Hierbij doe ik u mijn antwoorden toekomen op de vragen van het lid Van Dijk
(PvdA) van uw Kamer over de uitspraken van de president-directeur van ProRail
over spoorlopers (ingezonden op 3 november 2017).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de uitspraken en de berichtgeving rondom de
uitspraken van de president-directeur van ProRail over zogenaamde spoorlopers en
zijn wens dat machinisten minder snel op de rem zouden moeten trappen om de
dienstregeling niet in de war te gooien? Zo ja, hoe beoordeelt u deze uitspraken?1
.
Antwoord
Ja. Bij het antwoord op vraag 2 ga ik inhoudelijk in op de uitspraak van de
president-directeur van ProRail.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de uitspraak om minder snel af te remmen bij een
waargenomen spoorloper onverantwoord is en de veiligheid van zowel de
spoorloper als de machinist als de treinreizigers in gevaar brengt? Zo ja, hoe beziet
u de instructies aan machinisten om hier vooral veiligheid boven punctualiteit te
stellen, zeker in het licht van de bizarre en onverantwoordelijke uitspraak van de
president-directeur?
Antwoord
Veiligheid op en rond het spoor staat voor mij altijd voorop. Ook bij ProRail is daar
geen discussie over. ProRail geeft aan tevens een verantwoordelijkheid te voelen
voor het tegengaan van onnodige vertragingen die kunnen worden veroorzaakt
door spoorlopers. De instructies aan machinisten zijn een verantwoordelijkheid van
vervoerders. Daarom vindt het zoeken naar oplossingen in overleg met
machinisten, vervoerders en reizigersorganisaties plaats. De praktijkervaring van
rijdend personeel is voor mij van wezenlijk belang in het blijven verbeteren van de
veiligheid op en rond het spoor.
Bijna 30% van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die
onbevoegd op en langs het spoor lopen (in 2016 waren dit 3105 vertragingen;
eerste half jaar 2017 waren dit er 1724). ProRail kijkt daarom naar oplossingen die
veilig zijn en kunnen bijdragen aan minder vertragingen.
Vraag 3
Bent u bereid om de bestuurder van ProRail die dergelijke uitspraken doet ten
koste van veiligheid te vragen om deze uitspraak terug te nemen? Zo ja, op welke
wijze gaat u dit duidelijk maken aan de president-directeur?
Antwoord
De president-directeur van ProRail gaat zelf over het al dan niet terugnemen van
zijn uitspraken. In het antwoord op vraag 2 ben ik inhoudelijk ingegaan op deze
uitspraken.
Vraag 4
Met welke maatregelen denkt u dat het aantal spoorlopers wel kan worden
teruggebracht, zodat de grote onveiligheid die spoorlopers met zich meebrengen
wordt voorkomen? Wat betekent dit concreet voor uw beleidsagenda in de
komende periode?
Antwoord
Spoorlopers brengen hun eigen veiligheid, maar ook de spoorveiligheid in het
algemeen in gevaar. De impact op machinisten kan daarbij groot zijn, omdat zij
enorm kunnen schrikken. ProRail heeft de wettelijke taak en de plicht vanuit de
beheerconcessie om de spoorveiligheid te handhaven. Zij geeft daar invulling aan
door het in dienst hebben van Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA’s) die
bevoegd zijn om spoorlopers te beboeten. Er vinden dagelijks surveillance en
controles plaats bij overwegen en langs het spoor. Daarnaast zijn er campagnes
om spoorlopen tegen te gaan, worden er hekken geplaatst en wordt er ingezet op
big data om spoorlopers beter op te kunnen sporen. ProRail is primair
verantwoordelijk voor het tegengaan en opsporen van spoorlopers en geeft door
middel van bovengenoemde maatregelen daar voldoende invulling aan.
Vraag 5
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voorafgaand aan het algemeen
overleg over spoorveiligheid op 29 november 2017?
Antwoord
Ja.
1 ProRail: ‘Niet remmen voor spoorloper’ - Algemeen Dagblad, 2 november 2017