1
Herinnert u zich de antwoorden op eerdere schriftelijke vragen over
waterbedrijven die alarm slaan over verontreinigd grondwater?1
Antwoord
Ja.
2
Is u bekend dat er in Frankrijk en Duitsland tientallen waterleidingbedrijven zijn die
al jarenlang programma's hebben waarbij (bijna) alle landbouw in een
grondwaterbeschermingsgebied biologische landbouw moet zijn en waarbij ook
afzetprogramma’s ontwikkeld zijn?2
Antwoord
Ja.
3
Kent Nederland een dergelijk programma? Zo ja, welk programma is dat en wat
zijn de ervaringen? Zo nee, deelt u de mening dat dit ook een goed concept voor
Nederlandse drinkwaterwingebieden kan zijn om zo minder uitspoeling van
bestrijdingsmiddelen en nitraat naar het grondwater te bewerkstellingen?
4
Vindt u dit project interessant? Zo nee, waarom niet? Indien u dit project wel
interessant vindt, bent u bereid onderzoek te doen en dit samen met de
waterleidingbedrijven, landbouwsector en andere partijen op te pakken?
Antwoord 3 en 4
Nederland heeft vergelijkbare doelstellingen als Duitsland en Frankrijk op het
gebied van landbouw en grondwaterbeschermingsgebieden, maar kiest voor een
iets andere aanpak. De Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater geeft richting
aan de ambitie aangaande chemisch schoon en ecologisch gezond water voor
duurzaam gebruik. De betrokken partijen sturen op de samenhang en voortgang
van lopende (deel)trajecten op het gebied van waterkwaliteit, drinkwater en
zoetwater en geven waar nodig een extra impuls aangaande de drie prioriteiten
nutriënten/mest, gewasbeschermingsmiddelen en medicijnresten. Water als bron
voor drinkwater vormt hierbij een specifiek aandachtspunt. Voor de inzet en
concrete acties in het kader van de Delta-aanpak verwijs ik naar Kamerstuk 27
625, nr. 379.
Verder is in het ontwerp zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, dat
momenteel ter inzage ligt in het kader van de uitvoering van de
milieueffectrapportage, een maatwerkaanpak voorzien voor veertig
drinkwaterwinningen waar risico bestaat op te hoge nitraatuitspoeling naar het
grondwater. Er wordt momenteel gewerkt aan het opstellen van een
bestuursovereenkomst tussen Rijksoverheid, betrokken provincies,
landbouwbedrijfsleven en drinkwaterbedrijven, waarbij genoemde partijen
maatwerkplannen ontwikkelen en uitvoeren om te komen tot een vermindering
van de nitraatuitspoeling. Doel is om binnen de looptijd van het actieprogramma
afdoende maatregelen te nemen om uiterlijk gedurende het zevende
actieprogramma blijvend aan het doel van de Nitraatrichtlijn te voldoen.
In verschillende grondwaterbeschermingsgebieden zijn ervaringen opgedaan om
met bovenwettelijk maatwerk de nitraatuitspoeling op agrarische bedrijven te
verminderen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de projecten Duurzaam Schoon
Grondwater (Z-Limburg), Vruchtbare Kringloop Achterhoek en Liemers
(Gelderland), Boeren voor Drinkwater (Overijssel) en Grondig boeren voor Water
(Drenthe). Deze projecten kunnen onderdeel uitmaken van de beoogde
maatwerkaanpak van de regionaal resterende knelpunten.
5
Deelt u de mening dat door dit programma de zuiveringskosten in de toekomst
zullen dalen of minder zullen stijgen dan zonder dit programma? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, vindt u dat reden genoeg om met een vergelijkbaar programma aan de
slag te gaan?
6
Wilt u waterleidingbedrijven of provincies verplichten kosten-batenstudies te laten
uitvoeren voor dergelijke programma’s en de steeds hogere schadekosten voor
waterzuivering openbaar te maken? Moeten waterleidingbedrijven hun klanten
vragen of zij ook dergelijke programma’s willen om toekomstige kosten voor
zuivering te verlagen?
Antwoord 5 en 6
De Nitraatrichtlijn bevat de verplichting om verontreiniging met nitraat uit
agrarische bronnen terug te dringen en verontreiniging te voorkomen. Daarnaast
mag vanuit de Kaderrichtlijn water (KRW) de kwaliteit van de drinkwaterbronnen
niet verslechteren en is er een inspanningsverplichting om de kwaliteit te
verbeteren met het oog op vermindering van de zuiveringsinspanning.
Met de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater en met de maatregelen onder
de Nitraatrichtlijn en de KRW wordt ingezet op het realiseren van deze doelen. Met
regionale en landelijke analyses onder de Delta-aanpak Waterkwaliteit en
Zoetwater wordt getoetst in hoeverre aan deze doelen wordt voldaan en of extra
maatregelen nodig zijn.
Maatregelen worden in de huidige praktijk van uitvoering van de KRW en de
Nitraatrichtlijn reeds getoetst op doelbereik, uitvoerbaarheid, kosten- en
milieueffectiviteit. Het (verplicht) laten uitvoeren van nieuwe kosten-batenstudies
is dus niet nodig
1
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2016-2017, nr. 2574.
2
http://ac.els-cdn.com/S0264837713002056/1-s2.0-S0264837713002056-main.pdf?_tid=e4a82bc8-92df-11e7-
8007-00000aab0f02&acdnat=1504687777_43c7b8bd7c36958cf45a97663bbdc645 en
http://biomijnnatuur.be/nieuws/biologische-landbouw-goedkope-bondgenoot-voor-zuiver-water