Hierbij stuur ik u mede namens de minister van Economische Zaken en Klimaat de
antwoorden op de vragen van de leden Kröger, Van der Lee en Van Tongeren (allen
GroenLinks) over de berichten 'CO2-uitstoot auto's in EU met een derde omlaag in
2030' en ‘Autokoper gaat weer voor groot en zwaar’ (2017Z15539, ingezonden 16
november 2017).
Vraag 1
Bent u bekend met het voorstel van de Europese Commissie voor de nieuwe
emissie-eisen van nieuwe auto’s vanaf 2025 en 2030?
Ja.
Vraag 2
Bent u van mening dat deze eisen voldoende streng zijn om de Nederlandse,
Europese en mondiale reductiedoelstellingen voor CO2 te halen? Zo nee, wat gaat
u doen om deze emissie-eisen aan te scherpen?
U ontvangt op korte termijn het bnc-fiche met daarin het kabinetsstandpunt en de
Nederlandse inzet voor de aankomende onderhandelingen.
Vraag 3
Bent u bekend met het bericht in het Algemeen Dagblad dat de gemiddelde CO2-
uitstoot van nieuwe auto’s is gestegen als gevolg van de nieuwe belastingregels?
Ja.
Vraag 4
Hoe valt dit te rijmen met uw eerdere belofte dat de Autobrief II (Kamerstuk
34391) zal leidden tot meer milieuwinst?
Vraag 5
Is het nu waargenomen effect aanleiding de belastingregels te herzien
en/of andere aanvullende maatregelen te nemen?
Antwoord 4 en 5
Het kabinet heeft besloten per 2017 de CO2-afhankelijkheid van het stelsel van
auto gerelateerde belastingen te verminderen en meer in te zetten op de transitie
naar emissievrij rijden. Uit de doorrekening is destijds al gebleken dat dit zou
kunnen leiden tot een tijdelijke lichte toename van de CO2-uitstoot bij nieuw
verkochte auto’s. Het aantal nieuw verkochte nul-emissie auto’s stijgt in 2017
echter ook sneller dan in voorgaande jaren en de verwachting is dat deze trend zal
doorzetten. De verwachting is dan ook dat de gemiddelde CO2-uitstoot de
komende jaren weer gaat dalen.
Vraag 6
Welk effect heeft het Europese voorstel op de voorspelde uitstoot van het
Nederlandse wegverkeer, tegen de achtergrond dat in de Nationale
Energieverkenning - waar het regeerakkoord op is gebaseerd - wordt uitgegaan
van een veel lagere gemiddelde CO2-uitstoot (namelijk 73g/km in 2025) dan het
nu voorliggende Europese voorstel?
Vraag 7
Zijn de ambities van het regeerakkoord om de verkeersemissies te laten dalen met
behulp van Europees bronbeleid nog haalbaar als de EU-eisen minder streng
worden dan gehoopt en ook de effecten van de Autobief II zo tegenvallen?
Antwoord 6 en 7
In het bnc-fiche dat u op korte termijn ontvangt, zal ook ingegaan worden op de
mogelijke effecten van dit voorstel op de beoogde reducties in Nederland.
Vraag 8
Betekent de ambitie van het regeerakkoord om uiterlijk in 2030 uitsluitend nog
emissieloze auto’s te verkopen dat er een importverbod voor brandstofauto’s
komt? Hoe verhoudt dit zich tot Europese marktregels?
Vraag 9
Mocht u geen importverbod willen overwegen, kunt u dan aangeven welk type
maatregelen u aanvullend denkt te nemen om uw doelstellig uit het regeerakkoord
te halen?
Antwoord 8 en 9
Een importverbod is onder meer in strijd met het Europees verdrag, waarin vrij
verkeer van personen en goederen is vastgelegd. In het bnc-fiche wordt hier
nader op ingegaan.