AH 516
2017Z11827
Antwoord van staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en
Waterstaat) en van minister Dekker (Rechtsbescherming), mede namens de minister van
Financiën (ontvangen 28 november 2017)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Reclameborden op A'dam CS weten wanneer en hoelang jij
kijkt’?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Sinds wanneer bent u op de hoogte van de aanwezigheid van camera’s in reclameborden op
Nederlandse stations?
Antwoord 2
Wij zijn op de hoogte van deze reclameborden en de daarin aanwezige camera’s, nadat wij
daarover lazen in de media.
Vraag 3
Op hoeveel stations zijn er reclameborden aanwezig met camera’s?
Antwoord 3
Op 27 september stonden er op 6 van de ca. 400 stations in Nederland reclameborden met
camera’s, namelijk Amsterdam Centraal, Den Haag, Eindhoven, Amersfoort, Delft en
Rotterdam Centraal. De reclameborden op Amsterdam Centraal zijn gefaseerd aangebracht
sinds medio 2015, op de overige 5 stations zijn de reclameborden zeer recent geplaatst. Ook
de komende tijd worden nieuwe reclamebroden geplaatst of vervangen.
De afgelopen weken heeft NS naar aanleiding van de gestelde vragen en publiciteit met de
exploitant Exterion Media gesproken. Naar aanleiding van het gesprek is besloten om de
camera’s en achterliggende software op de borden uit te zetten, ondanks het feit dat het
volgens Exterion Media binnen alle geldende wet- en regelgeving valt. Dus op dit moment
zijn er geen camera’s van Exterion Media actief op de stations in Nederland.
Vraag 4
Staan reclameborden met camera’s alleen op stations of ook op andere plekken in de openbare
ruimte?
Antwoord 4
Het is ons niet bekend hoeveel reclameborden met camera’s buiten stations staan.
Reclameborden staan overal in Nederland en het is dus aannemelijk dat ook op andere
plaatsen in de openbare ruimte er reclameborden met camera’s staan.
1 NOS.nl, 4 september 2017 (https://nos.nl/artikel/2191341-reclameborden-op-a-dam-cs-weten-wanneer-enhoelang-jij-kijkt.html)
Vraag 5
Wordt het beeldmateriaal gemaakt met camera’s in reclameborden opgeslagen? Zo ja, waar,
door wie en voor hoe lang? Zijn er naast beeldmateriaal ook andere gegevens die worden
gegenereerd door deze reclameborden? Wordt het beeldmateriaal, of andere gegenereerde
data, gedeeld met derden?
Antwoord 5
Volgens de informatie die Exterion Media aan NS heeft verstrekt, wordt er geen
beeldmateriaal opgeslagen. De camera’s worden alleen bestuurd door software waarmee
statistische gegevens worden gegenereerd. Het gaat om volledig anonieme tellingen die op
geen enkele wijze tot geïdentificeerde of identificeerbare individuen herleid kunnen worden,
conform de daarvoor geldende wet- en regelgeving.
De gegenereerde statistische gegevens zijn volgens Exterion Media tot op heden incidenteel
met adverteerders gedeeld op campagne-niveau, dat wil zeggen voor specifieke
reclamecampagnes. Daarnaast zijn dit soort statistische gegevens een enkele keer door
Exterion Media aan NS op locatieniveau gepresenteerd.
Vraag 6
Voor welke doeleinden wordt het beeldmateriaal of andere gegenereerde data gebruikt?
Antwoord 6
Volgens opgave van Exterion Media aan NS is er geen sprake van beeldmateriaal, maar van
statische gegevens en worden deze gegevens op dit moment incidenteel gebruikt op
campagne-niveau. Daarnaast worden de gegevens gebruikt voor doelgroep-programmering
van de reclameborden gedurende de dag (zowel commercieel, als niet-commercieel).
Tenslotte worden de gegevens gebruikt voor verfijning en validatie van de gegevens van
‘buiten reclame onderzoek’, een onderzoek van adverteerders, mediabureaus en exploitanten
naar het bereik van reclame die wordt aangeboden met behulp van reclameborden.
Vraag 7
Maakt alleen Exterion gebruik van reclameborden met camera’s of gaat het om meerdere
bedrijven?
Antwoord 7
Zoals weergegeven in het antwoord op vraag 4, hebben wij alleen informatie over
reclameborden met camera’s op de stations die NS beheert. Naast Exterion Media is ook
Ngage Media op de stations actief met digitale media. Zij beheert en exploiteert groot formaat
digitale schermen (Digital Walls en Calamiteiten schermen) en kleinere schermen op de
perrons (RailTV). Volgens Ngage hebben zij vanaf mei 2017 de mogelijkheid om met
camera’s op de schermen een interactieve toepassing te laten zien, dat noemen ze 'Augmented
Reality'. Op het scherm worden de mensen die voor de camera staan vertoond in een andere
(virtuele) wereld. Deze functie is alleen getest en voor niet commerciële doeleinden ingezet.
Er zijn twee schermen die dit kunnen, één scherm op Amsterdam Centraal en één scherm op
Amsterdam Bijlmer Arena.
Vraag 8
Is het plaatsen van dergelijke camera’s in reclameborden in lijn met de privacywetgeving?
Antwoord 8
Volgens Exterion Media valt de toepassing binnen alle geldende wet- en regelgeving. Naar
aanleiding van de publiciteit is besloten om de toepassing op de borden uit te zetten. De
Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven dat zij vragen stellen over wat hier aan de hand
is. Uit de berichtgeving in de media is namelijk nog niet duidelijk wat er precies wordt
gedetecteerd en of er persoonsgegevens worden verwerkt. Mogelijk stelt de Autoriteit
Persoonsgegevens naar aanleiding van de antwoorden op die vragen een onderzoek in.Komt nog