2
Deelt u de mening dat naar de wc mogen een basaal werknemersrecht is? Zo nee,
waarom niet?
3
Vindt u het acceptabel dat een werkgever, waarvan de overheid zelf
aandeelhouder is, restricties oplegt over wc-bezoek? Zo ja, waarom? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord vragen 2 en 3
Vanzelfsprekend is het zo dat werknemers, in dit geval de beveiligers van I-TEC en
G4S die werkzaam zijn op Schiphol, in de gelegenheid gesteld moeten worden om
naar het toilet te gaan wanneer dit nodig is. De Arbeidsomstandighedenwet
verplicht werkgevers er ook toe om het werk zo te organiseren dat daarvan geen
nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.
Tegelijkertijd kan ik me, vanuit het perspectief van de veiligheid, ook goed
voorstellen dat het van belang is dat er geen gaten vallen in de bezetting van de
beveiliging op Schiphol. Dat hierbij sprake is van een vorm van afstemming voor
het toiletbezoek buiten pauzes om is niet onredelijk. Dit is ook in veel andere
sectoren gebruikelijk. Bij het maken van afspraken hierover zijn goed
werkgeverschap en goed werknemerschap beide van belang.
Uit berichtgeving van vakbond CNV maak ik overigens op dat er van restricties - in
ieder geval bij beveiligingsbedrijf G4S - geen sprake meer is1
.
4
Kan de Inspectie SZW een rol vervullen in het aanpakken van dit soort
wantoestanden?
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet is het de primaire verantwoordelijkheid
van de werkgever om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. De
werkgever dient bovendien op grond van de Arbeidstijdenwet een beleid terzake
van arbeids- en rusttijden in samenhang met het arbeidsomstandighedenbeleid te
voeren. Hierbij moet de werkgever, voorzover dat redelijkerwijs van hem gevergd
kan worden, rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van
werknemers.
Afspraken over pauzes zijn gevat in de geldende cao’s, maar ook daarnaast
kunnen er tussen werkgevers en werknemers afspraken worden gemaakt over'
pauzes en korte werkonderbrekingen. Die kunnen bijvoorbeeld de vorm krijgen
van reglementen en protocollen. Het is in eerste instantie aan de cao-partijen om
elkaar aan te spreken op gemaakte afspraken en eventuele knelpunten aan te
kaarten.
Wanneer er sprake is van niet-naleving van de arbeidswetgeving, dan kan hiervan
melding worden gemaakt bij de Inspectie SZW. Wanneer meldingen via de
ondernemingsraad of de vakbond worden ingediend volgt altijd onderzoek door de
Inspectie SZW.
5
Ziet u dit als een signaal dat er nog steeds onvoldoende aandacht is voor de
werkdruk van beveiligers op Schiphol? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Het is belangrijk dat werknemers en werkgever met elkaar in gesprek gaan over
ervaren werkdruk en oplossingen zoeken voor eventuele knelpunten. Daarbij geldt
dat de werkgever verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden van de
werknemers, in dit geval de beveiligers op Schiphol.
Wanneer er sprake is van niet-naleving van de arbeidswetgeving, kan hiervan
melding worden gemaakt bij de Inspectie SZW, zoals ook in vraag 4 is toegelicht.
6
Bent u bereid om Schiphol aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid als
opdrachtgever?
7
Deelt u de mening dat Schiphol een bindende lijst met gedragsregels zou moeten
opstellen voor de beveiligingsbedrijven? Zo ja, waarom. Zo nee, waarom niet?
Antwoord vragen 6 en 7
De verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden van de beveiligers op
Schiphol ligt primair bij de beveiligingsbedrijven I-SEC en G4S als werkgevers.
Tegelijkertijd ziet Schiphol het – vanuit goed opdrachtgeverschap – als haar
verantwoordelijkheid om erop toe te zien dat de bedrijven op de luchthaven goed
met hun personeel omgaan. Bij de aanbesteding van de contracten met de
betrokken beveiligingsbedrijven heeft Schiphol daarom naar eigen zeggen veel
aandacht besteed aan de sociale aspecten van werkgeverschap. Tegelijkertijd
dient Schiphol te voldoen aan wettelijk gestelde eisen ten aanzien van het niveau
van de beveiliging van de luchthaven. Het is derhalve aan het bedrijf Schiphol om
te bepalen of en hoe het de signalen van de FNV zal meenemen in het kader van
de opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie. Het staat Schiphol daarnaast vrij om in
overleg met de opdrachtnemers een lijst met gedragsregels, in aanvulling op de
afspraken die bij de aanbesteding zijn gemaakt, af te spreken.
1
https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/cao-g4s-aviation-security/nieuws/hogenood-bij-g4s-as-plassen-mag-weer